Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PE-ZTP-S2-8SM.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Realizacja efektów kształcenia modułów w zakresu kształcenia ogólnego, podstawowego, kierunkowego. |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zakresu problematyki, która może być przedmiotem badań związanych z przygotowaniem pracy magisterskiej. 2. Omówienie budowy pracy magisterskiej: strona tytułowa, wstęp, podział treści na rozdziały i podrozdziały, zakończenie, bibliografia, aneksy. 3. Wybór i formułowanie tematu pracy. Określenie celów i problemów badawczych. 4. Cytowanie literatury zamieszczanej w tekście. Cytaty z książek, czasopism i innych dokumentów. Sposoby zapisywania przypisów. 5. Zagadnienia dotyczące ochrony własności intelektualnej. 6. Metody, techniki i narzędzia badawcze, zakres pojęć. 7. Przygotowanie części metodologicznej pracy. |
Pełny opis: |
Celem seminarium magisterskiego jest pogłębienie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności w zakresie warsztatu badawczego pedagoga; uściślenie zainteresowań naukowych studentów (nakreślenie granic obszaru badawczego). Po wyszukaniu i wstępnej analizie literatury przedmiotu określenie kluczowych pojęć związanych z realizacją tematu pracy magisterskiej; opracowanie koncepcji pracy – określenie i uzasadnienie wyboru tematu, ustalenie struktury pracy; wyznaczenie problemów, zmiennych, sformułowanie hipotez, wybór głównych metod, wybór terenu badań i badanej grupy. Seminarium związane jest ściśle z problematyką specjalności pedagogiki społecznej z socjoterapią, praca ma poszerzać wiedzę i kompetencje zawodowe studenta. |
Literatura: |
1. Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 4. Kubinowski Dariusz, Jakościowe badania pedagogiczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010 6. Łobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000 8. Miles Mathew B., Huberman A. Michael, Analiza danych jakościowych, przeł. Stanisław Zabielski, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2000 9. Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 11. Palka Stanisław, Metodologia. Badania. Praktyka Pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006 12. Pilch Tadeusz, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995 13. Silverman David, Interpretacja danych jakościowych: metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, przeł. Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska, wprowadzenie Krzysztof Tomasz Konecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 14. Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, przeł. Joanna Ostrowska, wprowadzenie Krzysztof Tomasz Konecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 16. Szwed Robert, Metody statystyczne w naukach społecznych. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin 2009 |
Efekty uczenia się: |
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki, zna formalne zasady i warunki pisania pracy magisterskiej; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę i stosuje ją w procesie badawczym ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych i stosuje ją w odniesieniu do podejmowanych poczynań badawczych posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, co ułatwia dokonanie wyboru tematu pracy magisterskiej, określenie przedmiotu i celu badań posiada rozwinięte umiejętności badawcze (potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając z różnych źródeł), rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody w obrębie specjalnosci, wypowiada się stosując różne kanały komunikacyjne ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego jest przekonana/y o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena przygotowanej i zaprezentowanej koncepcji pracy (temat roboczy, uzasadnienie wyboru tematu, spis treści, przedmiot, cel badań, problemy, hipotezy, zmienne, metody, wybór literatury). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.