Projekty edukacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PZZ-ZEW-8PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekty edukacyjne |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zalecana realizacja efektów kształcenia – podstawy dydaktyki ogólnej |
Skrócony opis: |
Treści ćwiczeń: Projekt edukacyjny w praktyce pedagogicznej i dydaktyce (projekt a program) Wybrane rodzaje programów ze względu na cel wiodący: - program edukacyjny – analiza przykładowego programu - program terapeutyczny – analiza przykładowego programu - program wychowawczy – analiza przykładowego programu |
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: Projekt edukacyjny w praktyce pedagogicznej i dydaktyce (projekt a program) Wybrane rodzaje programów ze względu na cel wiodący: - program edukacyjny – analiza przykładowego programu - program terapeutyczny – analiza przykładowego programu - program wychowawczy – analiza przykładowego programu Wybrane rodzaje programów ze względu na zasięg: lokalny, szkolny, przedmiotowy, indywidualny, grupowy Metodyka tworzenia projektu edukacyjnego: - Sposób wytyczania i formułowania celów projektu - opis, diagnoza, podstawa programowa i pomysł na realizację, w różnych typach programów - dobór metod i technik -określenie specyficznych kompetencji osób wdrażających - liczba uczestników i ich dobór - zasady zbierania, porządkowania i systematyzowania treści - środki dydaktyczne, pomoce naukowe, sprzęt multimedialny w pracy nauczyciela-wychowacy - Scenariusz przebiegu zajęć - zasady tworzenia i realizacji ewaluacji programu - prawa autorskie |
Literatura: |
M. Deptuła (red.), Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej Bydgoszcz 2005 J. Grzelak, M. Sochocki (red.), Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży Warszawa 2001 G. Świątkiewicz (red.), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002 J. Szymańska, Programy profilaktyczne. Warszawa 2002 Z. Gaś, Psychoprofilaktyka: procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin 1998 E. Kosińska, Mądrze i skutecznie: zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyczno- wychowawczego, Kraków 2002 Bodanko (red.), Wspomaganie procesu wychowawczego programami profilaktyczno - edukacyjnymi Kraków 1999 K. Antoniak, A. Wiłkomirska (red.), Program wychowawczy instytucji edukacyjnej: tworzenie, struktura, przykłady, Warszawa 2001. Jankowski, Wychowanie w szkole: tworzenie programu wychowawczego, Poznań 2000 M. Simm, E. Węgrzyn-Jonek, Budowanie programu wychowawczego szkoły, Kraków 2000 Bogusław Śliwerski, Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika student winien posiadać WIEDZA-zna elementarną terminologię używaną w pedagogice z zakresu: wychowania, kształcenia, edukacji oraz opieki , oraz posiada elementarną wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej ma elementarną wiedzę o metodyce i procedurze tworzenia projektów edukacyjnych na potrzeby różnych form instytucji i organizacji szkolnych i wychowawczych, z uwzględnieniem różnych grup odbiorców UMIEJĘTNOŚCI- potrafi wybrać i dostosować odpowiednie metody, techniki i korzystać z dobrych praktyk, w celu zbudowania projektu edukacyjnego,potrafi pracować i współdziałać w zespole nad stworzeniem programu edukacyjnego: potrafi wyznaczyć, sobie i innym zakres zadań, potrafi przedstawiać swoje pomysły, poszukuje twórczych rozwiązań, KOMPETENCJE SPOŁECZNE-posiada przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w instytucjach edukacyjno-wychowawczych, potrafi zaprezentować swój program edukacyjny, potrafi podejmować dyskusje i konsultacje w ramach realizacji projektów edukacyjnych, potrafi w sowich działaniach postępować metodycznie, trzymając się ustalonej struktury i procedury tworzenia projektów edukacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda podająca (wspomagana prezentacją multimedialną); metoda projektów; sprawdzenie, weryfikacja i ocena przygotowania i prezentacji projektów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.