Edukacja wielo i między- kulturowa z metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PZU-OW-4PPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja wielo i między- kulturowa z metodyka |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania. |
Skrócony opis: |
Moduł przygotowuje studentów teoretycznie i praktycznie do projektowania i prowadzenia działań edukacyjnych z zakresu edukacji wielo- i międzykulturowej. Kształtuje wiedzę i umiejętności w zakresie rozwoju zrównoważonego, postaw ekologicznych, zachowań ekonomicznych. |
Pełny opis: |
Moduł przygotowuje studentów do rozumienia szerokich powiązań i uwarunkowań rozwoju człowieka z rozwojem zrównoważonym, podejmowania działań pedagogicznych ukierunkowanych na aktywne kształtowanie ekologicznej, ekonomicznej i socjalnej równowagi w dynamicznie zmieniającym się świecie. Celem jest zdobycie i rozwój kompetencji pedagogicznych studentów w zakresie konstruowania, realizacji i ewaluacji działań edukacyjnych w zakresie edukacji wielo- i międzykulturowej (operacjonalizacja celów, dobór treści kształcenia, metod, form realizacji, środków dydaktycznych). |
Literatura: |
1. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości – studia i doświadczenia z pogranicza polsko-czeskiego. Toruń 2008. 2. Nikitorowicz J.: Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa 2009. 3. Edukacja międzykulturowa. Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu. Część 2. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu „Młodzież w działaniu”, Warszawa brw. |
Efekty uczenia się: |
Student: - ma uporządkowaną wiedzę o na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki międzykulturowej oraz metodyki edukacji regionalnej, wielokulturowej i międzykulturowej, - rozumie i stosuje uzyskaną wiedzę o człowieku (odmiennym – rasa, płeć, orientacja seksualna, pochodzenie etniczne, narodowość, religia, wyznanie, wiek, (nie)pełnosprawność itd.), kulturze, edukacji międzykulturowej (cele, treści, metody, formy, warunki, rezultaty) w ich wzajemnych powiązaniach, - dostrzega, rozpoznaje i klasyfikuje potrzeby osób należących do innych kręgów etnicznych, narodowych, społecznych, wyznaniowych itd.; krytycznie i refleksyjnie analizuje wytwory kultury i teksty naukowe z zakresu pedagogiki międzykulturowej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze, - umiejętnie i kreatywnie tworzy rozwiązania (opracowuje programy), podejmuje działania odpowiednie do nowo zaistniałej sytuacji Innego : projektuje w ramach ścieżki „edukacja międzykulturowa” sytuacje edukacyjne przeciwdziałania uprzedzeniom i dyskryminacji ze względu na płeć, orientację seksualną, pochodzenie etniczne, narodowość, wiek, (nie)pełnosprawność i z innych przyczyn; projektuje sytuacje edukacyjne wspomagające rozwój i kształtowanie się tożsamości jednostki; porozumiewa się sprawnie w mowie i na piśmie przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, - ma pogłębioną świadomość integralnej wizji człowieka, świadomość rozwoju własnej tożsamości oraz świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, świata, - umie oceniać zjawiska i zachowania w myśl hasła rozumna tolerancja wobec odmienności; charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby innych ludzi, kulturą pedagogiczną i twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów egzystencjalnych, społecznych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd.; jest uczestnikiem życia kulturalnego jako organizator lub odbiorca. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca egzaminacyjna - test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki modułu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury modułu. projekt - - opracowanie w grupach, przedstawienie i omówienie projektów sytuacji edukacyjnych wspierających rozwój jednostki odmiennej kulturowo. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.