Metodyka nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PMU-ZEW-3MNT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Moduł metodyka nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym daje studentowi pogłębioną i poszerzoną wiedzę z zakresu metodyki techniki w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Student nabywa umiejętności w zakresie planowania i organizowania działań technicznych z wykorzystaniem informacji technicznej w pracy indywidualnej i zespołowej. Poznaje środowisko techniczne w najbliższym otoczeniu dziecka oraz nowe technologie w edukacji technicznej; ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego regionu w zakresie kultury technicznej. |
Pełny opis: |
1. Charakterystyka edukacji ogólnotechnicznej. 2. Projektowanie procesów dydaktycznych uczenia się techniki w szkole ogólnokształcącej. 3. Przegląd programów i podręczników do nauczania techniki . 4. Wykorzystanie komputerów i TI w nauczaniu techniki. 5. Wychowanie komunikacyjne 6. Kształtowanie kultury technicznej. 7. Cele i zadania nauczania przedmiotu „technika” 8. Informacja techniczna oraz elementy kultury technicznej (rysunek techniczny, język techniczny) 9. Materiałoznawstwo i technologia 10. Dom jako przykład środowiska technicznego człowieka, o Elementy konstrukcyjne o Instalacje o Projektowanie wykończenia domu (mieszkania) z wykorzystaniem różnych materiałów i uzasadnieniem ich stosowania 11. Odnawialne źródła energii 12. Tok lekcyjny 13. Omówienie przykładowych zarejestrowanych jednostek lekcyjnych z nauczania zintegrowanego z uwypukleniem treści technicznych 14. Scenariusz lekcji o Omówienie przykładowych konspektów lekcji o Pisanie konspektów oraz wzorcowych prac |
Literatura: |
Furmanek W.: Jutro Edukacji technicznej, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego 2007, Furmanek W., Walat W.: Zarys przewodnika metodycznego dla nauczycieli techniki, Rzeszów 1994, "Fosze" Furmanek W.: Zrozumieć technikę, Rzeszów, 1998 Jakowicka M., Uździcki K.: Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Jastrzębska G.: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Warszawa 2008, WNT Plomer A. L.: Do dzieła. (Papier, Masa papierowa, Drewno i korek, Tektura, Tworzywa sztuczne, Glina, Tkaniny …), Kielce 2006, Jedność |
Efekty uczenia się: |
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej techniki w ramach pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach zagadnień technicznych w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, szczególnie w zakresie kultury technicznej oraz techniki w najbliższym otoczeniu dziecka. Posiada wiedzę w zakresie technik informatycznych w nauczaniu techniki ma pogłębioną wiedzę o przepisach prawnych dotyczących systemu oświaty i pracy z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej; w pracy pedagoga szkolnego w świetlicy szkolnej i środowiskowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny – posiada niezbędną wiedzę z zakresu zasad bezpieczeństwa, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej umie zaplanować, zorganizować działania pedagogiczne(dobrać typowe i nowatorskie dla edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia) w zakresie nauczania zagadnień technicznych; umie skontrolować i ocenić pracę i wyniki pracy dzieci; potrafi pracować w zespole wykonującym praktyczne działania techniczne; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie tematyki technicznej w ramach pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej wspartych techniką multimedialną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych w zakresie tematyki technicznej w ramach pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej; umie posługiwać się na wysokim poziomie najnowszą technologią informacyjną w nauczaniu dzieci ma pogłębioną świadomość potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie zagadnień technicznych i wagi tego zakresu działalności w życiu społecznym, podejmuje działania związane z ciągłym budowaniem warsztatu pracy pedagoga współpracuje z innymi osobami z różnych środowisk w związku z planowaniem i realizacją projektów edukacyjnych, korzystając z bogactwa miejscowej tradycji w zakresie kultury technicznej, mając świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, aktywnie uczestniczy jako organizator, twórca lub odbiorca w życiu kulturalnym na poziomie lokalnym i regionalnym a jednocześnie wykazuje zainteresowanie różnymi wydarzeniami kulturalnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i podanej literatury sprawdzenie stopnia pogłębionej umiejętności pisania tekstu wspartego prezentacją multimedialną, przeznaczonego do ustnego wygłoszenia, ocena formułowania indywidualnych opinii i argumentów podczas dyskusji sprawdzenie czy student potrafi przygotować i zrealizować jednostkę dydaktyczną na podstawie przygotowanego konspektu zajęć z uwypukleniem treści technicznych (wykorzystując typowe i nowatorskie dla edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia) oraz sprawdzenie umiejętności przeprowadzenia na jego podstawie zajęć grupowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.