Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika resocjalizacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PE-ZTP-S2-7PR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika resocjalizacyjna
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Pełny opis:

Treści:

I. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej:

1. Przedmiot i zakres pedagogiki resocjalizacyjnej (resocjalizacja jako dyscyplina naukowa).

2. Podstawowe elementy, funkcje i rodzaje oddziaływań resocjalizacyjnych.

3. Związek resocjalizacji z innymi naukami społecznymi i pedagogicznymi.

4. Główne nurty poznawcze i podstawowe problemy badawcze resocjalizacji dawnej i współczesnej. Sposoby oddziaływań dawniej i dziś.

II. Wybrane zagadnienia resocjalizacyjne:

1. Wybrane instytucje resocjalizacyjne: założenia, cele, formy pracy, zasięg działalności statutowej, prawnej, obyczajowej.

2. Dylematy interwencji resocjalizacyjnej.

3. Źródła zachowań dewiacyjnych. Różnice w podejściu do resocjalizacji.

4. Objawy nieprzystosowania społecznego. Stadia i typologie nieprzystosowania społecznego.

5. Dziecko nieprzystosowane społecznie i zagrożone nieprzystosowaniem. Potrzeby dziecka.

6. Droga demoralizacji nieletniego. Rola instytucji wspierających, pomocowych i typowo resocjalizacyjnych. Młodociany a zakład poprawczy (więzienie).

7. Zaburzenia sfery emocjonalnej- rodzaje agresji, nerwice dzieci nadpobudliwych. Metody i formy pracy z dziećmi nerwicowymi i niedostosowanymi społecznie.

8. Rodzina jako źródło nieprzystosowania społecznego. Wpływ mass mediów.

9. Metody wpływu sytuacyjnego. Rola kary i nagrody w oddziaływaniach wychowawczych.

10. Techniki wychowawcze.

11. Praca i jej wymiar wychowawczy

12. Projektowanie działań resocjalizacyjnych.

13. Omówienie sposobów diagnozowania środowiska społecznego (wychowawczego) dziecka.

14. Placówki i instytucje wspierające i realizujące wychowanie resocjalizujące:sądy dla nieletnich, instytucja kuratora sądowego, pogotowie opiekuńcze, policyjne izby dziecka, rodzinne ośrodki diagnostyczno- konsultacyjne, dawne kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą, państwowe młodzieżowe ośrodki /zakłady/ wychowawcze, młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej /rodzaj podejmowanych działań/, zakłady poprawcze /rodzaje, techniki terapeutyczne/

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)