Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-PZZ-2EO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka ogólna
Jednostka: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem prowadzonych zajęć (wykładów i ćwiczeń) jest zaznajomienie studentów z głównymi, historycznymi i współczesnymi stanowiskami w etyce oraz problematyką etyczną.

Pełny opis:

W ramach prowadzonych zajęć studenci mają także opanować terminologię etyczną oraz nauczyć się zasad etycznej argumentacji. Tematyka wykładów będzie obejmowała etykę starożytną (sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles, stoicy, Epikur), średniowieczną (św. Augustyn, św. Tomasz), nowożytną (platonicy z Cambridge, filozofowie zmysłu moralnego, Kant, utylitaryzm), koncepcję Nietzschego, metaetykę (naturalizm, intuicjonizm i emotywizm) oraz etykę współczesną (etyka cnoty, etyka troski).

Literatura:

1.V. J. Bourke, Historia etyki, przeł. A. Białek, W-wa 1994.

2.A. MacIntyre, Krótka historia etyki, przeł. A. Chmielewski, W-wa 1995.

3. J. Woleński, J. Hartman, Wiedza o etyce, Bielsko-Biała 2008.

4. J. Jaśtal, red., Etyka i charakter, Kraków 2004.

5. M. Uliński, Etyka troski i jej pogranicza, Kraków 2013.

Efekty uczenia się:

elementarna i uporządkowana wiedza na temat podstawowych zasad i norm etycznych; zdolność prawidłowego posługiwania się nabytą elementarną wiedzą oraz wybranymi metodami, normami etycznymi i regułami w celu rozwiązania konkretnego zadania i problemu związanego z modułem specjalnościowym; zdolność przewidywania skutków konkretnych działań pedagogicznych.

Metody i kryteria oceniania:

ocena końcowa z egzaminu pisemnego wystawiana na podstawie znajomości treści prezentowanych na wykładach oraz ocena z zaliczenia ćwiczeń (kolokwium w formie pisemnej); średnia ważona: 70% egzamin, 30% kolokwium

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)