Metodyka nauczania wychowania fizycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-ZTP-S2-4MNWFD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania wychowania fizycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: metodyka nauczania wychowania fizycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym |
Skrócony opis: |
Przedmiot Metodyka nauczania wychowania fizycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym ma przygotować studenta do prowadzenia tego przedmiotu poprzez zdobycie niezbędnej wiedzy teoretycznej i metodycznej z zakresu kultury fizycznej. Wprowadzenie w problematykę pedagogiki zdrowia i wdrożenie do zachowań prozdrowotnych (aktywność ruchowa, model spędzania wolnego czasu, troska o zdrowie, kształtowanie odporności psychicznej, znajomość zasad bezpieczeństwa i inne) pogłębia wiedzę na temat znaczenia wychowawczo-zdrowotnych wartości zajęć wf. Poszerzona wiedza z zakresu teorii i metodyki prowadzenia zajęć wf w przedszkolu i klasach 1-3, jak też umiejętności prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych, wdraża studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć z tego przedmiotu oraz inspiruje do ciągłego pogłębiania wiedzy w tym temacie, pobudza do refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy z dziećmi. |
Pełny opis: |
Nauka projektowania działań praktycznych (program w.f., plan pracy, konspekty lekcji w.f.) oraz wdrożenie do samodzielnego prowadzenia zajęć z tego przedmiotu. Animacja pracy nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych. |
Literatura: |
1. Bąk D.-Gry i zabawy w szkole dla dzieci 6-10lat. Pracownia Pedagog. I Wyd., W-wa 2002 2. Bielski J.-Podstawowe problemy wychowania fizycznego. Wyd. IMPULS, 3. Kołodziej J.M.-Wybrane lekcje w.f. w nauczaniu początkowym. Wyd. „Fosze”, Rzeszów 1998 4. Owczarek S.-Gimnastyka przedszkolaka. WSiP, W-wa 2007 5. Wlaźnik K.-Gry i zabawy ruchowe dla dzieci 6-10 lat. Kształcenie zintegrowane. Przewodnik metodyczny. Wyd. JUKA 1996 |
Efekty uczenia się: |
Zna terminologię używaną w pedagogice i kulturze fizycznej na poziomie rozszerzonym. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki oraz kultury fizycznej; wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. Zna teorię i metodykę prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego w przedszkolu i nauczaniu wczesnoszkolnym. Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania. Ma wiedzę na temat zasad dydaktycznych w zakresie wf w przedszkolu i szkole. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad, norm etycznych oraz etyki zawodowej. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i wychowania fizycznego, a także projektować działania praktyczne (program wf, plan pracy, konspekt lekcji wf). Posiada umiejętności prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych. Potrafi w sposób klarowny i precyzyjny wypowiadać się na tematy związane z przedmiotem. Potrafi rozwiązać złożone problemy pedagogiczne, prognozować przebieg i rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych. Animuje pracę nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych i wspiera ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy; inspiruje ich do działań praktycznych w zakresie aktywności ruchowej w celu kształtowania zdrowego stylu życia i harmonijnego rozwoju Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje indywidualne i zespołowe działania profesjonalne w zakresie kultury fizycznej. Jest przekonany o konieczności i doniosłości profesjonalnego zachowania się i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury. Sprawdzenie stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy w prezentacji zabaw ruchowych i w przygotowaniu konspektów lekcyjnych. Student zobowiązany jest do: -samodzielnego przygotowania konspektu lekcji z wybranego typu lekcji wychowania fizycznego -zaprezentowanie zabawy ruchowej Student realizuje prezentację indywidualnie w czasie 6-10 minut. Ocena ustalana jest po realizacji wszystkich prezentacji w grupie. Konspekt lekcji i prezentacja zabawy oceniane są odrębnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.