Praktyka pedagogiczna (po I roku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-WIP-S2-PP1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna (po I roku) | ||
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do projektowania i realizowania zajęć edukacyjnych z uczniami klas I-III. |
||
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje do projektowania i realizowania zajęć edukacyjnych z dziećmi w przedszkolu i uczniami klas I-III w oparciu o znajomość potrzeb i możliwości dzieci i właściwą ich diagnozę; pozwala weryfikować wiedzę teoretyczną w praktyce; inspiruje do poznawania i samooceny siebie jako nauczyciela; przygotowuje do przyszłej pracy w wymiarze praktycznym (formułowanie celów i zadań edukacyjnych, opracowywanie scenariuszy zajęć i ich realizowanie z uwzględnieniem zasady indywidualizacji kształcenia, opracowywanie pomocy edukacyjnych, dokonywanie ewaluacji zajęć, wdrażanie do samokontroli i samooceny uczniów) i refleksji w działaniu oraz nad działaniem. |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę o dzieciach w wieku przedszkolnym i uczniach klas I-III, ich możliwościach i potrzebach edukacyjnych; ma pogłębioną wiedzę o metodyce pracy w przedszkolu i klasach I-III; ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę nt. wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, zna podstawę programową, teorię i metodykę pracy w przedszkolu i klasach I-III. potrafi wykorzystać właściwe metody i strategie pracy w zajęciach edukacyjnych w kl. I-III Student potrafi wykorzystać właściwe metody i strategie pracy w zajęciach edukacyjnych w kl. I-III potrafi wspierać samodzielność uczniów i inspirować ich do uczenia się przez całe życie potrafi ocenić własne i cudze zajęcia edukacyjne oraz wskazać obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności pedagogiczne, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; przygotowuje się odpowiednio do własnej pracy, projektuje i realizuje zajęcia edukacyjne i terapeutyczne w przedszkolu i w klasach I-III. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza dokumentów - ocenie podlegają składane przez studenta: arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej (w szkole i przedszkolu) uzupełniony przez opiekunów praktyk w placówkach, dzienniki praktyk prowadzone przez studenta i poświadczone podpisem opiekunów w placówkach z dokładnym zapisem codziennych działań na praktyce, raporty z przebiegu praktyk pedagogicznych, scenariusze przeprowadzonych zajęć edukacyjnych. Opiekun praktyk z ramienia uczelni dokonuje ostatecznej oceny na podstawie przedstawionej mu dokumentacji oraz rozmowy na temat praktyki ze studentem. Rozmowa może dotyczyć przebiegu praktyki oraz kontrolować wiedzę studentów z zakresu metodyki pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III, znajomości programów nauczania itp. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Izabela Łuc | |
Prowadzący grup: | Izabela Łuc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Analiza dokumentów - ocenie podlegają składane przez studenta: arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej (w szkole i przedszkolu) uzupełniony przez opiekunów praktyk w placówkach, dzienniki praktyk prowadzone przez studenta i poświadczone podpisem opiekunów w placówkach z dokładnym zapisem codziennych działań na praktyce, raporty z przebiegu praktyk pedagogicznych, scenariusze przeprowadzonych zajęć edukacyjnych. Opiekun praktyk z ramienia uczelni dokonuje ostatecznej oceny na podstawie przedstawionej mu dokumentacji oraz rozmowy na temat praktyki ze studentem. Rozmowa może dotyczyć przebiegu praktyki oraz kontrolować wiedzę studentów z zakresu metodyki pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III, znajomości programów nauczania itp. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje do projektowania i realizowania zajęć edukacyjnych z dziećmi w przedszkolu i uczniami klas I-III w oparciu o znajomość potrzeb i możliwości dzieci i właściwą ich diagnozę; pozwala weryfikować wiedzę teoretyczną w praktyce; inspiruje do poznawania i samooceny siebie jako nauczyciela; przygotowuje do przyszłej pracy w wymiarze praktycznym (formułowanie celów i zadań edukacyjnych, opracowywanie scenariuszy zajęć i ich realizowanie z uwzględnieniem zasady indywidualizacji kształcenia, opracowywanie pomocy edukacyjnych, dokonywanie ewaluacji zajęć, wdrażanie do samokontroli i samooceny uczniów) i refleksji w działaniu oraz nad działaniem. | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dominika Duraj | |
Prowadzący grup: | Dominika Duraj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
ćwiczenia terenowe, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa ustalane jest na podstawie następującej dokumentacji (pod uwagę brana jest również jej jakość): • arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej w zakresie specjalności nauczycielskiej - praktyka w szkole, uzupełniony przez opiekuna praktyki w szkole. • arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej w zakresie specjalności nauczycielskiej - praktyka w przedszkolu, uzupełniony przez opiekuna praktyki w przedszkolu, • dzienniki praktyk poświadczone podpisem opiekunów praktyk w placówkach z dokładnymi zapisami odnośnie codziennych działań na praktyce (w tym notatki z obserwacji zajęć edukacyjnych wraz z tematami zajęć, celami, metodami, środkami oraz ich krytyczną analizą), • raporty z przebiegu praktyk pedagogicznych, • scenariusze przeprowadzonych zajęć edukacyjnych wraz z tematami zajęć, celami, metodami, środkami, planowanym przebiegiem zajęć z uwzględnieniem czynności nauczyciela i czynności dzieci - podpisane przez opiekuna praktyki w szkole i przedszkolu. |
|
Pełny opis: |
Po realizacji praktyki pedagogicznej student w podstawowym zakresie nabywa kwalifikacji nauczycielskich, określonych w standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. W ramach tego student: • dzięki posiadanej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej, w wysokim stopniu rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się, • pogłębia wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu, • pogłębia umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań przedszkola i szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów, • pogłębia umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów, • w wysokim stopniu komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces, • charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności, • jest w wysokim stopniu praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
ćwiczenia terenowe, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Danuta Ulewicz-Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Ulewicz-Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
ćwiczenia terenowe, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Trzcionka-Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Julia Gąszczak-Wilde | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa ustalane jest na podstawie następującej dokumentacji (pod uwagę brana jest również jej jakość): • arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej w zakresie specjalności nauczycielskiej - praktyka w szkole, uzupełniony przez opiekuna praktyki w szkole. • arkusz oceny realizacji praktyki pedagogicznej w zakresie specjalności nauczycielskiej - praktyka w przedszkolu, uzupełniony przez opiekuna praktyki w przedszkolu, • dzienniki praktyk poświadczone podpisem opiekunów praktyk w placówkach z dokładnymi zapisami odnośnie codziennych działań na praktyce (w tym notatki z obserwacji zajęć edukacyjnych wraz z tematami zajęć, celami, metodami, środkami oraz ich krytyczną analizą), • raporty z przebiegu praktyk pedagogicznych, • scenariusze przeprowadzonych zajęć edukacyjnych wraz z tematami zajęć, celami, metodami, środkami, planowanym przebiegiem zajęć z uwzględnieniem czynności nauczyciela i czynności dzieci - podpisane przez opiekuna praktyki w szkole i przedszkolu. |
|
Pełny opis: |
Po realizacji praktyki pedagogicznej student w podstawowym zakresie nabywa kwalifikacji nauczycielskich, określonych w standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. W ramach tego student: • dzięki posiadanej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej, w wysokim stopniu rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się, • pogłębia wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu, • pogłębia umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań przedszkola i szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów, • pogłębia umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów, • w wysokim stopniu komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces, • charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności, • jest w wysokim stopniu praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.