Praktyka zawodowa (po I roku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-S1-PZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka zawodowa (po I roku) |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Przedmiot pozwala studentom: - zapoznać się z dokumentacją organizacyjną danej placówki oraz formami udzielanej pomocy, - zaobserwować podopiecznych, skonfrontować nabytą wiedzę psychologiczno-pedagogiczną z rzeczywistością społeczną i pedagogiczną w praktyce oraz spróbować dokonać diagnozy i oceny zróżnicowanych możliwości indywidualnych, z uwzględnieniem rodzaju deficytów emocjonalnych, poznawczych i społecznych oraz poziomu sprawności, - uczestnictwo w organizowaniu zajęć wspomagających, stymulujących, korekcyjnych i reedukacyjnych, a także zdobywanie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, - współudział w pracach zespołów opiekuńczych, terapeutycznych i edukacyjnych oraz indywidualnymi programami wsparcia, planami edukacyjno-wychowawczymi i terapeutyczno-opiekuńczymi. |
Pełny opis: |
Zadania zrealizowane w trakcie praktyki przez studentów: -zapoznanie się z formami pracy edukacyjnej stosowanymi w danej placówce; - zapoznanie się ze specyfiką i całokształtem działalności placówki wychowawczo-leczniczej na podstawie obserwacji uczestniczącej i analizy udostępnionej dokumentacji; - pomoc w sprawowaniu opieki nad dzieckiem; - pomoc we wszystkich formach zajęć z wychowankami – w pracy wychowawczej i terapeutycznej; - współudział w przygotowaniu i asystowanie w przeprowadzeniu programowych zadań dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych (z uwzględnieniem zajęć plastycznych, muzycznych z elementami rytmiki); - przeprowadzenie zająć o charakterze integrującym lub przeciwdziałającym agresji; - przygotowanie pomocy dydaktycznych; - próba projektowania wsparcia dostosowanego do potrzeb dzieci i młodzieży z różnymi deficytami biologicznymi, psychologicznymi, społecznymi oraz zdrowotnymi. |
Literatura: |
Kargulowa L: Poradnictwo wychowawcze. Warszawa 1980. Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000 Kolankiewicz M. (red.): Relacje dorosły - dziecko w opiece zastępczej. Warszawa 1999. Kolankiewicz M. (red.): Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki Warszawa 1998. Kościelska M.: Oblicza upośledzenia. Warszawa 1995. Kott T.: Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej. Warszawa 2002. Kozaczuk L.: Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej. Poradnik metodyczny. Katowice 1999. Kozdrowicz E.(red.): Poradnia w szkole. Z doświadczeń Szkolnego Ośrodka Pomocy Rodzinie. Warszawa 1993. Kwiecień M. (red.): Rozmowy w kręgu rodzin adopcyjnych. Warszawa 2000. Lepalczyk I., Marynowicz-Hetka E. (red.): Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie. Wrocław 1988. Ładyżyńscy G i A.: Adopcja jest darem. Wrocław 2000. Łopatkowa M.: Dziecko a polityka czyli walka o miłość. Wyd. APS im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001. Marczykowska I., Markowska – Gas E., Solak Adam , Walc W. : Prawa dziecka. Wybrane aspekty. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. Marzec D.K. : Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych. Częstochowa 2004 Marzec-Holka K.(red.): Praca socjalna: teoria i praktyka. T. l . Bydgoszcz 2003. Matias B.: Rodzice wychowanków domu dziecka. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1995, nr 2 Matyjas B.: Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawisk. Warszawa 2008. Michnik G.: Co dalej z pogotowiami opiekuńczymi? „Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze" 2004, nr 3. Minczkiewicz E. M.: Bawidła: katalog zabawek dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i umysłowo. Kraków 1996. Muraszako B.: Azyl w świetlicy. „Edukacja i Dialog" 1995, nr 6 Muraszko B.: Główne zadania świetlicy socjoterapeutycznej. „Nowa Szkoła" 1996, nr l Nartowska H.: Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka. Warszawa 1980. Poznańska J., Wierzejska Z., Zygmucik E.: Wskazania wychowawcze do pracy z małym dzieckiem w placówkach wychowania zbiorowego. Warszawa 1993. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z.: Psychologia wychowawcza 1-2. Warszawa 1998. Raczkowska J.: Wychowanie w domu dziecka. Warszawa 1983 Sajkowska M. (red.): Jak organizować lokalny system pomocy dzieciom krzywdzonym. Fundacja Dzieci Niczyje 2002. Schmidt E.E.: Oskar i Pani Róża. Warszawa 2004. Sękowa H., Wybrane zagadnienia psychoprofilaktyki. W: Sękowa H. (red.): Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa 1993. Sękowa H.: Wybrane zagadnienia psychoprofilaktyki. W: Sękowa H (red.): Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa 1993. Sierpowska I: Prawo pomocy społecznej. Kraków 2005. Sikora P.: Dom pomocy społecznej. W: Brągiel J., Badora S. (red.): Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005. Synak B.(red.): Polska starość. Gdańsk 2002. Synak B.: Polska starość. Gdańsk 2002. Syrek E (red.): Jakość życia w chorobie. Społeczno-pedagogiczne studium indywidualnych przypadków. Kraków 2001. Szajek S.: System orientacji i poradnictwa zawodowego. Warszawa 1989. Szczawiński W.: Myśli przy końcu drogi. Kraków 2004. Szumiło E.: Adopcja. Tęsknota za dzieckiem. Wrocław 1995. Śniegulska A.: Środowiskowe uwarunkowania przemocy w Pogotowiu Opiekuńczym. Rzeszów 2004. Tokarz B.: My też - Seniorzy w Unii Europejskiej. Warszawa 2004. Tokarz B: Stop dyskryminacji ze wzglądu na wiek. Warszawa 2005. Dyczewski L.: Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze. Lublin 1994. Borsowa I (red.): Encyklopedia seniora. Warszawa 1986. Trawińska H.: Zabawy rozwijające dla małych dzieci .Warszawa 2006. Wilowski A.: Weź, pokochaj smoka: rzecz o umieraniu dzieci. Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
Student zna potrzeby rozwojowe człowieka w poszczególnych okresach życia oraz konsekwencje braku ich realizacji w środowiskach społecznych, konsekwencje braku wsparcia i stymulacji środowiskowej oraz zaniedbań środowisk znaczących . Zna potrzeby dzieci i młodzieży z różnymi deficytami (biologicznymi, psychologicznymi , społecznymi oraz zdrowotnymi); ma podstawową wiedzę o opiece nad dziećmi i młodzieżą oraz osobami dorosłymi, które takiej opieki wymagają; ma wiedzę o prawidłowościach rozwoju, kryteriach jego oceny; Posiada podstawową wiedzę o adaptacji człowieka i jej warunkach, szczególnie o trudnościach adaptacyjnych; ma wiedzę na temat aksjologicznych i etycznych podstaw pracy z dziećmi i młodzieżą o nieharmonijnym rozwoju, niesamodzielnymi, z deficytami rozwojowymi (oraz niepełnosprawnych); zna zasady funkcjonowania instytucji świadczących różne formy opieki i wsparcia; Rozwija umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy z psychologicznych podstaw rozwoju człowieka , potrafi określić zakres zaspokojonych i niezaspokojonych potrzeb oraz zewnętrzne i wewnętrzne warunki oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych; potrafi w sposób spójny korzystać z wiedzy pedagogicznej; Potrafi określić możliwości rozwoju człowieka w zależności od warunków życia, rodzaju deficytów (biologicznych, społeczno-kulturowych oraz ekonomicznych) i projektować rodzaj pomocy w celu wykształcenia gotowości społecznej i komunikacji w zależności od potencjału indywidualnego i środowiska życia; potrafi angażować się w sytuację rozwojową , opieki i wychowania; Ma świadomość swoich umiejętności i jest gotowy do ich doskonalenia , jest gotów podjąć odpowiedzialność za swój udział w działaniach wspierających; jest wrażliwy na potrzeby swoich podopiecznych i tworzy klimat swobody i zaufania; Jest przygotowany merytorycznie i mentalnie do poszukiwania źródeł problemów wymagających stymulacji i wsparcia oraz projektowania i inicjowania określonych form kompensacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana dokumentacja do zaliczenia praktyki : 1.ogólne sprawozdania o działalności placówki, 2.opinia opiekuna/ dyrektora o odbytej praktyce 3.dziennik praktyk, 4. krótka opinia o przydatności zawodowej praktykantki/praktykanta potwierdzona przez opiekuna i dyrektora. 5. pozytywna ocena dokumentacji z praktyki, która powinna być złożona w ciągu 7 dni od ukończenia praktyki w sekretariacie Pracowni Praktyk Pedagogicznych, nie później niż do 25 .IX br |
Praktyki zawodowe: |
Charakter placówki do wyboru: 1. placówka opieki i wychowania małego dziecka (przedszkola, Kluby Malucha) 2. placówka opieki pozaszkolnej (świetlice szkolne i środowiskowe, socjoterapeutyczne, kluby i ogniska pracy pozaszkolnej) 3. placówka terapeutyczno-lecznicza dla dzieci i młodzieży (sanatoria, prewentoria, domy wczasów dziecięcych, szpitale) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.