Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PE-ZTP-S1-4PNT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Moduł podstawy nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym przygotowuje studenta do podjęcia w działalności pedagogicznej zagadnień dotyczących wychowania przez pracę, kształcenia politechnicznego i orientacji zawodowej. Student przygotowujący się do działalności pedagogicznej nabywa umiejętności planowania i organizowania pracy, poznaje podstawowe zasady bezpieczeństwa, osiąga podstawowy poziom orientacji ogólnotechnicznej, rozpoznaje różne materiały i dobiera je do prac wytwórczych, uzyskuje przygotowanie merytoryczne i metodyczne do prowadzenia zajęć z uwypukleniem treści technicznych.

Pełny opis:

1. Nowoczesna koncepcja edukacji ogólnotechnicznej.

2. Układ treści edukacji ogólnotechnicznej a model działalności technicznej.

3. Charakterystyka edukacji ogólnotechnicznej w szkole podstawowej.

4. Projektowanie procesów dydaktycznych uczenia się techniki w szkole ogólnokształcącej.

5. Przegląd programów i podręczników do nauczania techniki w szkole podstawowej.

6. Wykorzystanie komputerów i TI w nauczaniu techniki.

7. Cele i zadania nauczania przedmiotu „technika”

8. Środowisko techniczne człowieka: dom, mieszkanie, miejsce pracy i zabawy, miasto, wieś

9. Informacja techniczna oraz elementy kultury technicznej (rysunek techniczny, język techniczny)

10. Materiałoznawstwo i technologia

o Papieru, drewna, metali, tworzyw sztucznych, ceramiki, materiałów włókienniczych, artykułów żywnościowych

11. Dom jako przykład środowiska technicznego człowieka,

o Elementy konstrukcyjne

o Instalacje

o Projektowanie wykończenia domu (mieszkania) z wykorzystaniem różnych materiałów i uzasadnieniem ich stosowania

12. Tok lekcyjny

13. Scenariusz lekcji

o Omówienie przykładowych konspektów lekcji

o Pisanie konspektów oraz wzorcowych prac

Literatura:

Furmanek W.: Jutro Edukacji technicznej, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego 2007,

Furmanek W., Walat W.: Zarys przewodnika metodycznego dla nauczycieli techniki, Rzeszów 1994, "Fosze"

Furmanek W.: Zrozumieć technikę, Rzeszów, 1998

Jakowicka M., Uździcki K.: Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls”

Jastrzębska G.: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Warszawa 2008, WNT

Plomer A. L.: Do dzieła. (Papier, Masa papierowa, Drewno i korek, Tektura, Tworzywa sztuczne, Glina, Tkaniny …), Kielce 2006, Jedność

Efekty uczenia się:

ma podstawową wiedzę ogólnotechniczną w zakresie wytwarzania, rodzajów i wartości wytworów technicznych, zna proces powstawania przedmiotów od pomysłu do wytworu, rozpoznaje różne materiały i dobiera je do prac wytwórczych; ma podstawową wiedzę z nauk ścisłych niezbędną do zrozumienia procesów technicznych

ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania procesów dydaktycznych w zakresie nauczania techniki; zna zasady wykorzystywania komputerów i technik informatycznych w nauczaniu techniki

posiada podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy – posiada niezbędna wiedzę w zakresie udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej

potrafi wykonać proste działania techniczne z wykorzystaniem prostych narzędzi; rozpoznaje różne materiały i dobiera je do prac wytwórczych – określa ich właściwości i zastosowanie w życiu codziennym; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania

umie zaplanować, zorganizować (dobrać typowe dla edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia), skontrolować i ocenić pracę i wyniki pracy dzieci podczas zajęć technicznych

potrafi przygotować pracę pisemną w zakresie podstaw nauczania techniki, umie przygotować wystąpienie ustne wsparte prezentacją multimedialną

ma świadomość potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie zagadnień technicznych i wagi tego zakresu działalności w życiu społecznym, podejmuje działania związane z aktualnym i przyszłym tworzeniem własnej koncepcji pracy pedagogicznej w klasach I-III

współpracuje z innymi osobami z różnych środowisk w związku z planowaniem i realizacją projektów edukacyjnych

Metody i kryteria oceniania:

sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i podanej literatury

sprawdzenie umiejętności napisania tekstu wspartego prezentacją przeznaczonego do ustnego wygłoszenia, ocena formułowania indywidualnych opinii i argumentów podczas dyskusji

sprawdzenie czy student potrafi przygotować i zrealizować jednostkę dydaktyczną na podstawie przygotowanego konspektu zajęć z uwypukleniem treści technicznych oraz przeprowadzenia na jego podstawie zajęć grupowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)