Metody badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-S1-5MBP | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań pedagogicznych | ||
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Strona przedmiotu: | http://brak | ||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Wymagania wstępne: | Brak |
||
Skrócony opis: |
W ramach modułu student przygotowuje się do planowania, realizacji, analizy i prezentacji wyników badań zrealizowanych indywidualnie i/lub w grupie. |
||
Pełny opis: |
Głównym celem modułu jest wdrożenie studentów do prowadzenia indywidualnej i/lub grupowej pracy badawczej. W ramach zajęć student przygotowuje się do formułowania problemów badawczych, wyodrębnianie zmiennych, wskaźników, poznaje metody i techniki badawcze oraz zapoznaje się z zasadami przygotowywania pisemnych prac naukowych wraz z ich formami i zasadami redakcyjnymi (sporządzanie przypisów, bibliografii, itd.). Samodzielnie student dokonuje analizy literatury przedmiotu, zapoznaje się z przykładami badań oraz konstruuje i realizuje prosty program badań, które prezentuje i omawia w ramach dyskusji grupowej. |
||
Literatura: |
Wg prowadzącego moduł. |
||
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: - zna najważniejsze cechy charakterystyczne ilościowej i jakościowej strategii badań oraz potrafi wskazać na najważniejsze różnice między tymi dwoma strategiami - potrafi zdefiniować pojęcia zmienna, wskaźnik zmiennej, problem badawczy, pytanie badawcze, hipoteza badawcza - zna podstawowe metody i techniki badawcze wykorzystywane w badaniach pedagogicznych, ich wady i zalety a także przykłady problemów badawczych, które można rozwiązać za ich pomocą - zna podstawowe rodzaje narzędzi badawczych stosowanych w pedagogice - zna podstawową strukturę raportu z badań empirycznych. W zakresie umiejętności student: - potrafi poprawnie sformułować temat badań, problem badawczy, pytania badawcze i hipotezy badawcze - potrafi wyróżnić zmienne, wybrać metody i techniki badawcze oraz skonstruować narzędzia badawcze dla potrzeb badań własnych - potrafi opracować wyniki przeprowadzonych przez siebie badań oraz przedstawić je w formie tabelarycznej i graficznej - potrafi zaprezentować rezultaty swojej pracy badawczej, sformułować wnioski z przeprowadzonych przez siebie badań oraz odnieść uzyskane wyniki do wyników badań empirycznych oraz innych danych z literatury przedmiotu, a także sformułować wnioski z badań własnych - pracuje w zespole i bierze odpowiedzialność za wykonywaną przez siebie część pracy. W ramach kompetencji społecznych student przywiązuje wagę do uczciwości i rzetelności w planowaniu i przeprowadzaniu badań a także w opracowywaniu wyników badań oraz ich raportowaniu |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny sprawdzający poziom znajomości treści studiowanego przedmiotu. Metoda projektu -ćwiczenia w projektowaniu programów prostych badań pedagogicznych. Prezentacja koncepcji, tematyki, metodologii oraz wyników przeprowadzonej pracy badawczej. Ocena jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form i sposobów weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną). Każda forma i sposób realizacji efektów kształcenia oceniany jest osobno. |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska, Anna Szafrańska | |
Prowadzący grup: | Barbara Grabowska, Anna Szafrańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin pisemny. Student powinien zaprezentować usystematyzowaną, refleksyjną i krytyczną wiedzę dotyczącą metod pedagogicznych. Powinien także korzystać z wiedzy i umiejętności zdobytych na innych zajęciach, m.in. wprowadzenie do pedagogiki, podstawy socjologii, psychologia ogólna. Wyniki egzaminu są podawane w stopniach w skali od 2 do 5. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska, Anna Szafrańska | |
Prowadzący grup: | Barbara Grabowska, Anna Studenska, Anna Szafrańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form i sposobów weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną). Każda forma i sposób realizacji efektów kształcenia oceniany jest osobno. |
|
Pełny opis: |
Student musi nabyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, a także musi posiadać odpowiednie kompetencje społeczne potrzebne do zrozumienia teoretycznego i praktycznego w zakresie procedury postępowania badawczego. Powinien zapoznać się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, samodzielnie pracować z tekstem. | |
Uwagi: |
Student powinien zapoznać się z właściwym materiałem drukowanym (publikacje wskazane w wykazie literatury obowiązkowej i uzupełniającej) oraz wizualnym (ilustracje, zdjęcia, filmy, modele) w celu nabycia odpowiedniej wiedzy z zakresu metod badań pedagogicznych. Powinien kształtować umiejętności oraz kompetencje społeczne odpowiednie do analizy i krytycznej oceny omawianych problemów badawczych. Powinien brać aktywny udział w dyskusji, podejmować współpracę z innymi członkami zespołu i umieć pracować indywidualnie. Student – pracując w grupie – ma przygotować i przedstawić prezentację, szukając dodatkowych informacji w różnych dostępnych źródłach. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Grabowska, Anna Studenska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form i sposobów weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną). Każda forma i sposób realizacji efektów kształcenia oceniany jest osobno. |
|
Pełny opis: |
Student musi nabyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, a także musi posiadać odpowiednie kompetencje społeczne potrzebne do zrozumienia teoretycznego i praktycznego w zakresie procedury postępowania badawczego. Powinien zapoznać się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, samodzielnie pracować z tekstem. | |
Uwagi: |
Student powinien zapoznać się z właściwym materiałem drukowanym (publikacje wskazane w wykazie literatury obowiązkowej i uzupełniającej) oraz wizualnym (ilustracje, zdjęcia, filmy, modele) w celu nabycia odpowiedniej wiedzy z zakresu metod badań pedagogicznych. Powinien kształtować umiejętności oraz kompetencje społeczne odpowiednie do analizy i krytycznej oceny omawianych problemów badawczych. Powinien brać aktywny udział w dyskusji, podejmować współpracę z innymi członkami zespołu i umieć pracować indywidualnie. Student – pracując w grupie – ma przygotować i przedstawić prezentację, szukając dodatkowych informacji w różnych dostępnych źródłach. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Grabowska, Aleksandra Minczanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form i sposobów weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną). Każda forma i sposób realizacji efektów kształcenia oceniany jest osobno. |
|
Pełny opis: |
Student musi nabyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, a także musi posiadać odpowiednie kompetencje społeczne potrzebne do zrozumienia teoretycznego i praktycznego w zakresie procedury postępowania badawczego. Powinien zapoznać się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, samodzielnie pracować z tekstem. | |
Uwagi: |
Student powinien zapoznać się z właściwym materiałem drukowanym (publikacje wskazane w wykazie literatury obowiązkowej i uzupełniającej) oraz wizualnym (ilustracje, zdjęcia, filmy, modele) w celu nabycia odpowiedniej wiedzy z zakresu metod badań pedagogicznych. Powinien kształtować umiejętności oraz kompetencje społeczne odpowiednie do analizy i krytycznej oceny omawianych problemów badawczych. Powinien brać aktywny udział w dyskusji, podejmować współpracę z innymi członkami zespołu i umieć pracować indywidualnie. Student – pracując w grupie – ma przygotować i przedstawić prezentację, szukając dodatkowych informacji w różnych dostępnych źródłach. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Urszula Klajmon-Lech, Anna Szafrańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Klajmon-Lech, Anna Szafrańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.