Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PE-S1-5MBP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań pedagogicznych
Jednostka: Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Grupy:
Strona przedmiotu: http://brak
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

W ramach modułu student przygotowuje się do planowania, realizacji, analizy i prezentacji wyników badań zrealizowanych indywidualnie i/lub w grupie.

Pełny opis:

Głównym celem modułu jest wdrożenie studentów do prowadzenia indywidualnej i/lub grupowej pracy badawczej. W ramach zajęć student przygotowuje się do formułowania problemów badawczych, wyodrębnianie zmiennych, wskaźników, poznaje metody i techniki badawcze oraz zapoznaje się z zasadami przygotowywania pisemnych prac naukowych wraz z ich formami i zasadami redakcyjnymi (sporządzanie przypisów, bibliografii, itd.).

Samodzielnie student dokonuje analizy literatury przedmiotu, zapoznaje się z przykładami badań oraz konstruuje i realizuje prosty program badań, które prezentuje i omawia w ramach dyskusji grupowej.

Literatura:

Wg prowadzącego moduł.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

- zna najważniejsze cechy charakterystyczne ilościowej i jakościowej strategii badań oraz potrafi wskazać na najważniejsze różnice między tymi dwoma strategiami

- potrafi zdefiniować pojęcia zmienna, wskaźnik zmiennej, problem badawczy, pytanie badawcze, hipoteza badawcza

- zna podstawowe metody i techniki badawcze wykorzystywane w badaniach pedagogicznych, ich wady i zalety a także przykłady problemów badawczych, które można rozwiązać za ich pomocą

- zna podstawowe rodzaje narzędzi badawczych stosowanych w pedagogice

- zna podstawową strukturę raportu z badań empirycznych.

W zakresie umiejętności student:

- potrafi poprawnie sformułować temat badań, problem badawczy, pytania badawcze i hipotezy badawcze

- potrafi wyróżnić zmienne, wybrać metody i techniki badawcze oraz skonstruować narzędzia badawcze dla potrzeb badań własnych

- potrafi opracować wyniki przeprowadzonych przez siebie badań oraz przedstawić je w formie tabelarycznej i graficznej

- potrafi zaprezentować rezultaty swojej pracy badawczej, sformułować wnioski z przeprowadzonych przez siebie badań oraz odnieść uzyskane wyniki do wyników badań empirycznych oraz innych danych z literatury przedmiotu, a także sformułować wnioski z badań własnych

- pracuje w zespole i bierze odpowiedzialność za wykonywaną przez siebie część pracy.

W ramach kompetencji społecznych student przywiązuje wagę do uczciwości i rzetelności w planowaniu i przeprowadzaniu badań a także w opracowywaniu wyników badań oraz ich raportowaniu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny sprawdzający poziom znajomości treści studiowanego przedmiotu.

Metoda projektu -ćwiczenia w projektowaniu programów prostych badań pedagogicznych.

Prezentacja koncepcji, tematyki, metodologii oraz wyników przeprowadzonej pracy badawczej.

Ocena jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form i sposobów weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną). Każda forma i sposób realizacji efektów kształcenia oceniany jest osobno.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)