Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-WIP-N2-5PPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne i organizacyjne oświaty |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza dotycząca etapów kształcenia w naszym kraju |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma umożliwić studentom zapoznanie się z podstawami prawnymi i organizacyjnymi oświaty w naszym kraju. Omówienie form i zasad dotyczących zakładania i prowadzenia szkół i placówek oświatowych zwiększy świadomość prawną i społeczną studentów. Tematyka dotycząca awansu zawodowego nauczyciela ma przybliżyć zasady dotyczące zatrudnienia w szkołach i pobudzić studentów do samodzielnej pracy. Analiza aktualnych rozwiązań prawnych ma pomóc studentom we właściwym przygotowaniu do awansu zawodowego i późniejszej pracy w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej. Omówienie praw i obowiązków uczniów, nauczycieli i innych użytkowników szkół i placówek oświatowych ułatwi zrozumienie zasad organizacyjnych danego, potencjalnego miejsca zatrudnienia studentów. |
Pełny opis: |
• Opieka nad dzieckiem do lat 3 • Pojęcie i zasady w oświacie • System oświaty • Obowiązki oświatowe jednostki • Prowadzenie szkół przez samorząd • Szkoły niepubliczne • Ogólne zasady awansu zawodowego nauczyciela |
Literatura: |
D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013 D. Kurzyna-Chmiel, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty Prawo oświatowe w zarysie, Warszawa 2009 T. Komorowski, Prawo oświatowe w praktyce, Warszawa 2007 r. E. Walkiewicz, Elementy prawa dla nauczycieli, Warszawa 2003 r. A. Balicki, M. Pyter, Prawo oświatowe, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011 Ustawa o opiece nad dzieckiem do lat 3 Ustawa Karta Nauczyciela Ustawa o systemie oświaty A. Król, , P. Kuzior., M. Łyszczarz. Prawo oświatowe: komentarz do ustawy o systemie oświaty. Warszawa: ParkPrawo, 2011. - |
Efekty uczenia się: |
-Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie przy analizie przepisów prawnych opisujących zagadnienia dotyczące oświaty. -Ma rozszerzoną wiedzę na temat podstaw prawnych organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w szkołach i placówkach oświatowych zna aktualne rozwiązania prawne i organizacyjne dotyczące oświaty - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat istniejących form kształcenia i interpretowania ich przy użyciu przepisów prawa. - ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać myśli, prowadzić dyskusję, używać języka prawnego przy charakterystyce zasad i form organizacyjnych oświaty - Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy prawnej i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. - Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki i oświaty; angażuje się we współpracę z instytucjami oświatowymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Główny akcent będzie padał na ocenę stopnia znajomości przepisów prawnych i analizę przydatności rozwiązań prawnych do konkretnych przypadków. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 40% zadanych pytań. Egzamin pisemny, 4 pytania opisowe -czas 1 godzina. Konieczna będzie także znajomość podstawowej regulacji prawnej z zakresu omawianej na wykładach tematyki. Należy przynosić na zajęcia nakazane wcześniej fragmenty aktów prawnych. Oceniana będzie także aktywność na zajęciach i twórcze rozwiązywanie problemów. Na zaliczenie trzeba mieć nie mniej niż 80% obecności na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.