Edukacja zdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-PETP-S2-4EZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie tematyki zdrowia biopsychospołecznego jednostki i grup społecznych (uwarunkowań, zaburzeń oraz konsekwencji psychospołecznych, wychowawczych i edukacyjnych). |
Pełny opis: |
Przygotowanie studentów do pracy z osobami niepełnosprawnymi w różnym wieku z różnymi chorobami i w zróżnicowanych stanach klinicznych. Kształtowanie w trakcie pracy postaw prozdrowotnych u pacjentów oraz analizowanie podstawowych zagrożeń zdrowotnych i sposobów ich zapobiegania. |
Literatura: |
Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. Promocja zdrowia. Tom I.-Teoretyczne podstawy promocji zdrowia Wyd. Czelej, Lublin 2008 Karski J. Praktyka i teoria promocji zdrowia Wyd. Ce De Wu Warszawa 2007 Wojnarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2007 Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2007 Witek A., Łukasik I., Buczak A., Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa szkoła -Zdrowy uczeń. Między teorią i praktyką. Wyd. NeuroCentrum, Lublin 2010 Woynarowska B., Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Wyd. ORE, Warszawa 2012 Syrek E.,Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 Morreale S.P., Spitz B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 2008 Karski J. Promocja zdrowia. Wyd. Ignis Warszawa 1999 Pike S.,Forster D., Promocja zdrowia dla wszystkich. Wyd. Czelej Lublin 1998 Charzyńska-Gula M. Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej, Lublin 1997 Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. Promocja zdrowia. Tom I.-Teoretyczne podstawy promocji zdrowia Wyd. Czelej Lublin 2008 Karski J. Praktyka i teoria promocji zdrowia Wyd. Ce De Wu Warszawa 2007 Wojnarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2007 Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2007 Witek A., Łukasik I., Buczak A., Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa szkoła -Zdrowy uczeń. Między teorią i praktyką. Wyd. NeuroCentrum, Lublin 2010 Woynarowska B., Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Wyd. ORE, Warszawa 2012 Syrek E.,Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 Karski J. Promocja zdrowia. Wyd. Ignis Warszawa 1999 Pike S.,Forster D., Promocja zdrowia dla wszystkich. Wyd. Czelej Lublin 1998 Głowacka M. Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe. Poznań 2000 |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedz e na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; ma uporządkowaną wiedz ę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w zakresie edukacji zdrowotnej; ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, fizjologicznych podstaw kształcenia i wychowania, rozumie istot e funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii dysharmonii, normy i patologii. Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie posiada umiejętność konstruowania rozbudowania ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy z obszaru zdrowia , korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych; potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych; potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problem ów pedagogiczno-zdrowotnych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowych działań w określonych obszarach praktycznych edukacji zdrowotnej. Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio moduluje to podejście wśród innych; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (zdrowotnego) regionu, kraju, Europy i świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne składające kilku pytań otwartych i zamkniętych oraz zagadnienia problemowego. Dyskusja w grupie i ocena projektu - Mocne i słabe strony projektu, innowacyjne metody rozwiązań prezentowanego zagadnienia problemowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.