Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-WD-S2-2TPW | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
Student zapozna się z podstawowymi informacjami z zakresu: Treści: -Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością w Polsce i na świecie – podstawowe teorie - Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki szkolnej) - Proces uczenia się i nauczania dziecka niepełnosprawnego w wieku od 0 do 6 roku życia - Modyfikacja metod pracy z małym dzieckiem niepełnosprawnym z wykorzystaniem potencjału rodziny - Wsparcie instytucjonalne i poza instytucjonalne w procesie wczesnego wspomagania |
||
Pełny opis: |
Wykład oraz ćwiczenia ma za zadanie zapoznać studenta z charakterystyką modelu wczesnej interwencji oraz procesami wczesnej interwencji w Polsce – charakterystyka podstawowych terminów oraz form organizacyjnych. Przedstawia charakterystykę działań profilaktycznych prowadzonych w ramach wczesnej interwencji – interdyscyplinarność oddziaływań |
||
Literatura: |
H.Borzyszkowa (2002), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w środowisku społecznym [W:] D.Lotz, K.Wenty, W.Zeidler (red.) Diagnoza dla osób niepełnosprawnych, Agencja Wydawnicza Kwadra, Szczecin. J.Cieszyńska, M.Korendo (2008), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków. H.Cudak (2000), Funkcjonowanie rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogiczne TWP, Warszawa. M.Czub (2003), Znaczenie wczesnych więzi społecznych dla rozwoju emocjonalnego dziecka, „Forum Oświatowe” t.2. Cytowska B., Winczura B. (2000), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa L.Eliot (2003), Co tam się dzieje? Kielin J.(2011), Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk Maas V.F. (2007), Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundacja Innowacja i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa Aleksander T., Optymalizacja pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych,(1998), Kraków Rzedziecka K.D., Kobylańska A. (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki Specjalnej, (2003), Kraków Nowak A., Bezrobocie wśród niepełnosprawnych, (2002), Katowice Ossowski R., Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. (1999), Bydgoszcz |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny z małym dzieckiem niepełnosprawnym oraz zachodzących w niej relacjach społecznych, prawidłowo wskazuje odpowiedni dla danej rodziny systemy wsparcia instytucjonalnego i poza instytucjonalnego zna teorie na temat wychowania i uczenia się dziecka w wieku od 0 do 6 roku życia o niezaburzonym i zaburzonym rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem działań profilaktycznych i rewalidacyjnych. Z zakresu umiejętności student: ma praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z rodziną z małym dzieckiem niepełnosprawnym lub zagrożonym niepełnosprawnością z wykorzystaniem indywidualnych zasobów rodziny; potrafi wyznaczyć wspólnie wraz z rodzicami dziecka niepełnosprawnego cele oddziaływań rewalidacyjnych oraz drogi wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, wykorzystując umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. Student w kontaktach z rodzinami dzieci niepełnosprawnych i w zespołach interdyscyplinarnych charakteryzuje się twórczą i poszukującą nowych metod postawą w kontaktach interpersonalnych wykazuje się postawą szacunku i zrozumienia dla osób znajdujących się trudnej sytuacji |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia: |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sylwia Wrona | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chrząszcz, Anna Trzcionka-Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia: |
|
Pełny opis: |
Wykład oraz ćwiczenia ma za zadanie zapoznać studenta z charakterystyką modelu wczesnej interwencji oraz procesami wczesnej interwencji w Polsce – charakterystyka podstawowych terminów oraz form organizacyjnych. Przedstawia charakterystykę działań profilaktycznych prowadzonych w ramach wczesnej interwencji – interdyscyplinarność oddziaływań | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sylwia Wrona | |
Prowadzący grup: | Ewelina Czyż, Sylwia Wrona | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia |
|
Pełny opis: |
Wykład oraz ćwiczenia ma za zadanie zapoznać studenta z charakterystyką modelu wczesnej interwencji oraz procesami wczesnej interwencji w Polsce – charakterystyka podstawowych terminów oraz form organizacyjnych. Przedstawia charakterystykę działań profilaktycznych prowadzonych w ramach wczesnej interwencji – interdyscyplinarność oddziaływań | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sylwia Wrona | |
Prowadzący grup: | Natalia Józefacka, Sylwia Wrona | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia |
|
Pełny opis: |
Wykład oraz ćwiczenia ma za zadanie zapoznać studenta z charakterystyką modelu wczesnej interwencji oraz procesami wczesnej interwencji w Polsce – charakterystyka podstawowych terminów oraz form organizacyjnych. Przedstawia charakterystykę działań profilaktycznych prowadzonych w ramach wczesnej interwencji – interdyscyplinarność oddziaływań | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Chojnacka-Synaszko | |
Prowadzący grup: | Barbara Chojnacka-Synaszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia - kolokwium pisemne i projekt. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zapoznają się ze specyfiką organizacji i funkcjonowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji na terenie Polski oraz poza jej granicami. Zdobywają wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny z małym dzieckiem niepełnosprawnym / zagrożonym niepełnosprawnością oraz zachodzących w niej relacjach społecznych oraz o możliwym dla danej rodziny systemie wsparcia. Systematyzują wiedzę dotyczącą teorii wychowania i uczenia się dziecka w wieku od 0 do 6 roku życia o niezaburzonym i zaburzonym rozwoju. Zajęcia służą także poznaniu sytuacji trudnych w wczesnym wspomaganiu, mechanizmów wykluczających i integrujących w grupie rodzinnej, roli i zadań terapeutów oraz poznaniu podstawowych metod pracy z bardzo małym dzieckiem i jego rodziną. Studenci nabywają praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z rodziną z małym dzieckiem niepełnosprawnym lub zagrożonym niepełnosprawnością z wykorzystaniem indywidualnych zasobów rodziny. Poznają interdyscyplinarność oddziaływań w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.