Problemy etyki i pragmatyki zawodu opiekuna-wychowawcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-S2-1PEIPZOW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy etyki i pragmatyki zawodu opiekuna-wychowawcy |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu profilaktyki. Przygotowanie projektu programu profilaktyczno-wychowawczego |
Pełny opis: |
1. Charakterystyka funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych w świetle obowiązujących przepisów. 2. Dziecko jako podmiot ochrony prawnej i prawa dziecka. Konwencja o Prawach Dziecka (analiza materiałów i tekstów). 3. Prawa i obowiązki wychowanka, wychowawcy i rodzica (analiza dokumentów). 4. Praca wychowawcy i opiekuna w świetle obowiązujących przepisów (analiza dokumentów). 5. Przedstawienie wybranych placówek opiekuńczo-wychowawczych, ich zadań, specyfiki pracy opiekuna-wychowawcy w wybranej placówce wraz z problemami zawodu i jego wymiarem etycznym (prezentacja) Działania opiekuńczo-wychowawcze w wybranej placówce (przygotowanie projektu) |
Literatura: |
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 19 października 2007 w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 12 maja 2011 w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach. 3. Konwencja o Prawach Dziecka z dn 20 listopada 1989 r. 4. Szewczyk K: Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej. Łódź 1999. 5. Molesztak A., Tchorzewski A.,Wołoszyn W.(red.): W kręgu powinności moralnych nauczyciela. Bydgoszcz 1994 |
Efekty uczenia się: |
Student powinien znać problematykę pracy opiekunów –wychowawców w różnych placówkach, orientować się w potrzebach wychowanków, Musi posiadać wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, znać terminologię z nią związaną. Powinien znać uregulowania prawne i etyczne pracy opiekuna-wychowawcy. Posiadać praktyczne umiejętności diagnozowania potrzeb wychowanków oraz planowania i realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych. Przygotowuje prezentację dotyczącą funkcjonowania danej placówki opiekuńczo-wychowawczej, jak i projekt, w którym przedstawia zadania i problemy związane z funkcjonowaniem danej placówki oraz pracą opiekuna-wychowawcy w tej placówce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja - czas prezentacji 20 min. Student powinien zachęcać grupę do aktywnego udziału w prezentacji, stawiać pytania, krytycznie analizować dostępny materiał i literaturę, szukać odpowiedzi na ewentualne wątpliwości. Powinien korzystać z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Student zostanie poinformowany o terminie prezentacji na pierwszych zajęciach, a także o możliwości konsultacji na dyżurach prowadzącej zajęcia. Projekt - studenci w grupach czterosobowych w przygotowanym przez siebie projekcie wykazują się znajomością problematyki określonej w temacie. Projekt powinien zawierać minimalnie 4 strony standardowego wydruku. Studenci powinni korzystać z podanej literatury, stawiać pytania oraz krytycznie odnosić się do prezentowanych wątków, prezentować nowe rozwiązania, będące przejawem jego oceny postawy opiekuna-wychowawcy. Studenci zostaną poinformowanio terminie oddania projektu na pierwszych zajęciach, a także o możliwości konsultacji na dyżurach prowadzącej zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.