Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania plastyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PE-WIP-N2-3MNP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania plastyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

brak

Pełny opis:

W wyniku zrealizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie metodyki plastyki. Potrafi projektować i przeprowadzić zajęcia plastyczne z dziećmi zwracając uwagę na innowacyjność stosowanych metod i możliwości dzieci. Stosuje prawidłowo metody i formy pracy z dziećmi. Jest zaangażowany w pracę i widzi celowość własnego rozwoju oraz podnoszenia kwalifikacji w zakresie metodyki plastyki.

Literatura:

Andrukowicz W., Edukacja integralna. Kraków 2000.

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Warszawa 1978.

Bandura L., Uczniowie zdolni i kierowanie ich rozwojem. Warszawa 1974.

Bruner J., Proces kształcenia. Warszawa 1964.

Bruner J., O poznaniu. Szkice na lewą rękę. Warszawa 1984.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000.

Dymara B. (red.), Dziecko w świecie sztuki. Kraków 1996.

Krauze-Sikorska A., Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań 2006.

Leżańska W., Przedszkole jako środowisko wychowania estetycznego. Warszawa 1990.

Lowenfeld V., Brittain W. L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa 1977.

Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków 1995.

Pełzowski A. red., Plastyka w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1978.

Popek S. (red.), Metodyka nauczania plastyki w klasach początkowych. Warszawa 1984.

Read H., Wychowanie przez sztukę. Wrocław 1975.

Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007.

Szuścik U., Autorski program nauczania plastyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatwierdzony do użytku szkolnego przez MEN. Warszawa 2000.

Szuścik U., Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Cieszyn 1999.

Szuścik U., Znak plastyczny a znak werbalny w twórczości rysunkowej dziecka. Katowice 2006.

Tokarz A., Dynamika procesu twórczego. Kraków 2005.

Bandura L., Uczniowie zdolni i kierowanie ich rozwojem. Warszawa 1974.

Borzym I., Uczniowie zdolni. Warszawa 1979.

Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego. Warszawa 1978.

Cybulska-Piskorek J., Twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1976.

Dudzińska I (red), Metodyka wychowania w przedszkolu. Warszawa 1976.

Gloton R., Cleo C., Twórcza aktywność dziecka. Warszawa 1985.

Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Poznań 1997.

Kościelecki S., Współczesna koncepcja kształcenia plastycznego. Warszawa 1975.

Lazarus A., Wyobraźnia w psychoterapii. Gdańsk 2000.

Limont W., Synektyka a zdolności twórcze. Toruń 1994.

Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Toruń 1996.

Misiurska A., Kalendarz plastyczny w przedszkolu. Warszawa 1993.

Natorff A. Wasiluk K., Wychowanie plastyczne w przedszkolu. Warszawa 1990.

Oster G.D., Gould P., Rysunek w psychoterapii. Gdańsk 2000.

Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa 1965.

Trojanowska A., Dziecko i plastyka. Warszawa 1982.

Uszyńska-Jarmoc J., Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok 2007.

Waloszek D., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Zielona Góra 1996.

Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. Warszawa 1984.

Wygotski L. S., Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. Warszawa 1978.

Efekty uczenia się:

Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę plastyki; ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych w zakresie metodyki plastyki; ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną o metodykę plastyki; potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu metodyki plastyki w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych, potrafi dokonać krytycznej analizy wytworów kultury w celu określenia ich znaczenia w projektowaniu i realizacji działalności edukacyjnej; potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w metodyce plastyki;

potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych; ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, aktywnie uczestniczy jako organizator, twórca lub odbiorca w życiu kulturalnym na poziomie lokalnym i regionalnym a jednocześnie wykazuje zainteresowanie różnymi wydarzeniami kulturalnymi; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych

Metody i kryteria oceniania:

działania praktycznego, poglądowa, poszukująca, waloryzacyjna, wykład ilustrowany;

praca pisemna - studia literatury psychologicznej i pedagogicznej z zakresu twórczości dziecka, twórczości plastycznej;

ocena prac plastycznych studenta - wykonanie prac plastycznych w wybranych technikach plastycznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)