Śródroczna praktyka metodyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-WIP-S1-1SPM | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Śródroczna praktyka metodyczna | ||
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza o rozwoju dziecka w wieku 6-10 lat, o metodyce pracy z dzieckiem w kl. I-III z uwzględnieniem różnych edukacji (polonistycznej, matematycznej, środowiskowej, artystycznej, itd.) |
||
Skrócony opis: |
Podsumowanie i uporządkowanie nabytych wiadomości i umiejętności w trakcie toku studiów i po zrealizowanych praktykach pedagogicznych w szkole i w przedszkolu. |
||
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje do projektowania i realizowania zajęć edukacyjnych z uczniami klas I-III w oparciu o znajomość potrzeb i możliwości dzieci i właściwą ich diagnozę; pozwala weryfikować wiedzę teoretyczną w praktyce; inspiruje do poznawania i samooceny siebie jako nauczyciela; przygotowuje do przyszłej pracy w wymiarze praktycznym (formułowanie celów i zadań edukacyjnych, opracowywanie scenariuszy zajęć i ich realizowanie z uwzględnieniem zasady indywidualizacji kształcenia, opracowywanie pomocy edukacyjnych, dokonywanie ewaluacji zajęć, wdrażanie do samokontroli i samooceny uczniów) i refleksji w działaniu oraz nad działaniem. |
||
Literatura: |
• Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997. • Adamek I., Zbróg Z. (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. • Al.-Khamisy D. (red.): Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka. Warszawa 2007. • Bubis B., Czesak A., Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2. • Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998. • Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. • Klus-Stańska D., Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. • Kopik A. (red.): Sześciolatki w Polsce. Raport 2006. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Kielce 2007. • Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004. • Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Z. 1. Warszawa 2006. • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Dz. U. z dnia 15. 01. 2009 r. Nr • Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. • Żytko M.: Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010. • Seria Nauczyciele-Nauczycielom, pod reakcją B.Dymary, a wśród wielu publikacji, np. • Dziecko w świecie języka, D. Bula, Krzyżyk D., B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec, Kraków 2004, „Impuls”. • Dziecko w świecie muzyki, red. B. Dymara, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie rodziny, red. B.Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie szkoły, red. B. Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie sztuki, red. B. Dymara, Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie wartości, cz.1, K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. Cz. Michałowski, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie współdziałania, cz.1 i 2, red. B.Dymara, Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998. • Dąbrowski M., Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Trzecioklasiści 2010. Raport z badań ilościowych. Warszawa 2011. • Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. • Jarosz E., Wysocka E.: Obszary, metody i środki diagnozy w pracy nauczyciela wobec wymagań współczesności. Cz. 1. Podstawowe zagadnienia, problemy i treści diagnozy szkolnej (próba systematyzacji), [w:] K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski (red.), Edukacja jutra. X Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Wrocław 2004. • Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. • Pregler A., Wiatrak E., Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów. Raport badań OBUT 2011. Warszawa 2011. • Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków 2004. • Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzę o uczniach klas I-III, ich możliwościach i potrzebach edukacyjnych, ma elementarną wiedzę o metodyce pracy w klasach I-III, ma elementarną, uporządkowaną wiedzę nt. edukacji, wczesnoszkolnej, zna podstawę programową, teorię i metodykę pracy w klasach I-III, potrafi wykorzystać właściwe metody i strategie pracy w zajęciach edukacyjnych w kl. I-III, potrafi wspierać samodzielność uczniów i inspirować ich do uczenia się przez całe życie, potrafi ocenić własne i cudze zajęcia edukacyjne oraz wskazać obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności pedagogiczne, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, przygotowuje się odpowiednio do własnej pracy, projektuje i realizuje zajęcia edukacyjne i terapeutyczne w klasach I-III. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obserwowanie przez studentów zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz swoich kolegów; przeprowadzenie przez studenta całego dnia zajęć z uczniami klas I-III; ewaluacja zajęć prowadzonych przez kolegów oraz studenta, autoewaluacja dokonywana przez studenta. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Julia Gąszczak-Wilde, Jakub Staroń | |
Prowadzący grup: | Julia Gąszczak-Wilde, Jakub Staroń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Student powinien mieć 100% frekwencję a ponadto: przygotowanie merytoryczne do prowadzenia obserwacji zajęć, opracowanie arkusza obserwacji; przygotowanie scenariusza zajęć, opracowanie materiałów i pomocy edukacyjnych; przygotowanie merytoryczne do prowadzenia ewaluacji zajęć (studiowanie literatury, znajomość podstawy programowej). |
|
Skrócony opis: |
Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktyczno-wychowawczego w którym uczestniczą studenci o specjalności Zintegrowanej Edukacji Wczesnoszkolnej i Wychowania Przedszkolnego. Uczestnictwo studentów w praktykach daje im możliwość podjęcia działań praktycznych w zakresie nauczania uczniów na poziomie klas I-III, a przede wszystkim rozeznania się w specyfice pracy nauczyciela i wychowawcy w szkole. | |
Pełny opis: |
Praktyki są z jednej strony sposobem sprawdzenia użyteczności wiedzy i umiejętności zdobytych w toku kształcenia, a z drugiej mogą stanowić podstawę do podejmowania działań wynikających z własnych zainteresowań studentów. Student po realizacji praktyki śródrocznej jest przygotowany do pracy nauczyciela. Przyczynia się to m.in. do: rozumienia przez niego procesów rozwojowych, socjalizacyjnych, wychowawczych oraz związanych z nauczaniem i uczeniem się; pogłębiania wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyk szczegółowych; rozwijania kompetencji niezbędnych do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły; doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego oraz pogłębiania się samokształcenia; wzrostu kompetencji komunikacyjnych w ramach wchodzenia w interakcje z bezpośrednimi podmiotami edukacji, jak i z osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym; pogłębiania wrażliwości etycznej, refleksyjności i empatii studenta; podnosi poziom praktycznego przygotowania do realizacji zadań zawodowych. | |
Literatura: |
• Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997. • Adamek I., Zbróg Z. (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. • Al.-Khamisy D. (red.): Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka. Warszawa 2007. • Bubis B., Czesak A., Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2. • Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998. • Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. • Klus-Stańska D., Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. • Kopik A. (red.): Sześciolatki w Polsce. Raport 2006. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Kielce 2007. • Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004. • Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Z. 1. Warszawa 2006. • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Dz. U. z dnia 15. 01. 2009 r. Nr • Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. • Żytko M.: Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010. • Seria Nauczyciele-Nauczycielom, pod reakcją B.Dymary, a wśród wielu publikacji, np. • Dziecko w świecie języka, D. Bula, Krzyżyk D., B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec, Kraków 2004, „Impuls”. • Dziecko w świecie muzyki, red. B. Dymara, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie rodziny, red. B.Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie szkoły, red. B. Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie sztuki, red. B. Dymara, Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie wartości, cz.1, K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. Cz. Michałowski, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie współdziałania, cz.1 i 2, red. B.Dymara, Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998. • Dąbrowski M., Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Trzecioklasiści 2010. Raport z badań ilościowych. Warszawa 2011. • Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. • Jarosz E., Wysocka E.: Obszary, metody i środki diagnozy w pracy nauczyciela wobec wymagań współczesności. Cz. 1. Podstawowe zagadnienia, problemy i treści diagnozy szkolnej (próba systematyzacji), [w:] K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski (red.), Edukacja jutra. X Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Wrocław 2004. • Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. • Pregler A., Wiatrak E., Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów. Raport badań OBUT 2011. Warszawa 2011. • Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków 2004. • Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. | |
Uwagi: |
grupa konwersatoryjna ZEWiWP |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anastazja Sorkowicz, Jakub Staroń | |
Prowadzący grup: | Anastazja Sorkowicz, Jakub Staroń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Student powinien mieć 100% frekwencję a ponadto: przygotowanie merytoryczne do prowadzenia obserwacji zajęć, opracowanie arkusza obserwacji; przygotowanie scenariusza zajęć, opracowanie materiałów i pomocy edukacyjnych; przygotowanie merytoryczne do prowadzenia ewaluacji zajęć (studiowanie literatury, znajomość podstawy programowej). |
|
Skrócony opis: |
Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktyczno-wychowawczego w którym uczestniczą studenci o specjalności Zintegrowanej Edukacji Wczesnoszkolnej i Wychowania Przedszkolnego. Uczestnictwo studentów w praktykach daje im możliwość podjęcia działań praktycznych w zakresie nauczania uczniów na poziomie klas I-III, a przede wszystkim rozeznania się w specyfice pracy nauczyciela i wychowawcy w szkole. | |
Pełny opis: |
Praktyki są z jednej strony sposobem sprawdzenia użyteczności wiedzy i umiejętności zdobytych w toku kształcenia, a z drugiej mogą stanowić podstawę do podejmowania działań wynikających z własnych zainteresowań studentów. Student po realizacji praktyki śródrocznej jest przygotowany do pracy nauczyciela. Przyczynia się to m.in. do: rozumienia przez niego procesów rozwojowych, socjalizacyjnych, wychowawczych oraz związanych z nauczaniem i uczeniem się; pogłębiania wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyk szczegółowych; rozwijania kompetencji niezbędnych do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły; doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego oraz pogłębiania się samokształcenia; wzrostu kompetencji komunikacyjnych w ramach wchodzenia w interakcje z bezpośrednimi podmiotami edukacji, jak i z osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym; pogłębiania wrażliwości etycznej, refleksyjności i empatii studenta; podnosi poziom praktycznego przygotowania do realizacji zadań zawodowych. | |
Literatura: |
• Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997. • Adamek I., Zbróg Z. (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. • Al.-Khamisy D. (red.): Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka. Warszawa 2007. • Bubis B., Czesak A., Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2. • Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998. • Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. • Klus-Stańska D., Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. • Kopik A. (red.): Sześciolatki w Polsce. Raport 2006. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Kielce 2007. • Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004. • Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Z. 1. Warszawa 2006. • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Dz. U. z dnia 15. 01. 2009 r. Nr • Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. • Żytko M.: Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010. • Seria Nauczyciele-Nauczycielom, pod reakcją B.Dymary, a wśród wielu publikacji, np. • Dziecko w świecie języka, D. Bula, Krzyżyk D., B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec, Kraków 2004, „Impuls”. • Dziecko w świecie muzyki, red. B. Dymara, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie rodziny, red. B.Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie szkoły, red. B. Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie sztuki, red. B. Dymara, Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie wartości, cz.1, K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. Cz. Michałowski, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie współdziałania, cz.1 i 2, red. B.Dymara, Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998. • Dąbrowski M., Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Trzecioklasiści 2010. Raport z badań ilościowych. Warszawa 2011. • Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. • Jarosz E., Wysocka E.: Obszary, metody i środki diagnozy w pracy nauczyciela wobec wymagań współczesności. Cz. 1. Podstawowe zagadnienia, problemy i treści diagnozy szkolnej (próba systematyzacji), [w:] K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski (red.), Edukacja jutra. X Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Wrocław 2004. • Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. • Pregler A., Wiatrak E., Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów. Raport badań OBUT 2011. Warszawa 2011. • Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków 2004. • Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. | |
Uwagi: |
grupa konwersatoryjna ZEWiWP |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Gaweł-Mirocha, Anastazja Sorkowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Gaweł-Mirocha, Anastazja Sorkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anastazja Sorkowicz, Anna Trzcionka-Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Anastazja Sorkowicz, Anna Trzcionka-Wieczorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Student powinien mieć 100% frekwencję a ponadto: przygotowanie merytoryczne do prowadzenia obserwacji zajęć, opracowanie arkusza obserwacji; przygotowanie scenariusza zajęć, opracowanie materiałów i pomocy edukacyjnych; przygotowanie merytoryczne do prowadzenia ewaluacji zajęć (studiowanie literatury, znajomość podstawy programowej). |
|
Skrócony opis: |
Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktyczno-wychowawczego w którym uczestniczą studenci o specjalności Zintegrowanej Edukacji Wczesnoszkolnej i Wychowania Przedszkolnego. Uczestnictwo studentów w praktykach daje im możliwość podjęcia działań praktycznych w zakresie nauczania uczniów na poziomie klas I-III, a przede wszystkim rozeznania się w specyfice pracy nauczyciela i wychowawcy w szkole. | |
Pełny opis: |
Praktyki są z jednej strony sposobem sprawdzenia użyteczności wiedzy i umiejętności zdobytych w toku kształcenia, a z drugiej mogą stanowić podstawę do podejmowania działań wynikających z własnych zainteresowań studentów. Student po realizacji praktyki śródrocznej jest przygotowany do pracy nauczyciela. Przyczynia się to m.in. do: rozumienia przez niego procesów rozwojowych, socjalizacyjnych, wychowawczych oraz związanych z nauczaniem i uczeniem się; pogłębiania wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyk szczegółowych; rozwijania kompetencji niezbędnych do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły; doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego oraz pogłębiania się samokształcenia; wzrostu kompetencji komunikacyjnych w ramach wchodzenia w interakcje z bezpośrednimi podmiotami edukacji, jak i z osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym; pogłębiania wrażliwości etycznej, refleksyjności i empatii studenta; podnosi poziom praktycznego przygotowania do realizacji zadań zawodowych. | |
Literatura: |
• Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997. • Adamek I., Zbróg Z. (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. • Al.-Khamisy D. (red.): Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka. Warszawa 2007. • Bubis B., Czesak A., Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2. • Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998. • Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. • Klus-Stańska D., Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. • Kopik A. (red.): Sześciolatki w Polsce. Raport 2006. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Kielce 2007. • Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004. • Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Z. 1. Warszawa 2006. • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Dz. U. z dnia 15. 01. 2009 r. Nr • Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. • Żytko M.: Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010. • Seria Nauczyciele-Nauczycielom, pod reakcją B.Dymary, a wśród wielu publikacji, np. • Dziecko w świecie języka, D. Bula, Krzyżyk D., B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec, Kraków 2004, „Impuls”. • Dziecko w świecie muzyki, red. B. Dymara, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie rodziny, red. B.Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie szkoły, red. B. Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie sztuki, red. B. Dymara, Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie wartości, cz.1, K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. Cz. Michałowski, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie współdziałania, cz.1 i 2, red. B.Dymara, Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998. • Dąbrowski M., Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Trzecioklasiści 2010. Raport z badań ilościowych. Warszawa 2011. • Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. • Jarosz E., Wysocka E.: Obszary, metody i środki diagnozy w pracy nauczyciela wobec wymagań współczesności. Cz. 1. Podstawowe zagadnienia, problemy i treści diagnozy szkolnej (próba systematyzacji), [w:] K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski (red.), Edukacja jutra. X Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Wrocław 2004. • Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. • Pregler A., Wiatrak E., Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów. Raport badań OBUT 2011. Warszawa 2011. • Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków 2004. • Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. | |
Uwagi: |
grupa konwersatoryjna ZEWiWP |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Julia Gąszczak-Wilde | |
Prowadzący grup: | Julia Gąszczak-Wilde | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Student powinien mieć 100% frekwencję a ponadto: przygotowanie merytoryczne do prowadzenia obserwacji zajęć, opracowanie arkusza obserwacji; przygotowanie scenariusza zajęć, opracowanie materiałów i pomocy edukacyjnych; przygotowanie merytoryczne do prowadzenia ewaluacji zajęć (studiowanie literatury, znajomość podstawy programowej). |
|
Skrócony opis: |
Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktyczno-wychowawczego w którym uczestniczą studenci o specjalności Zintegrowanej Edukacji Wczesnoszkolnej i Wychowania Przedszkolnego. Uczestnictwo studentów w praktykach daje im możliwość podjęcia działań praktycznych w zakresie nauczania uczniów na poziomie klas I-III, a przede wszystkim rozeznania się w specyfice pracy nauczyciela i wychowawcy w szkole. | |
Pełny opis: |
Praktyki są z jednej strony sposobem sprawdzenia użyteczności wiedzy i umiejętności zdobytych w toku kształcenia, a z drugiej mogą stanowić podstawę do podejmowania działań wynikających z własnych zainteresowań studentów. Student po realizacji praktyki śródrocznej jest przygotowany do pracy nauczyciela. Przyczynia się to m.in. do: rozumienia przez niego procesów rozwojowych, socjalizacyjnych, wychowawczych oraz związanych z nauczaniem i uczeniem się; pogłębiania wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyk szczegółowych; rozwijania kompetencji niezbędnych do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły; doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego oraz pogłębiania się samokształcenia; wzrostu kompetencji komunikacyjnych w ramach wchodzenia w interakcje z bezpośrednimi podmiotami edukacji, jak i z osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym; pogłębiania wrażliwości etycznej, refleksyjności i empatii studenta; podnosi poziom praktycznego przygotowania do realizacji zadań zawodowych. | |
Literatura: |
• Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997. • Adamek I., Zbróg Z. (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. • Al.-Khamisy D. (red.): Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka. Warszawa 2007. • Bubis B., Czesak A., Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2. • Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998. • Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. • Klus-Stańska D., Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. • Kopik A. (red.): Sześciolatki w Polsce. Raport 2006. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Kielce 2007. • Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. 2004. • Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Z. 1. Warszawa 2006. • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Dz. U. z dnia 15. 01. 2009 r. Nr • Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. • Żytko M.: Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa 2010. • Seria Nauczyciele-Nauczycielom, pod reakcją B.Dymary, a wśród wielu publikacji, np. • Dziecko w świecie języka, D. Bula, Krzyżyk D., B. Niesporek-Szamburska, H. Synowiec, Kraków 2004, „Impuls”. • Dziecko w świecie muzyki, red. B. Dymara, Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie rodziny, red. B.Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie szkoły, red. B. Dymara, Kraków 1998, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie sztuki, red. B. Dymara, Kraków 1996, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie wartości, cz.1, K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. Cz. Michałowski, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dziecko w świecie współdziałania, cz.1 i 2, red. B.Dymara, Kraków 2001, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki. Kraków 1998. • Dąbrowski M., Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej. Trzecioklasiści 2010. Raport z badań ilościowych. Warszawa 2011. • Dymara B., Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. • Jarosz E., Wysocka E.: Obszary, metody i środki diagnozy w pracy nauczyciela wobec wymagań współczesności. Cz. 1. Podstawowe zagadnienia, problemy i treści diagnozy szkolnej (próba systematyzacji), [w:] K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski (red.), Edukacja jutra. X Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Wrocław 2004. • Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. • Pregler A., Wiatrak E., Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów. Raport badań OBUT 2011. Warszawa 2011. • Sowińska H., Michalak R. (red.), Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Kraków 2004. • Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. | |
Uwagi: |
grupa konwersatoryjna ZEWiWP |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Gaweł-Mirocha, Aleksandra Minczanowska | |
Prowadzący grup: | Anna Gaweł-Mirocha, Aleksandra Minczanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.