Wykład monograficzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-OP-S2-4WM | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Szczurek-Boruta | |
Prowadzący grup: | Alina Szczurek-Boruta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Warunkiem zaliczenia modułu jest zaliczenie egzaminu pisemnego na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna - uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji testu), przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie. |
|
Pełny opis: |
1. Indywidualne, społeczne, kulturowe, światopoglądowe i ideologiczne uwarunkowania procesów edukacyjnych - wprowadzenie w problematykę. 2. Konformizm czy emancypacja - jak praktyka życia codziennego kształtuje tożsamość. 3. Między asymilacją i transgresją - funkcje i zadania edukacji w warunkach wielokulturowości . 4. Edukacyjne konteksty kształtowania się tożsamości kulturowej. 5. Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych pedagogów do pracy w warunkach wielokulturowości. 6. Kondycja przyszłych nauczycieli i ich przygotowanie do pracy. 7. Badania fokusowe w perspektywie międzykulturowej. 8. Indywidualizm warunkiem uczestnictwa we wspólnocie. 9. Tożsamość projektowa pedagogów in statu nascendi - siła tradycji, presja współczesności, pytania o przyszłość. 10. Uczenie się międzykulturowe - ku tożsamości wielowymiarowej i integracji społecznej. 11. Przemiany w kształceniu pedagogów w kontekście wielokulturowości i eurointegracji. 12. Kultura pedagogiczna przyszłych pedagogów. 13. Kompetencje międzykulturowe i ich kształtowanie. 14. Pedagog społeczny współkonstruktorem nowej rzeczywistości edukacyjnej i społecznej. 15. Trwałość i zmiana. Edukacja w środowisku lokalnym. | |
Uwagi: |
Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Szczurek-Boruta A.: Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Katowice 2007 Szczurek-Boruta A.: Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń 2013 Szczurek-Boruta A.: O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014 Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012. Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B., Suchodolska J. (red.): Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społeczne. Konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Toruń 2014 Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B. (red.): Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych. Toruń 2014 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.