Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy prawne i organizacyjne oświaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PE-WIP-N2-5PPO Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Jednostka: Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza dotycząca etapów kształcenia w naszym kraju

Skrócony opis:

Przedmiot ma umożliwić studentom zapoznanie się z podstawami prawnymi i organizacyjnymi oświaty w naszym kraju.

Omówienie form i zasad dotyczących zakładania i prowadzenia szkół i placówek oświatowych zwiększy świadomość prawną i społeczną studentów. Tematyka dotycząca awansu zawodowego nauczyciela ma przybliżyć zasady dotyczące zatrudnienia w szkołach i pobudzić studentów do samodzielnej pracy. Analiza aktualnych rozwiązań prawnych ma pomóc studentom we właściwym przygotowaniu do awansu zawodowego i późniejszej pracy w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej. Omówienie praw i obowiązków uczniów, nauczycieli i innych użytkowników szkół i placówek oświatowych ułatwi zrozumienie zasad organizacyjnych danego, potencjalnego miejsca zatrudnienia studentów.

Pełny opis:

• Opieka nad dzieckiem do lat 3

• Pojęcie i zasady w oświacie

• System oświaty

• Obowiązki oświatowe jednostki

• Prowadzenie szkół przez samorząd

• Szkoły niepubliczne

• Ogólne zasady awansu zawodowego nauczyciela

Literatura:

D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013

D. Kurzyna-Chmiel, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty Prawo oświatowe w zarysie, Warszawa 2009

T. Komorowski, Prawo oświatowe w praktyce, Warszawa 2007 r.

E. Walkiewicz, Elementy prawa dla nauczycieli, Warszawa 2003 r.

A. Balicki, M. Pyter, Prawo oświatowe, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011

Ustawa o opiece nad dzieckiem do lat 3

Ustawa Karta Nauczyciela

Ustawa o systemie oświaty

A. Król, , P. Kuzior., M. Łyszczarz. Prawo oświatowe: komentarz do ustawy o systemie

oświaty. Warszawa: ParkPrawo, 2011.

-

Efekty uczenia się:

-Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie przy analizie przepisów prawnych opisujących zagadnienia dotyczące oświaty.

-Ma rozszerzoną wiedzę na temat podstaw prawnych organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w szkołach i placówkach oświatowych

zna aktualne rozwiązania prawne i organizacyjne dotyczące oświaty

- Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat istniejących form kształcenia i interpretowania ich przy użyciu przepisów prawa.

- ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać myśli, prowadzić dyskusję, używać języka prawnego przy charakterystyce zasad i form organizacyjnych oświaty

- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy prawnej i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki i oświaty; angażuje się we współpracę z instytucjami oświatowymi.

Metody i kryteria oceniania:

Główny akcent będzie padał na ocenę stopnia znajomości przepisów prawnych i analizę przydatności rozwiązań prawnych do konkretnych przypadków. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 40% zadanych pytań.

Egzamin pisemny, 4 pytania opisowe -czas 1 godzina.

Konieczna będzie także znajomość podstawowej regulacji prawnej z zakresu omawianej na wykładach tematyki. Należy przynosić na zajęcia nakazane wcześniej fragmenty aktów prawnych. Oceniana będzie także aktywność na zajęciach i twórcze rozwiązywanie problemów.

Na zaliczenie trzeba mieć nie mniej niż 80% obecności na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-18 - 2016-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kurzyna-Chmiel
Prowadzący grup: Danuta Kurzyna-Chmiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Główny akcent będzie padał na ocenę stopnia znajomości przepisów prawnych i analizę przydatności rozwiązań prawnych do konkretnych przypadków. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 40% zadanych pytań.

Egzamin pisemny, 4 pytania opisowe -czas 1 godzina.

Konieczna będzie także znajomość podstawowej regulacji prawnej z zakresu omawianej na wykładach tematyki. Należy przynosić na zajęcia nakazane wcześniej fragmenty aktów prawnych. Oceniana będzie także aktywność i twórcze rozwiązywanie problemów.

Na zaliczenie trzeba mieć nie mniej niż 80% obecności na zajęciach.




Skrócony opis:

Przedmiot ma umożliwić studentom zapoznanie się z podstawami prawnymi i organizacyjnymi oświaty w naszym kraju.

Omówienie form i zasad dotyczących zakładania i prowadzenia szkół i placówek oświatowych zwiększy świadomość prawną i społeczną studentów. Tematyka dotycząca awansu zawodowego nauczyciela ma przybliżyć zasady dotyczące zatrudnienia w szkołach i pobudzić studentów do samodzielnej pracy. Analiza aktualnych rozwiązań prawnych ma pomóc studentom we właściwym przygotowaniu do awansu zawodowego i późniejszej pracy w szkole, przedszkolu lub placówce oświatowej. Omówienie praw i obowiązków uczniów, nauczycieli i innych użytkowników szkół i placówek oświatowych ułatwi zrozumienie zasad organizacyjnych danego, potencjalnego miejsca zatrudnienia studentów.

Pełny opis:

• Opieka nad dzieckiem do lat 3

• Pojęcie i zasady w oświacie

• System oświaty

• Obowiązki oświatowe jednostki

• Prowadzenie szkół przez samorząd

• Szkoły niepubliczne

• Ogólne zasady awansu zawodowego nauczyciela

Literatura:

D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013

D. Kurzyna-Chmiel, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty Prawo oświatowe w zarysie, Warszawa 2009

T. Komorowski, Prawo oświatowe w praktyce, Warszawa 2007 r.

E. Walkiewicz, Elementy prawa dla nauczycieli, Warszawa 2003 r.

A. Balicki, M. Pyter, Prawo oświatowe, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011

Ustawa o opiece nad dzieckiem do lat 3

Ustawa Karta Nauczyciela

Ustawa o systemie oświaty

A. Król, , P. Kuzior., M. Łyszczarz. Prawo oświatowe: komentarz do ustawy o systemie

oświaty. Warszawa: ParkPrawo, 2011.

-

Uwagi:

-

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-18 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kurzyna-Chmiel
Prowadzący grup: Danuta Kurzyna-Chmiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Główny akcent będzie padał na ocenę stopnia znajomości przepisów prawnych i analizę przydatności rozwiązań prawnych do konkretnych przypadków. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 40% zadanych pytań.

Egzamin pisemny, 4 pytania opisowe -czas 1 godzina.

Konieczna będzie także znajomość podstawowej regulacji prawnej z zakresu omawianej na wykładach tematyki. Należy przynosić na zajęcia nakazane wcześniej fragmenty aktów prawnych. Oceniana będzie także aktywność i twórcze rozwiązywanie problemów.

Na zaliczenie trzeba mieć nie mniej niż 80% obecności na zajęciach.




Pełny opis:

• Opieka nad dzieckiem do lat 3

• Pojęcie i zasady w oświacie

• System oświaty

• Obowiązki oświatowe jednostki

• Prowadzenie szkół przez samorząd

• Szkoły niepubliczne

• Ogólne zasady awansu zawodowego nauczyciela

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kurzyna-Chmiel
Prowadzący grup: Danuta Kurzyna-Chmiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Główny akcent będzie padał na ocenę stopnia znajomości przepisów prawnych i analizę przydatności rozwiązań prawnych do konkretnych przypadków. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 40% zadanych pytań.

Egzamin pisemny, 4 pytania opisowe -czas 1 godzina.

Konieczna będzie także znajomość podstawowej regulacji prawnej z zakresu omawianej na wykładach tematyki. Należy przynosić na zajęcia nakazane wcześniej fragmenty aktów prawnych. Oceniana będzie także aktywność i twórcze rozwiązywanie problemów.

Na zaliczenie trzeba mieć nie mniej niż 80% obecności na zajęciach.




Pełny opis:

• Opieka nad dzieckiem do lat 3

• Pojęcie i zasady w oświacie

• System oświaty

• Obowiązki oświatowe jednostki

• Prowadzenie szkół przez samorząd

• Szkoły niepubliczne

• Ogólne zasady awansu zawodowego nauczyciela

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kurzyna-Chmiel
Prowadzący grup: Danuta Kurzyna-Chmiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Główny akcent będzie padał na ocenę stopnia znajomości przepisów prawnych i analizę przydatności rozwiązań prawnych do konkretnych przypadków. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 40% zadanych pytań.

Egzamin pisemny, 4 pytania opisowe -czas 1 godzina.

Konieczna będzie także znajomość podstawowej regulacji prawnej z zakresu omawianej na wykładach tematyki. Należy przynosić na zajęcia nakazane wcześniej fragmenty aktów prawnych. Oceniana będzie także aktywność i twórcze rozwiązywanie problemów.

Na zaliczenie trzeba mieć nie mniej niż 80% obecności na zajęciach.




Pełny opis:

• Inne formy wychowania przedszkolnego/wczesne wspomaganie rozwoju

• Pojęcie i zasady w oświacie

• System oświaty

• Obowiązki oświatowe jednostki

• Prowadzenie szkół przez samorząd

• Szkoły niepubliczne /typy szkół

• Ogólne zasady awansu zawodowego nauczyciela

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kurzyna-Chmiel
Prowadzący grup: Danuta Kurzyna-Chmiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Główny akcent będzie padał na ocenę stopnia znajomości przepisów prawnych i analizę przydatności rozwiązań prawnych do konkretnych przypadków. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 40% zadanych pytań.

Egzamin pisemny, 3 pytania opisowe -czas 1 godzina.

Konieczna będzie także znajomość podstawowej regulacji prawnej z zakresu omawianej na wykładach tematyki. Należy przynosić na zajęcia nakazane wcześniej fragmenty aktów prawnych. Oceniana będzie także aktywność i twórcze rozwiązywanie problemów.

Na zaliczenie trzeba mieć nie mniej niż 80% obecności na zajęciach.




Pełny opis:

• Inne formy wychowania przedszkolnego/wczesne wspomaganie rozwoju

• Zasady w oświacie

• System oświaty /wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

• Obowiązki oświatowe jednostki

• Prowadzenie szkół przez samorząd

• Szkoły niepubliczne /typy szkół

• Ogólne zasady awansu zawodowego nauczyciela

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.