Metody badan pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-ZTP-N2-7MBP | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badan pedagogicznych | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Grabowska | |
Prowadzący grup: | Anna Szafrańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie |
|
Pełny opis: |
1. Projektowanie i planowanie badań własnych. Formułowanie problemów badawczych w postaci pytań (analiza ich struktury i treści). 2. Obserwacja – charakterystyka metody. Cechy i możliwości stosowania obserwacji jako metody badawczej. Wybór problemu i konstruowanie arkusza lub dziennika obserwacyjnego. 3. Ankieta i kwestionariusz jako metoda i narzędzie badań pedagogicznych. Ćwiczenia w opracowywaniu formularzy ankiet i kwestionariuszy. 4. Metoda wywiadu – charakterystyka metody. Zastosowanie wywiadu w badaniach pedagogicznych i konstruowanie kwestionariusza wywiadu. 5. Testy osiągnięć szkolnych – charakterystyka metody. Cechy testów pedagogicznych i ich rodzaje. Rodzaje zadań testowych. Ćwiczenia w projektowaniu testów i zadań testowych. 6. Eksperyment pedagogiczny – charakterystyka metody. Organizacja i granice stosowalności eksperymentu w pedagogice. Sformułowanie problemu i projektowanie badań eksperymentalnych. 7. Analiza dokumentów i analiza treści – charakterystyka metody. Zastosowanie tej metody w pedagogice. Ćwiczenia w formułowaniu pytań badawczych i przewodników analizy dokumentów. 8. Studium przypadku, monograficzne badania terenowe, metoda panelowa – charakterystyka metod i ich struktury. Zastosowanie ich w badaniach pedagogicznych. 9. Dobór próby. Analiza materiału empirycznego i interpretacja wyników badań. Weryfikacja hipotez i formułowanie wniosków. 10. Prezentacje przygotowanych w zespołach badawczych projektów. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Szafrańska | |
Prowadzący grup: | Anna Szafrańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aniela Różańska | |
Prowadzący grup: | Aniela Różańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie |
|
Pełny opis: |
1. Projektowanie i planowanie badań własnych. Formułowanie problemów badawczych w postaci pytań (analiza ich struktury i treści). 2. Obserwacja – charakterystyka metody. Cechy i możliwości stosowania obserwacji jako metody badawczej. Wybór problemu i konstruowanie arkusza lub dziennika obserwacyjnego. 3. Ankieta i kwestionariusz jako metoda i narzędzie badań pedagogicznych. Ćwiczenia w opracowywaniu formularzy ankiet i kwestionariuszy. 4. Metoda wywiadu – charakterystyka metody. Zastosowanie wywiadu w badaniach pedagogicznych i konstruowanie kwestionariusza wywiadu. 5. Testy osiągnięć szkolnych – charakterystyka metody. Cechy testów pedagogicznych i ich rodzaje. Rodzaje zadań testowych. Ćwiczenia w projektowaniu testów i zadań testowych. 6. Eksperyment pedagogiczny – charakterystyka metody. Organizacja i granice stosowalności eksperymentu w pedagogice. Sformułowanie problemu i projektowanie badań eksperymentalnych. 7. Analiza dokumentów i analiza treści – charakterystyka metody. Zastosowanie tej metody w pedagogice. Ćwiczenia w formułowaniu pytań badawczych i przewodników analizy dokumentów. 8. Studium przypadku, monograficzne badania terenowe, metoda panelowa – charakterystyka metod i ich struktury. Zastosowanie ich w badaniach pedagogicznych. 9. Dobór próby. Analiza materiału empirycznego i interpretacja wyników badań. Weryfikacja hipotez i formułowanie wniosków. 10. Prezentacje przygotowanych w zespołach badawczych projektów. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anton Dragomiletskii | |
Prowadzący grup: | Anton Dragomiletskii | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie |
|
Pełny opis: |
1. Projektowanie i planowanie badań własnych. Formułowanie problemów badawczych w postaci pytań (analiza ich struktury i treści). 2. Obserwacja – charakterystyka metody. Cechy i możliwości stosowania obserwacji jako metody badawczej. Wybór problemu i konstruowanie arkusza lub dziennika obserwacyjnego. 3. Ankieta i kwestionariusz jako metoda i narzędzie badań pedagogicznych. Ćwiczenia w opracowywaniu formularzy ankiet i kwestionariuszy. 4. Metoda wywiadu – charakterystyka metody. Zastosowanie wywiadu w badaniach pedagogicznych i konstruowanie kwestionariusza wywiadu. 5. Testy osiągnięć szkolnych – charakterystyka metody. Cechy testów pedagogicznych i ich rodzaje. Rodzaje zadań testowych. Ćwiczenia w projektowaniu testów i zadań testowych. 6. Eksperyment pedagogiczny – charakterystyka metody. Organizacja i granice stosowalności eksperymentu w pedagogice. Sformułowanie problemu i projektowanie badań eksperymentalnych. 7. Analiza dokumentów i analiza treści – charakterystyka metody. Zastosowanie tej metody w pedagogice. Ćwiczenia w formułowaniu pytań badawczych i przewodników analizy dokumentów. 8. Studium przypadku, monograficzne badania terenowe, metoda panelowa – charakterystyka metod i ich struktury. Zastosowanie ich w badaniach pedagogicznych. 9. Dobór próby. Analiza materiału empirycznego i interpretacja wyników badań. Weryfikacja hipotez i formułowanie wniosków. 10. Prezentacje przygotowanych w zespołach badawczych projektów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.