Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PMU-1P |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | - realizacja efektów kształcenia modułów: pedagogika ogólna, dydaktyka ogólna, teoria wychowania |
Skrócony opis: |
Moduł pozwala studentowi na zdobycie wiedzy dotyczącej genezy, istoty oraz przedmiotu badań jednej z subdyscyplin pedagogicznych – pedeutologii. Dostarcza studentowi ważnych i pogłębionych informacji na temat roli, funkcji oraz zadań wyznaczanych obecnie nauczycielom oraz stwarza możliwość dotarcia do istoty funkcjonowania dzisiejszych podmiotów edukacyjnych – nie tylko ucznia i nauczyciela, ale także i rodziców. Poznaje również naturę działania pedagogicznego oraz styka się z istniejącymi dylematami bycia nauczycielem. |
Pełny opis: |
Student zdobywa wiedzę na temat tego, kiedy i jak rozwijała się pedeutologia jako jedna z subdyscyplin pedagogicznych. Zapoznaje się z informacjami dotyczącymi roli, funkcji oraz zadań wyznaczanych obecnie nauczycielom. Zdobywana wiedza pozwala mu m.in. zrozumieć istniejące dylematy i uwarunkowania funkcjonowania nauczyciela w zawodzie. Student uczy się krytycznego spojrzenia na niektóre zjawiska związane z przygotowaniem do tej profesji i funkcjonowaniem w niej. Zgłębia m.in. takie problemy, jak: wypalenie zawodowe, stres w zawodzie nauczyciela. Zajęcia, ukazując sposoby funkcjonowania w zawodzie nauczycielskim, pozwalają na odpowiedzenie sobie na szereg ważnych pytań związanych m.in. z etyką zawodową, posiadaniem istotnych kompetencji do wykonywania tej profesji itp. Tematyka realizowana w ramach tego modułu ogniskuje się także na zagadnieniach związanych z praktycznym wykonywaniem zawodu nauczyciela i porusza takie wymiary, jak: kwalifikacje pragmatyczne nauczycieli, ważne i niezbywalne umiejętności (np. komunikacyjne), aktywność związana z dokształcaniem się i samokształceniem itd. Za ważne i istotne upatruje się ponadto, aby dostarczona wiedza (jej analiza i przetwarzanie) pozwoliła na samookreślenie się w roli nauczyciela i obranie własnego kierunku kształtowania indywidualnego stylu pracy. |
Literatura: |
Kotusiewicz A., Kwiatkowska H., Zaczyński W. (red.): Pedeutologia: Badania i koncepcje metodologiczne; H.Kwiatkowska: Pedeutologia. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008; H.Kwiatkowska: Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. GWP, Warszawa 2005; Kuźma J.: Nauczyciele przyszłej szkoły, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2001; Nowosad I.: Nauczyciel - wychowawca czasu polskich przełomów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001; Olbrycht K.: O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007; B.Śliwerski (red.): Pedagogika. T. 2, rodz. 11 Pedeutologia, GWP, Gdańsk 2006. Czerepaniak-Walczak M.: Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. GW P, Gdańsk 2006; Day Ch.: Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie. GWP, Gdańsk 2004; Gaś Z.B.: Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nuczycieli. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001; Kojs W. (red.): Nauczyciel w nowej rzeczywistości edukacyjnej. Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie, Cieszyn 2004; Lewowicki T.: Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Warszawa - Radom 2007; Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K.: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności. PWN, Warszawa 2007; Nowak-Dziemianowicz M.: Oblicza nauczyciela. Oblicza szkoły. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001; Gołębniak B.D.: Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Wyd. „Edytor”, Toruń-Poznań 1998; Horny G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005; Korczyński S. (red.): Nauczyciel epoki przemian. Wyd. UO, Opole 2005; Kwaśnica R.: Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. (w:) Pedagogika. (red.) Śliwerski B., Kwieciński Z., T. 2, PWN, Warszawa 2003; Pyrzycka E. (red.): Nauczyciel jutra. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2006; Gnitecki J., Rutkowiak J. (red.): Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Warszawa – Poznań 1999; Kojs W. (red.): Wartości – Edukacja – Globalizacja. Cieszyn 2002; Kojs W., Dawid Ł. (red.): Wokół dydaktyki podmiotowej. Wyd. UŚ Filia w Cieszynie, Cieszyn 2003; Krzysztoszek Z., Grabczuk W. (red.): Aksjologiczne problemy współczesnej pedagogiki. Wydaw. TWP WSP, Warszawa 2004; Ostrowska U. (red.): Aksjologiczne aspekty relacji interpersonalnych w edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002; Rogalski E. (red.): Refleksje nad współczesną pedagogiką w Polsce. Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2007; Sęk H.: Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie. PWN, Warszawa 2009; Solarczyk – Ambroziak E., Zduniak A. (red.): Edukacyjne wyzwania i zagrożenia początku XXI wieku. Warszawa 2003; Speck O.: Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych. GWP, Gdańsk 2005; Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J.: Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Wyd. eMPi2, Poznań 2003; Śliwerski B.: Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008; Zwolińska E.A. (red.): Twórcze aspekty edukacji. Wyd. „Kreska”, Bydgoszcz 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student zna genezę i historię rozwoju pedeutologii jako subdyscypliny pedagogicznej oraz jej metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; ma pogłębioną wiedzę na temat obecnych orientacji badawczych, strategii oraz metod badań stosowanych w pedeutologii; posiada pogłębioną wiedzę na temat podmiotów uczestniczących w procesach edukacyjnych oraz zasad i norm etycznych, obowiązujących w zawodzie nauczyciela. Student posiada pogłębione umiejętności dostrzegania, obserwowania, przetwarzania oraz interpretowania informacji na temat zjawisk edukacyjnych, związanych z funkcjonowaniem podmiotów edukacyjnych; potrafi trafnie wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania w określonych sytuacja zawodowych, dobierając odpowiednie metody i środki realizacji postawionych celów oraz wytyczonych zadań edukacyjnych; potrafi twórczo animować swój własny rozwój zawodowy oraz rozwój innych podmiotów edukacyjnych, wdrażając ich w proces samodzielnego zdobywania wiedzy i permanentnego kształcenia. Student ma pogłębioną świadomość własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę nieustannego rozwoju osobistego i zawodowego, niezbędnego do właściwego funkcjonowania w nauczycielskiej profesji; identyfikuje się z celami, zadaniami i wartościami realizowanymi w praktyce zawodowej nauczyciela oraz charakteryzuje się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowaniu i realizacji działań związanych z aktywnością pedagogiczną, odznaczając się jednocześnie odpowiedzialnością za swoje postępowanie w tymi zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - stwierdzenie stopnia opanowania przez studentów treści wykładów oraz znajomości zagadnień poruszanych w literaturze uzupełniającej. Projekt- sprawdzenie, czy student potrafi wspólnie z innymi zaprojektować indywidualny i nowatorski plan pracy nauczyciela, oparty na innowacyjnym podejściu do zadań edukacyjnych, związanych z nauczaniem i wychowaniem. Zwrócenie uwagi na umiejętność pracy w grupie oraz wykorzystanie zdobytej wiedzy teoretycznej do realizacji projektu. Prezentacja - sprawdzenie na ile student potrafi dotrzeć do wskazanych treści teoretycznych (korzystając ze źródeł naukowych) i przedstawić je na forum grupy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.