Edukacja ekologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-ZTP-S1-8EE | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja ekologiczna | ||
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
Współistnienie człowieka i świata przyrody jako proces poznawczy i edukacyjny łączy dwa podstawowe wymiary. Jednym jest poznawanie i coraz lepsze rozumienie praw przyrody. Obejmują one współzależności przyrody ożywionej i nieożywionej będące istotą ekologii jako nauki. Drugim równie ważnym jest wymiar humanistyczny i jego rola w edukacji ekologicznej. Wychowanie ekologiczne wykorzystujące również formy sztuki inspirowane światem przyrody. |
||
Pełny opis: |
Charakterystyka podstawowych pojęć związanych z edukacją ekologiczną. Istota i znaczenie świadomości ekologicznej w edukacji. Mechanizm powstawania postawy ekologicznej i świadomości ekologicznej w procesie edukacji ekologicznej najmłodszych. Komponenty postawy ekologicznej. Koncepcje edukacji ekologicznej. Założenia i etapy edukacji ekologicznej. Cele i treści edukacji środowiskowej (ekologicznej) na poziomie zintegrowanego kształcenia przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Wychowanie do ekowartości. Etyczne wyznaczniki edukacji ekologicznej. Miejsce edukacji ekologicznej nauczaniu zintegrowanym. Strategie postępowania dydaktycznego nauczyciela w procesie edukacji ekologicznej. Preferowana metodyka pracy nauczyciela edukacji ekologicznej. Organizacja pracy pedagoga w procesie edukacji ekologicznej. Kompetencje pedagogiczne nauczycieli do edukacji ekologicznej. |
||
Literatura: |
Baczała K.: Zieloną ścieżką… Edukacja ekologiczna. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa 1996. Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L. (red.): Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego. Kraków 2000. Frątczakowie E.,J.: Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz 1996. Gromkowska-Melosik A.: Pedagogika ekologiczna. W: Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T. 1, Warszawa 2009. Umiński T.: Ekologia, środowisko, przyroda. Warszawa 1995. Dziewański J. (red.): Encyklopedyczny słownik sozologiczny. Kraków 1993. Jakowicka M.: Wzbogacanie doświadczeń uczniów klas początkowych w kontaktach ze środowiskiem. Warszawa 1983. Kulik R.: Jak kształtować postawy proekologiczne. Trening grupowy w edukacji ekologicznej. Katowice 2001. Lelonek M.: Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym. Warszawa 1984. Parlak M.: Środowisko jako źródło wiedzy i aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym. W: „Nauczanie Początkowe” 2006 nr 4. Parlak M, Zyzik E.: Formy kontaktów uczniów klas początkowych z otaczającym środowiskiem W: „Nauczanie Początkowe” 2006 nr 4. Piątek Z.: Ekofilozofia. Kraków 2008. Pieczyńska E.: Wybrane zagadnienia z ekologii: materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa 1980. Stasica M.: 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w kl. I-III. Przyroda. Kraków 2000. Zioło I.: Kompetencje pedagogiczne nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej do edukacji przyrodniczej. Kraków 2005. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Minczanowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Minczanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Studenska | |
Prowadzący grup: | Anna Studenska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aniela Różańska | |
Prowadzący grup: | Aniela Różańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów i form weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji zostały zaliczone pozytywnie (tzn. na ocenę co najmniej dostateczną) |
|
Pełny opis: |
Ekologia i podstawowe pojęcia ekologiczne. Świadomość ekologiczna – istota i znaczenie w edukacji. Mechanizm powstawania postawy ekologicznej i świadomości ekologicznej w procesie edukacji ekologicznej. Komponenty postawy ekologicznej. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. Światowa koncepcja edukacji ekologicznej społeczeństwa. Agenda 21. Cele, założenia i charakter edukacji ekologicznej. Kształcenie dla ekorozwoju. Sposoby rozumienia i ochrony bioróżnorodności. Uniwersalistyczna etyka czci dla życia i etos nadobowiązkowy Alberta Schweitzera. Znaczenie organizacji i ruchów ekologicznych w praktyce edukacji ekologicznej. Organizacja procesu dydaktycznego i pracy pedagoga w edukacji ekologicznej. Wychowanie do ekowartości. Etyczne wyznaczniki edukacji ekologicznej. Miejsce edukacji ekologicznej w nauczaniu zintegrowanym. Preferowana metodyka pracy nauczyciela edukacji ekologicznej. Kompetencje pedagogiczne nauczycieli edukacji ekologicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.