Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy prawne i organizacyjne oświaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PE-WIP-N2-5PPO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Jednostka: Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza dotycząca etapów kształcenia w naszym kraju

Skrócony opis:

Przedmiot ma umożliwić studentom zapoznanie się z podstawami prawnymi i organizacyjnymi oświaty w naszym kraju.

Omówienie form i zasad dotyczących zakładania i prowadzenia szkół i placówek oświatowych zwiększy świadomość prawną i społeczną studentów. Tematyka dotycząca awansu zawodowego nauczyciela ma przybliżyć zasady dotyczące zatrudnienia w szkołach i pobudzić studentów do samodzielnej pracy. Analiza aktualnych rozwiązań prawnych ma pomóc studentom we właściwym przygotowaniu do awansu zawodowego i późniejszej pracy w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej. Omówienie praw i obowiązków uczniów, nauczycieli i innych użytkowników szkół i placówek oświatowych ułatwi zrozumienie zasad organizacyjnych danego, potencjalnego miejsca zatrudnienia studentów.

Pełny opis:

• Opieka nad dzieckiem do lat 3

• Pojęcie i zasady w oświacie

• System oświaty

• Obowiązki oświatowe jednostki

• Prowadzenie szkół przez samorząd

• Szkoły niepubliczne

• Ogólne zasady awansu zawodowego nauczyciela

Literatura:

D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013

D. Kurzyna-Chmiel, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty Prawo oświatowe w zarysie, Warszawa 2009

T. Komorowski, Prawo oświatowe w praktyce, Warszawa 2007 r.

E. Walkiewicz, Elementy prawa dla nauczycieli, Warszawa 2003 r.

A. Balicki, M. Pyter, Prawo oświatowe, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011

Ustawa o opiece nad dzieckiem do lat 3

Ustawa Karta Nauczyciela

Ustawa o systemie oświaty

A. Król, , P. Kuzior., M. Łyszczarz. Prawo oświatowe: komentarz do ustawy o systemie

oświaty. Warszawa: ParkPrawo, 2011.

-

Efekty uczenia się:

-Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie przy analizie przepisów prawnych opisujących zagadnienia dotyczące oświaty.

-Ma rozszerzoną wiedzę na temat podstaw prawnych organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w szkołach i placówkach oświatowych

zna aktualne rozwiązania prawne i organizacyjne dotyczące oświaty

- Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat istniejących form kształcenia i interpretowania ich przy użyciu przepisów prawa.

- ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać myśli, prowadzić dyskusję, używać języka prawnego przy charakterystyce zasad i form organizacyjnych oświaty

- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy prawnej i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki i oświaty; angażuje się we współpracę z instytucjami oświatowymi.

Metody i kryteria oceniania:

Główny akcent będzie padał na ocenę stopnia znajomości przepisów prawnych i analizę przydatności rozwiązań prawnych do konkretnych przypadków. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 40% zadanych pytań.

Egzamin pisemny, 4 pytania opisowe -czas 1 godzina.

Konieczna będzie także znajomość podstawowej regulacji prawnej z zakresu omawianej na wykładach tematyki. Należy przynosić na zajęcia nakazane wcześniej fragmenty aktów prawnych. Oceniana będzie także aktywność na zajęciach i twórcze rozwiązywanie problemów.

Na zaliczenie trzeba mieć nie mniej niż 80% obecności na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)