Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy dydaktyki ogólnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-EP-S2-PDO Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki ogólnej
Jednostka: Instytut Sztuki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Zalewska-Bujak
Prowadzący grup: Małgorzata Zalewska-Bujak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną).

Pełny opis:

W trakcie wykładów studenci zapoznają się z dorobkiem naukowym z dziedziny dydaktyki ogólnej. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: usytuowaniem dydaktyki wśród subdyscyplin pedagogicznych; wartościami i celami obecnymi w procesie kształcenia; podstawowymi pojęciami w dydaktyce ogólnej; metodologią badań naukowych w dydaktyce i ich przebiegiem; metodami badań naukowych w dydaktyce; systemem dydaktyczny oraz jego elementami; procesem kształcenia - jego charakterystyką, etapowym przebiegiem i uwarunkowaniami; głównymi zasadami kształcenia; szkołą jako miejscem wspierania rozwoju ucznia oraz dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; podmiotowym wymiarem funkcjonowania ucznia i nauczyciela.

W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: celów kształcenia (ich rodzajów, taksonomii, źródeł itd.) w świetle koncepcji różnych teoretyków; środków realizacji celów dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z podręcznikiem szkolnym; kształcenia w oparciu o zastosowanie technologii informacyjnej; treści nauczania (m.in. istniejących koncepcji ich doboru) oraz programów edukacyjnych; ideału wychowania; edukacji alternatywnej; edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej; metod nauczania (ich klasyfikacji, charakterystyki, doboru itd.) nauczania problemowego; warunków (wewnętrznych i zewnętrznych) działań dydaktycznych; motywacji uczniów do ucznia się i jej kształtowania; klasy szkolnej jako środowiska i przestrzeni funkcjonowania dziecka, zespołu; lekcji (jej planowania, budowy i typów, przebiegu itd.); metod sprawdzania wyników nauczania; oceny szkolnej; niepowodzeń i trudności szkolnych uczniów.

Nabywają również umiejętności z zakresu planowania zajęć dydaktycznych. Praktycznie uczą się: pisania projektów (scenariuszy, konspektów) zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem ich przebiegu, doboru metod i środków dydaktycznych stosownie do treści nauczania oraz możliwości uczniów itp.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Studenska
Prowadzący grup: Anna Studenska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.