Podstawy nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-ZTP-S1-4PNT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Moduł podstawy nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym przygotowuje studenta do podjęcia w działalności pedagogicznej zagadnień dotyczących wychowania przez pracę, kształcenia politechnicznego i orientacji zawodowej. Student przygotowujący się do działalności pedagogicznej nabywa umiejętności planowania i organizowania pracy, poznaje podstawowe zasady bezpieczeństwa, osiąga podstawowy poziom orientacji ogólnotechnicznej, rozpoznaje różne materiały i dobiera je do prac wytwórczych, uzyskuje przygotowanie merytoryczne i metodyczne do prowadzenia zajęć z uwypukleniem treści technicznych. |
Pełny opis: |
1. Nowoczesna koncepcja edukacji ogólnotechnicznej. 2. Układ treści edukacji ogólnotechnicznej a model działalności technicznej. 3. Charakterystyka edukacji ogólnotechnicznej w szkole podstawowej. 4. Projektowanie procesów dydaktycznych uczenia się techniki w szkole ogólnokształcącej. 5. Przegląd programów i podręczników do nauczania techniki w szkole podstawowej. 6. Wykorzystanie komputerów i TI w nauczaniu techniki. 7. Cele i zadania nauczania przedmiotu „technika” 8. Środowisko techniczne człowieka: dom, mieszkanie, miejsce pracy i zabawy, miasto, wieś 9. Informacja techniczna oraz elementy kultury technicznej (rysunek techniczny, język techniczny) 10. Materiałoznawstwo i technologia o Papieru, drewna, metali, tworzyw sztucznych, ceramiki, materiałów włókienniczych, artykułów żywnościowych 11. Dom jako przykład środowiska technicznego człowieka, o Elementy konstrukcyjne o Instalacje o Projektowanie wykończenia domu (mieszkania) z wykorzystaniem różnych materiałów i uzasadnieniem ich stosowania 12. Tok lekcyjny 13. Scenariusz lekcji o Omówienie przykładowych konspektów lekcji o Pisanie konspektów oraz wzorcowych prac |
Literatura: |
Furmanek W.: Jutro Edukacji technicznej, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego 2007, Furmanek W., Walat W.: Zarys przewodnika metodycznego dla nauczycieli techniki, Rzeszów 1994, "Fosze" Furmanek W.: Zrozumieć technikę, Rzeszów, 1998 Jakowicka M., Uździcki K.: Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Jastrzębska G.: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Warszawa 2008, WNT Plomer A. L.: Do dzieła. (Papier, Masa papierowa, Drewno i korek, Tektura, Tworzywa sztuczne, Glina, Tkaniny …), Kielce 2006, Jedność |
Efekty uczenia się: |
ma podstawową wiedzę ogólnotechniczną w zakresie wytwarzania, rodzajów i wartości wytworów technicznych, zna proces powstawania przedmiotów od pomysłu do wytworu, rozpoznaje różne materiały i dobiera je do prac wytwórczych; ma podstawową wiedzę z nauk ścisłych niezbędną do zrozumienia procesów technicznych ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania procesów dydaktycznych w zakresie nauczania techniki; zna zasady wykorzystywania komputerów i technik informatycznych w nauczaniu techniki posiada podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy – posiada niezbędna wiedzę w zakresie udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej potrafi wykonać proste działania techniczne z wykorzystaniem prostych narzędzi; rozpoznaje różne materiały i dobiera je do prac wytwórczych – określa ich właściwości i zastosowanie w życiu codziennym; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania umie zaplanować, zorganizować (dobrać typowe dla edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia), skontrolować i ocenić pracę i wyniki pracy dzieci podczas zajęć technicznych potrafi przygotować pracę pisemną w zakresie podstaw nauczania techniki, umie przygotować wystąpienie ustne wsparte prezentacją multimedialną ma świadomość potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie zagadnień technicznych i wagi tego zakresu działalności w życiu społecznym, podejmuje działania związane z aktualnym i przyszłym tworzeniem własnej koncepcji pracy pedagogicznej w klasach I-III współpracuje z innymi osobami z różnych środowisk w związku z planowaniem i realizacją projektów edukacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i podanej literatury sprawdzenie umiejętności napisania tekstu wspartego prezentacją przeznaczonego do ustnego wygłoszenia, ocena formułowania indywidualnych opinii i argumentów podczas dyskusji sprawdzenie czy student potrafi przygotować i zrealizować jednostkę dydaktyczną na podstawie przygotowanego konspektu zajęć z uwypukleniem treści technicznych oraz przeprowadzenia na jego podstawie zajęć grupowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.