Teorie opieki i praktyka pomagania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-S2-2TOIPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie opieki i praktyka pomagania |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają podstawowe teorie dotyczące pomagania innym oraz instytucje pomagające. |
Pełny opis: |
1. Opieka międzyludzka; Pojęcia opieki, zakresy oraz formy opieki. Zagadnienie stosunku opiekuńczego. Proces opieki; Pojęcie procesu opieki, ewolucyjny proces opieki i dorastania podopiecznego do samodzielności życiowej. Funkcje opieki wobec podopiecznego. (aktywność studenta – analiza społeczna. Serce i umysł. Poznań 1997, Wyd. Zysk i S-ka. 2. Clarke D.: Zachowania prospołeczne i antyspołeczne. Gdańsk 2005, Wyd. GWP. 3. Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Olsztyn 2000, Wyd. UWM. 4. Hajduk B., Hajduk E.: O rodzajach pomocy. Kraków 2006, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5. Wosińska W.: Psychologia życia społecznego. Gdańsk 2004, Wyd. GWP. |
Literatura: |
1. Buller L.J.: Prospołeczna osobowość człowieka: szanse i zagrożenia. „Społeczeństwo i Rodzina” 2005, nr 2. 2. Dąbrowski Z., Maciarz A. (red.): Wybrane zagadnienia pedagogiki opiekuńczej. Zielona Góra 1991, Wyd. WSP. 3. Egan G.: Kompetentne pomaganie. Poznań 1996, Wyd. Zysk i S-ka. 4. Hoffman M.L.: Empatia i rozwój moralny. Gdańsk 2006, Wyd. GWP. 5. Piekarski G.: Motywacja egzo- i endocentryczna w działaniach prospołecznych wobec działalności wolontariackiej w świetle zjawiska płci. „Edukacja” 2006, nr 4. 6. Ratajczak Z. (red.): Psychologiczne problemy funkcjonowania człowieka w sytuacji pracy. Psychologiczna problematyka wsparcia społecznego i pomocy. Katowice 1994, Wyd. UŚ. 7. Skorny Z.: Mechanizmy regulacyjne ludzkiego działania. Warszawa 1989, Wyd. PWN. 8. Stelmaszczuk Z.W. (red.): Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem. Warszawa 1999, Wyd. „Żak”. 9. Węgierski Z.: Opieka nad dzieckiem osieroconym: teoria i praktyka. Toruń 2006, Wyd. Akapit. |
Efekty uczenia się: |
Student musi nabyć odpowiednią wiedzę i umiejętności a także musi posiadać odpowiednie kompetencje społeczne potrzebne do analizy i krytycznej oceny wybranych teorii wybranych kierunków dotyczących opieki, a także ich realizacji w praktyce. Powinien zapoznać się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą oraz brać udział w dyskusji. Powinien umieć pracować w grupie oraz indywidualnie. Student analizuje źródła teoretyczne, bierze udział w dyskusji oraz przygotowuje projekt Przystępuje także do kolokwium po uprzednim przygotowaniu teoretycznym.. |
Metody i kryteria oceniania: |
Altywność- student przygotowuje się do zajęć, czytając i analizując podane źródła. Bierze aktywny udział w trakcie zajęć, podejmując dyskusję, poszukując odpowiedzi na wybrane problemy oraz sam zadając pytania. Jego aktywność na zajęciach jest oceniana przez prowadzącą. Projekt - student musi nabyć odpowiednią wiedzę i umiejętności a także musi posiadać odpowiednie kompetencje społeczne potrzebne do analizy i krytycznej oceny wybranych teorii wybranych kierunków dotyczących opieki, a także ich realizacji w praktyce. Powinien zapoznać się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą oraz brać udział w dyskusji. Kolokwium - czas kolokwium 30 min. Forma – pisemna – test. Student zostanie wcześniej poinformowany o głównych tezach wchodzących w zakres kolokwium. Tezy te zostaną też wcześniej przedyskutowane w grupie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.