Media w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-ZTP-S1-7MWE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Media w edukacji |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Moduł media w edukacji przygotowuje studenta do posługiwania się w praktyce pedagogicznej materiałami medialnymi, multimedialnymi oraz technicznymi środkami nauczania przydatnymi w nauczaniu dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zaznajamia ze sposobami tworzenia komunikatów medialnych w różnych technikach oraz pobudza i rozwija zainteresowania w dziedzinie mediów. Przygotowuje także do krytycznej analizy wpływu mediów na procesy edukacyjne. |
Pełny opis: |
1. Powstanie i rozwój środków masowego przekazu – prasa, radio, telewizja, Internet 2. Materiały medialne – zastosowania edukacyjne, oczekiwania, zagrożenia 3. Proces i środki komunikowania a edukacja o proces komunikowania w szkole o edukacyjne możliwości środków komunikowania o kierunki rozwoju konstrukcji urządzeń audiowizualnych stosowanych w dydaktyce 4. Techniczne środki kształcenia, rodzaje i funkcje w edukacji szkolnej i kształceniu równoległym; środki wizualne, audialne, film, telewizja, multimedia 5. Koncepcje kształcenia z wykorzystaniem mediów: kształcenie multimedialne, nauczanie zdalne 6. Cele powszechnej edukacji medialnej 7. Cechy komunikatu multimedialnego 8. Pozyskiwanie i tworzenie materiałów multimedialnych 9. Tworzenie komunikatów medialnych na podstawie materiału audiowizualnego; o dramaturgia filmowa o technika i sztuka operatorska o montaż filmowy o scenariusz i scenopis o udźwiękowienie 10. Sposoby rejestracji komunikatu medialnego; sygnał analogowy i cyfrowy |
Literatura: |
Chudziński E. (red.).: Słownik wiedzy o mediach , Bielsko-Biała 2007, Wyd. ParkEdukacja Ejsmont M., Kosmalska B.: Media, wartości, wychowanie, Kraków 2010, Wyd. „Impuls” Field S., Rolf R.: Pisanie scenariusza filmowego, Warszawa 1998 , Art. Program Fiołek-Lubczyńska B.: Film, telewizja i komputery w edukacji humanistycznej, Kraków 2004, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Gajda J.: Media w edukacji, Kraków 2005, Oficyna Wydawnicza „Impuls” |
Efekty uczenia się: |
ma podstawową wiedzę o powstaniu i rozwoju środków masowego przekazu; zna zasady pozyskiwania i tworzenia komunikatu medialnego na podstawie materiału audiowizualnego; zna podstawy techniczne tworzenia i rejestracji komunikatów medialnych zna edukacyjne możliwości środków komunikowania w tym technicznych środków kształcenia, ich funkcje w edukacji szkolnej i kształceniu równoległym. Zna nadzieje i zagrożenia dla edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej wynikające z dominującego wpływu mediów na rozwój dzieci. umie tworzyć komunikaty medialne wykorzystując różne kanały i techniki komunikacyjne. Umie obsłużyć urządzenia techniczne służące do rejestracji komunikatów medialnych. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizacje założonych celów; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach potrafi przygotować pracę pisemną w zakresie tematyki przedmiotu i zreferować ją na wspólnych zajęciach wspierając się prezentacja multimedialną ma świadomość potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie mediów w edukacji i rozumie wagę tego zakresu działalności w życiu społecznym. współpracuje z innymi osobami z różnych środowisk w związku z realizacją rejestracji komunikatów medialnych, przestrzegając zasad etyki zawodowej; ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturalnego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzenie umiejętności gromadzenia materiałów źródłowych i napisania na ich podstawie tekstu dotyczącego problematyki mediów wspartego prezentacją multimedialną przeznaczonego do ustnego wygłoszenia; ocena formułowania indywidualnych opinii i argumentów podczas dyskusji ocena umiejętności wybrania, przygotowania i zarejestrowania komunikatu medialnego w wybranej technice z uwzględnieniem jego wartości dydaktycznej; praca w zespołach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.