Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja zdrowotna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PE-PETP-S2-4EZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja zdrowotna
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.weinoe.us.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie tematyki zdrowia biopsychospołecznego jednostki i grup społecznych (uwarunkowań, zaburzeń oraz konsekwencji psychospołecznych, wychowawczych i edukacyjnych).

Pełny opis:

Przygotowanie studentów do pracy z osobami niepełnosprawnymi w różnym wieku z różnymi chorobami i w zróżnicowanych stanach klinicznych. Kształtowanie w trakcie pracy postaw prozdrowotnych u pacjentów oraz analizowanie podstawowych zagrożeń zdrowotnych i sposobów ich zapobiegania.

Literatura:

Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. Promocja zdrowia. Tom I.-Teoretyczne podstawy promocji zdrowia Wyd. Czelej, Lublin 2008

Karski J. Praktyka i teoria promocji zdrowia Wyd. Ce De Wu Warszawa 2007

Wojnarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2007

Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2007

Witek A., Łukasik I., Buczak A., Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa szkoła -Zdrowy uczeń. Między teorią i praktyką. Wyd. NeuroCentrum, Lublin 2010

Woynarowska B., Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Wyd. ORE, Warszawa 2012

Syrek E.,Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

Morreale S.P., Spitz B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 2008

Karski J. Promocja zdrowia. Wyd. Ignis Warszawa 1999

Pike S.,Forster D., Promocja zdrowia dla wszystkich. Wyd. Czelej Lublin 1998

Charzyńska-Gula M. Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej, Lublin 1997

Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. Promocja zdrowia. Tom I.-Teoretyczne podstawy promocji zdrowia Wyd. Czelej Lublin 2008

Karski J. Praktyka i teoria promocji zdrowia Wyd. Ce De Wu Warszawa 2007

Wojnarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2007

Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2007

Witek A., Łukasik I., Buczak A., Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa szkoła -Zdrowy uczeń. Między teorią i praktyką. Wyd. NeuroCentrum, Lublin 2010

Woynarowska B., Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Wyd. ORE, Warszawa 2012

Syrek E.,Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

Karski J. Promocja zdrowia. Wyd. Ignis Warszawa 1999

Pike S.,Forster D., Promocja zdrowia dla wszystkich. Wyd. Czelej Lublin 1998

Głowacka M. Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe. Poznań 2000

Efekty uczenia się:

Student ma pogłębioną wiedz e na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; ma uporządkowaną wiedz ę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w zakresie edukacji zdrowotnej; ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, fizjologicznych podstaw kształcenia i wychowania, rozumie istot e funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii dysharmonii, normy i patologii.

Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie posiada umiejętność konstruowania rozbudowania ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy z obszaru zdrowia , korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych; potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych; potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problem ów pedagogiczno-zdrowotnych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowych działań w określonych obszarach praktycznych edukacji zdrowotnej.

Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio moduluje to podejście wśród innych; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (zdrowotnego) regionu, kraju, Europy i świata.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne składające kilku pytań otwartych i zamkniętych oraz zagadnienia problemowego.

Dyskusja w grupie i ocena projektu

- Mocne i słabe strony projektu, innowacyjne metody rozwiązań prezentowanego zagadnienia problemowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)