Metodyka nauczania plastyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-WIP-N2-3MNP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania plastyki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Pełny opis: |
W wyniku zrealizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie metodyki plastyki. Potrafi projektować i przeprowadzić zajęcia plastyczne z dziećmi zwracając uwagę na innowacyjność stosowanych metod i możliwości dzieci. Stosuje prawidłowo metody i formy pracy z dziećmi. Jest zaangażowany w pracę i widzi celowość własnego rozwoju oraz podnoszenia kwalifikacji w zakresie metodyki plastyki. |
Literatura: |
Andrukowicz W., Edukacja integralna. Kraków 2000. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Warszawa 1978. Bandura L., Uczniowie zdolni i kierowanie ich rozwojem. Warszawa 1974. Bruner J., Proces kształcenia. Warszawa 1964. Bruner J., O poznaniu. Szkice na lewą rękę. Warszawa 1984. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Poznań 2000. Dymara B. (red.), Dziecko w świecie sztuki. Kraków 1996. Krauze-Sikorska A., Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań 2006. Leżańska W., Przedszkole jako środowisko wychowania estetycznego. Warszawa 1990. Lowenfeld V., Brittain W. L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa 1977. Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków 1995. Pełzowski A. red., Plastyka w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1978. Popek S. (red.), Metodyka nauczania plastyki w klasach początkowych. Warszawa 1984. Read H., Wychowanie przez sztukę. Wrocław 1975. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007. Szuścik U., Autorski program nauczania plastyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatwierdzony do użytku szkolnego przez MEN. Warszawa 2000. Szuścik U., Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Cieszyn 1999. Szuścik U., Znak plastyczny a znak werbalny w twórczości rysunkowej dziecka. Katowice 2006. Tokarz A., Dynamika procesu twórczego. Kraków 2005. Bandura L., Uczniowie zdolni i kierowanie ich rozwojem. Warszawa 1974. Borzym I., Uczniowie zdolni. Warszawa 1979. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego. Warszawa 1978. Cybulska-Piskorek J., Twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1976. Dudzińska I (red), Metodyka wychowania w przedszkolu. Warszawa 1976. Gloton R., Cleo C., Twórcza aktywność dziecka. Warszawa 1985. Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Poznań 1997. Kościelecki S., Współczesna koncepcja kształcenia plastycznego. Warszawa 1975. Lazarus A., Wyobraźnia w psychoterapii. Gdańsk 2000. Limont W., Synektyka a zdolności twórcze. Toruń 1994. Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Toruń 1996. Misiurska A., Kalendarz plastyczny w przedszkolu. Warszawa 1993. Natorff A. Wasiluk K., Wychowanie plastyczne w przedszkolu. Warszawa 1990. Oster G.D., Gould P., Rysunek w psychoterapii. Gdańsk 2000. Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa 1965. Trojanowska A., Dziecko i plastyka. Warszawa 1982. Uszyńska-Jarmoc J., Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok 2007. Waloszek D., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Zielona Góra 1996. Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. Warszawa 1984. Wygotski L. S., Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. Warszawa 1978. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę plastyki; ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych w zakresie metodyki plastyki; ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną o metodykę plastyki; potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu metodyki plastyki w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych, potrafi dokonać krytycznej analizy wytworów kultury w celu określenia ich znaczenia w projektowaniu i realizacji działalności edukacyjnej; potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w metodyce plastyki; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych; ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, aktywnie uczestniczy jako organizator, twórca lub odbiorca w życiu kulturalnym na poziomie lokalnym i regionalnym a jednocześnie wykazuje zainteresowanie różnymi wydarzeniami kulturalnymi; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
działania praktycznego, poglądowa, poszukująca, waloryzacyjna, wykład ilustrowany; praca pisemna - studia literatury psychologicznej i pedagogicznej z zakresu twórczości dziecka, twórczości plastycznej; ocena prac plastycznych studenta - wykonanie prac plastycznych w wybranych technikach plastycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.