Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-S2-1MBS | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot metodologia badań społecznych zapoznaje studenta z zasadami metodologii prowadzenia badań teoretycznych i empirycznych. Przyczynia się do wzrostu świadomości procesów społecznych i możliwości wpływania na ich przebieg. Student zapoznaje się ze współczesnymi teoriami metodologii badań społecznych, teoriami społecznymi, a w szczególności z rodzajami problemów i hipotez badawczych, właściwym doborem wskaźników do wyróżnianych w badaniach zmiennych. |
||
Pełny opis: |
Kształtowanie się metodologii nauk społecznych i jej główne nurty. Metodologia opisowa i normatywna. Pozytywistyczne i hermeneutyczne schematy badawcze. Badania ilościowe i jakościowe. Tok badań w naukach społecznych. Pytania i hipotezy badawcze. Przedmiot badań, zmienne i wskaźniki. Generalizacje i twierdzenia. Zagadnienia weryfikacji. Opis, uzasadnianie, wyjaśnianie, sprawdzanie i przewidywanie. Prawdziwość i prawdopodobieństwo w nauce. Aksjologiczne komponenty badań społecznych. |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki i nauk społecznych, zna strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w naukach społecznych. Student ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują projekt badań oraz zdają kolokwium z treści wykładów i ćwiczeń. Zaliczenie na ocenę - średnia ważona ocen (projekt – 2, kolokwium – 1). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Szafrańska | |
Prowadzący grup: | Alicja Hruzd-Matuszczyk, Anna Szafrańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Minczanowska, Anna Szafrańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Minczanowska, Anna Szafrańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie |
|
Pełny opis: |
Nauka i wiedza naukowa – budowanie teorii. Metodologia badań społecznych. Cele poznania naukowego. Rodzaje badań naukowych. Podstawowe cele i założenia badań społecznych. Miejsce badań pedagogicznych w badaniach społecznych. Organizacja i etapy badań naukowych. Problematyka badawcza i hipotezy robocze, zmienne i wskaźniki. Charakterystyka wybranych metod i technik . Zasady konstruowania narzędzi badawczych. Próba jako reprezentacja populacji. Zasady sporządzania raportu z badań. Grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych. Etyka problemy w badaniach społecznych. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Studenska | |
Prowadzący grup: | Anna Studenska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska, Aleksandra Minczanowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Grabowska, Aleksandra Minczanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie |
|
Pełny opis: |
Nauka i wiedza naukowa – budowanie teorii. Metodologia badań społecznych. Cele poznania naukowego. Rodzaje badań naukowych. Podstawowe cele i założenia badań społecznych. Miejsce badań pedagogicznych w badaniach społecznych. Organizacja i etapy badań naukowych. Problematyka badawcza i hipotezy robocze, zmienne i wskaźniki. Charakterystyka wybranych metod i technik . Zasady konstruowania narzędzi badawczych. Próba jako reprezentacja populacji. Zasady sporządzania raportu z badań. Grupowanie danych, sposoby graficznego przedstawiania danych. Etyka problemy w badaniach społecznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.