Metody badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-S1-5MBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań pedagogicznych |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://brak |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
W ramach modułu student przygotowuje się do planowania, realizacji, analizy i prezentacji wyników badań zrealizowanych indywidualnie i/lub w grupie. |
Pełny opis: |
Głównym celem modułu jest wdrożenie studentów do prowadzenia indywidualnej i/lub grupowej pracy badawczej. W ramach zajęć student przygotowuje się do formułowania problemów badawczych, wyodrębnianie zmiennych, wskaźników, poznaje metody i techniki badawcze oraz zapoznaje się z zasadami przygotowywania pisemnych prac naukowych wraz z ich formami i zasadami redakcyjnymi (sporządzanie przypisów, bibliografii, itd.). Samodzielnie student dokonuje analizy literatury przedmiotu, zapoznaje się z przykładami badań oraz konstruuje i realizuje prosty program badań, które prezentuje i omawia w ramach dyskusji grupowej. |
Literatura: |
Wg prowadzącego moduł. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: - zna najważniejsze cechy charakterystyczne ilościowej i jakościowej strategii badań oraz potrafi wskazać na najważniejsze różnice między tymi dwoma strategiami - potrafi zdefiniować pojęcia zmienna, wskaźnik zmiennej, problem badawczy, pytanie badawcze, hipoteza badawcza - zna podstawowe metody i techniki badawcze wykorzystywane w badaniach pedagogicznych, ich wady i zalety a także przykłady problemów badawczych, które można rozwiązać za ich pomocą - zna podstawowe rodzaje narzędzi badawczych stosowanych w pedagogice - zna podstawową strukturę raportu z badań empirycznych. W zakresie umiejętności student: - potrafi poprawnie sformułować temat badań, problem badawczy, pytania badawcze i hipotezy badawcze - potrafi wyróżnić zmienne, wybrać metody i techniki badawcze oraz skonstruować narzędzia badawcze dla potrzeb badań własnych - potrafi opracować wyniki przeprowadzonych przez siebie badań oraz przedstawić je w formie tabelarycznej i graficznej - potrafi zaprezentować rezultaty swojej pracy badawczej, sformułować wnioski z przeprowadzonych przez siebie badań oraz odnieść uzyskane wyniki do wyników badań empirycznych oraz innych danych z literatury przedmiotu, a także sformułować wnioski z badań własnych - pracuje w zespole i bierze odpowiedzialność za wykonywaną przez siebie część pracy. W ramach kompetencji społecznych student przywiązuje wagę do uczciwości i rzetelności w planowaniu i przeprowadzaniu badań a także w opracowywaniu wyników badań oraz ich raportowaniu |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny sprawdzający poziom znajomości treści studiowanego przedmiotu. Metoda projektu -ćwiczenia w projektowaniu programów prostych badań pedagogicznych. Prezentacja koncepcji, tematyki, metodologii oraz wyników przeprowadzonej pracy badawczej. Ocena jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form i sposobów weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną). Każda forma i sposób realizacji efektów kształcenia oceniany jest osobno. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.