Kontrapunkt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13-EM-S2-KTR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kontrapunkt |
Jednostka: | Instytut Muzyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | - znajomość zasad muzyki; - znajomość kontrapunktu na poziomie podstawowym (np. studia I stopnia, szkoła muzyczna); |
Pełny opis: |
TREŚCI ZAJĘĆ: Zagadnienia ogólne: - szczytowe osiągnięcia polifonii z historii muzyki europejskiej; - przykłady utworów polifonicznych; Zagadnienia szczegółowe: - "ścisłe" myślenie muzyczne w ramach tonalności - polifonia Baroku; - instrumentalna polifonia barokowa (J.S.Bach); - środki techniki polifonicznej (rak, inwersja, dyminucja i augmentacja); - inwencja na instrument klawiszowy, fughetta lub fuga; METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ: ćwiczenia praktyczne w formie konwersatoryjnej: - poznawanie przykładów zastosowań polifonii; - tworzenie ćwiczeń polifonicznych wg. określonych zasad; - analiza i interpretacja wybranych przykładów użycia technik polifonicznych; - bieżąca kontrola prac studentów w formie omówienia, dyskusji i korekty prac; - konsultacje indywidualne wedle potrzeb i uznania studenta; ORGANIZACJA ZAJĘĆ: 15 godz. w semestrze, wg. ustalonego harmonogramu w sali wyposażonej w fortepian lub pianino; PRACA STUDENTA: - praca ze wskazaną literaturą w celu przyswojenia sobie i ugruntowania wiedzy związanej z realizowanymi treściami; - samodzielne sporządzanie pisemnych prac na zadane tematy; - przygotowanie pracy będącej próbą rozwiązania zadanego lub wybranego zagadnienia; |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: J. Gawlas, Kontrapunkt. Podstawowe zasady. sygnatury: 6223br, 6226br, 6228br (Oddział Biblioteki UŚ w Cieszynie) literatura poszerzająca: D. de la Motte, Kontrapunkt |
Efekty uczenia się: |
WYMAGANIA MERYTORYCZNE: - weryfikacja wiedzy i nabytych umiejętności w oparciu o treść ćwiczeń w całym semestrze i literaturę przedmiotu poprzez analizę przebiegów (ćwiczeń) kontrapunktycznych oraz ich komentowanie pod kątem samodzielnych analiz przebiegów polifonicznych; |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENY: - aspekty merytoryczne i formalne, tj. zarówno wiedza i aktywność studenta (25 %), jak i sposób jej przedstawienia, tzn. poprawność wypracowań muzycznych (75 %); - bieżąca ocena wiedzy i umiejętności (wykonywanych ćwiczeń / zadań pisemnych) / poprawność wypracowań w wymaganym zakresie; - prace (ćwiczenia) pisemne 75% - aktywność na zajęciach, wiedza teoretyczna 25% WERYFIKACJA: - bieżąca ocena wiedzy i aktywności studenta; - bieżąca ocena wykonywanych ćwiczeń (zadań pisemnych); |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.