Kultura medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-S1-KM | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura medialna | ||
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | ograniczonego wyboru |
||
Wymagania wstępne: | Elementarna wiedza z socjologii, psychologii i pedagogiki. |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu unaocznienie wielości znaczeń jakie niosą z sobą media (głównie tzw. nowe media) w zakresie szeroko pojętej kultury – ze szczególnym uwzględnieniem działalności upowszechnieniowej z zakresu edukacji (jako formy zinstytucjonalizowanej, popularyzatorskiej), kultury i sztuki, promocji aktywności kulturalnej, samorealizacji oraz integracji społecznej. Istotnym obszarem tematyki zajęć jest przybliżenie problemów z zakresu wirtualizacji rzeczywistości społecznej, przemian medialnej sfery publicznej oraz określenie potencjału dla edukacji wynikających z tzw. kultury uczestnictwa. |
||
Literatura: |
Mirosław Filiciak, Media wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra 2013. Lawrence Lessing, Wolna kultura, WSiP, Warszawa 2005. Henry Jenkins, Konwergencja mediów, WAiP, Warszawa 2007. Ryszard Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP, Warszawa 2010. Andrew Keen, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, WAiP, Warszawa 2007. Mirosław Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Definiuje, klasyfikuje oraz analizuje prawidłowości dotyczące relacji środowiska mediów do odbiorców i uczestników kultury medialnej bazując na teoriach i wiedzy z zakresu komunikowania masowego. Zna sposoby dystrybucji wiedzy poprzez media. Umiejętności: Posiada podstawową umiejętność obserwacji i analizy wybranych zjawisk życia społecznego z wykorzystaniem wiedzy z zakresu upowszechniania kultury Wykazuje się umiejętnością sprecyzowania i prezentacji [w formie pisemnej i ustnej] indywidualnych poglądów i wiedzy o procesach komunikacji medialnej popartą argumentacją odwołującą się do wybranych fragmentów wiedzy kierunkowej i specjalistycznej. Kompetencje społeczne: Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności praktycznych. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy. Posiada przekonanie o wartości podejmowania związanych z kulturą medialną działań edukacyjnych i upowszechnieniowych które traktuje jako stymulator rozwoju osobowego i grupowego (wykorzystując ku temu środki i narzędzia wywodzących się z szeroko pojętej kultury medialnej). Jest przygotowany do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w budowaniu, wspieraniu i rozwijaniu grup, organizacji i instytucji realizujących związane z kulturą medialną działania o charakterze edukacyjnym i upowszechnieniowym. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test z wiedzy o mediach Projekt upowszechniania wiedzy w nowych mediach Prezentacja wiedzy o wybranym obszarze kultury medialnej |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopczyński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopczyński, Malwina Rolka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Malwina Rolka | |
Prowadzący grup: | Malwina Rolka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów i form weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną) |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Leszek Żaba | |
Prowadzący grup: | Leszek Żaba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia (w skali 2,0 – 5,0) - przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną) |
|
Pełny opis: |
przedmiot ma na celu unaocznienie wielości znaczeń jakie niosą z sobą media (głównie tzw. nowe media) w zakresie szeroko pojętej kultury – ze szczególnym uwzględnieniem działalności upowszechnieniowej z zakresu edukacji (jako formy zinstytucjonalizowanej, popularyzatorskiej), kultury i sztuki, promocji aktywności kulturalnej, samorealizacji oraz integracji społecznej. Istotnym obszarem tematyki zajęć jest przybliżenie problemów z zakresu wirtualizacji rzeczywistości społecznej, przemian medialnej sfery publicznej oraz określenie potencjału dla edukacji wynikających z tzw. kultury uczestnictwa.. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Leszek Żaba | |
Prowadzący grup: | Leszek Żaba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia (w skali 2,0 – 5,0) - przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną) |
|
Pełny opis: |
przedmiot ma na celu unaocznienie wielości znaczeń jakie niosą z sobą media (głównie tzw. nowe media) w zakresie szeroko pojętej kultury – ze szczególnym uwzględnieniem działalności upowszechnieniowej z zakresu edukacji (jako formy zinstytucjonalizowanej, popularyzatorskiej), kultury i sztuki, promocji aktywności kulturalnej, samorealizacji oraz integracji społecznej. Istotnym obszarem tematyki zajęć jest przybliżenie problemów z zakresu wirtualizacji rzeczywistości społecznej, przemian medialnej sfery publicznej oraz określenie potencjału dla edukacji wynikających z tzw. kultury uczestnictwa.. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Leszek Żaba | |
Prowadzący grup: | Leszek Żaba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia (w skali 2,0 – 5,0) - przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną) |
|
Pełny opis: |
przedmiot ma na celu unaocznienie wielości znaczeń jakie niosą z sobą media (głównie tzw. nowe media) w zakresie szeroko pojętej kultury – ze szczególnym uwzględnieniem działalności upowszechnieniowej z zakresu edukacji (jako formy zinstytucjonalizowanej, popularyzatorskiej), kultury i sztuki, promocji aktywności kulturalnej, samorealizacji oraz integracji społecznej. Istotnym obszarem tematyki zajęć jest przybliżenie problemów z zakresu wirtualizacji rzeczywistości społecznej, przemian medialnej sfery publicznej oraz określenie potencjału dla edukacji wynikających z tzw. kultury uczestnictwa.. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.