Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PMU-ZEW-3MNT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Moduł metodyka nauczania techniki dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym daje studentowi pogłębioną i poszerzoną wiedzę z zakresu metodyki techniki w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Student nabywa umiejętności w zakresie planowania i organizowania działań technicznych z wykorzystaniem informacji technicznej w pracy indywidualnej i zespołowej. Poznaje środowisko techniczne w najbliższym otoczeniu dziecka oraz nowe technologie w edukacji technicznej; ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego regionu w zakresie kultury technicznej.

Pełny opis:

1. Charakterystyka edukacji ogólnotechnicznej.

2. Projektowanie procesów dydaktycznych uczenia się techniki w

szkole ogólnokształcącej.

3. Przegląd programów i podręczników do nauczania techniki .

4. Wykorzystanie komputerów i TI w nauczaniu techniki.

5. Wychowanie komunikacyjne

6. Kształtowanie kultury technicznej.

7. Cele i zadania nauczania przedmiotu „technika”

8. Informacja techniczna oraz elementy kultury technicznej

(rysunek techniczny, język techniczny)

9. Materiałoznawstwo i technologia

10. Dom jako przykład środowiska technicznego człowieka,

o Elementy konstrukcyjne

o Instalacje

o Projektowanie wykończenia domu (mieszkania) z

wykorzystaniem różnych materiałów i uzasadnieniem ich

stosowania

11. Odnawialne źródła energii

12. Tok lekcyjny

13. Omówienie przykładowych zarejestrowanych jednostek

lekcyjnych z nauczania zintegrowanego z uwypukleniem treści

technicznych

14. Scenariusz lekcji

o Omówienie przykładowych konspektów lekcji

o Pisanie konspektów oraz wzorcowych prac

Literatura:

Furmanek W.: Jutro Edukacji technicznej, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego 2007,

Furmanek W., Walat W.: Zarys przewodnika metodycznego dla nauczycieli techniki, Rzeszów 1994, "Fosze"

Furmanek W.: Zrozumieć technikę, Rzeszów, 1998

Jakowicka M., Uździcki K.: Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza „Impuls”

Jastrzębska G.: Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Warszawa 2008, WNT

Plomer A. L.: Do dzieła. (Papier, Masa papierowa, Drewno i korek, Tektura, Tworzywa sztuczne, Glina, Tkaniny …), Kielce 2006, Jedność

Efekty uczenia się:

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej w systemie nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej techniki w ramach pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej

ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach zagadnień technicznych w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, szczególnie w zakresie kultury technicznej oraz techniki w najbliższym otoczeniu dziecka. Posiada wiedzę w zakresie technik informatycznych w nauczaniu techniki

ma pogłębioną wiedzę o przepisach prawnych dotyczących systemu oświaty i pracy z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej; w pracy pedagoga szkolnego w świetlicy szkolnej i środowiskowej. Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny – posiada niezbędną wiedzę z zakresu zasad bezpieczeństwa, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej

umie zaplanować, zorganizować działania pedagogiczne(dobrać typowe i nowatorskie dla edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia) w zakresie nauczania zagadnień technicznych; umie skontrolować i ocenić pracę i wyniki pracy dzieci; potrafi pracować w zespole wykonującym praktyczne działania techniczne; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole

posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie tematyki technicznej w ramach pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej wspartych techniką multimedialną;

posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych w zakresie tematyki technicznej w ramach pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej; umie posługiwać się na wysokim poziomie najnowszą technologią informacyjną w nauczaniu dzieci

ma pogłębioną świadomość potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie zagadnień technicznych i wagi tego zakresu działalności w życiu społecznym, podejmuje działania związane z ciągłym budowaniem warsztatu pracy pedagoga

współpracuje z innymi osobami z różnych środowisk w związku z planowaniem i realizacją projektów edukacyjnych, korzystając z bogactwa miejscowej tradycji w zakresie kultury technicznej, mając świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, aktywnie uczestniczy jako organizator, twórca lub odbiorca w życiu kulturalnym na poziomie lokalnym i regionalnym a jednocześnie wykazuje zainteresowanie różnymi wydarzeniami kulturalnymi

Metody i kryteria oceniania:

sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i podanej literatury

sprawdzenie stopnia pogłębionej umiejętności pisania tekstu wspartego prezentacją multimedialną, przeznaczonego do ustnego wygłoszenia, ocena formułowania indywidualnych opinii i argumentów podczas dyskusji

sprawdzenie czy student potrafi przygotować i zrealizować jednostkę dydaktyczną na podstawie przygotowanego konspektu zajęć z uwypukleniem treści technicznych (wykorzystując typowe i nowatorskie dla edukacji wczesnoszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia) oraz sprawdzenie umiejętności przeprowadzenia na jego podstawie zajęć grupowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)