Problemy etyki w pracy pedagoga społecznego i socjoterapeuty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-PSS-N2-1PEPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy etyki w pracy pedagoga społecznego i socjoterapeuty |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Omówienie podstawowych terminów z zakresu etyki oraz problemów natury etycznej, które dotyczą zawodu pedagoga - socjoterapeuty |
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia z obszaru etyki (etyka, aksjologia, normy moralne, zasady etyczne, system wartości, dylemat etyczny). • Dobro jako podstawowa wartość moralna realizowana w pedagogice. • Wartości moralne realizowane w pedagogice społecznej i socjoterapii: wolność, odpowiedzialność, uczciwość, godność i szacunek, tolerancja, zaufanie, radość, miłość, piękno. • Dylematy etyczne pedagoga społecznego i socjoterapeuty – analiza i ocena przypadków. • Powinności moralne pedagoga społecznego i socjoterapeuty – kodeks etyczno-zawodowy. |
Literatura: |
Furmanek W., Teoria i praktyka wartości w pedagogice. Rzeszów 2011. 2. Kubiaczyk I., Marzec-Holka K., Radziewicz-Winnoicki A. (red.), Wartości, symbole i znaki dobra w pedagogice społecznej. Poznań 2012. 3. Olbrycht K., Prawda, dobro, piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. 4. Vardy P. Grosch P., Etyka. Poglądy i problemy. Poznań 1995. 5. Jones C. i in, Co wolno a czego nie wolno terapeucie. Gdańsk 2005. |
Efekty uczenia się: |
Student przygotowuje prezentację dotycząca wybranych wartości realizowanych w pedagogice, analizując podaną literaturę. Przygotowuje się do zabrania głosu w dyskusji oraz do swobodnego referowania zadanego problemu. Pisze projekt w grupie, ucząc się współpracy i skutecznego wykorzystania dostępnych opracowań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt - warunkiem zaliczenia pisemnego projektu jest przeprowadzenie wcześniejszych badań w placówce oraz spełnienie wymogów pisania kodeksu etyczno-zawodowego ustalonych przez prowadzącego i grupę na trzecich zajęciach. Prezentacja - ocenie podlega wiedza, jaką zdobył student podczas samodzielnej lektury, sposób przygotowania multimedialnej prezentacji, sposób prowadzenia wykładu oraz umiejętność prowadzenia dyskusji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.