Grafika wydawnicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13-GR-WA-SM-GW1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafika wydawnicza |
Jednostka: | Instytut Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 semestr grafiki /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zakres tematów i obszar wiedzy zdobyty podczas zajęć z liternictwa i typografii oraz podstaw projektowania graficznego. Wymagana jest umiejętność pracy (na poziomie podstawowym) w programach: InDesign, Illustrator, CorelDraw.
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci uczą się jak operować tekstem, jak tworzyć coraz bardziej złożone układy typograficzne, jak łączyć tekst z grafiką (np. fotografią), na czym polega fenomen tzw. siatki (gridu) – wszystko to składa się na projektowanie wydawnictw. |
Pełny opis: |
Studenci poznają zasady operowania strukturą testu, tworzenia konsekwentnych formalnie i merytorycznie projektów wydawniczych. Rozwijają swoje umiejętności techniczne, wiedzę o najnowszych osiągnięciach w zakresie grafiki wydawniczej, o najlepszych projektantach grafikach. Przede wszystkim jednak uczą się kultury wizualnej: jak tworzyć projekty przejrzyste, funkcjonalne, jak korzystać ze zdobyczy światowego projektowania graficznego, jak wykorzystywać wiedzę z zakresu historii sztuki, kompozycji, percepcji wizualnej w pracy projektowej. |
Literatura: |
Willberg i Frossman „Pierwsza pomoc w typografii”; Robert Bringhurst „Elementarz stylu w typografii”; Jost Hochuli „Detal w typografii” kolejne wydania kwartalnika 2+3 D |
Efekty uczenia się: |
Student umie dobierać parametry tekstu (wielkość, rodzaj kroju, zależności międzyliterowe, międzywyrazowe i międzywierszowe) właściwie do charakteru danego projektu. Potrafi korzystać twórczo z wiedzy o kompozycji, barwie, percepcji wzrokowej, historii sztuki, projektowania graficznego. Zna podstawy pracy z siatką (gridem), potrafi łączyć logicznie i konsekwentnie tekst i grafikę. Potrafi umiejętnie korzystać z programów graficznych. Potrafi pracować w grupie oraz prezentować w sposób przejrzysty (np. podczas przeglądu) swoje projekty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metodą oceniania pracy studenta jest przegląd semestralny; ocenę końcową ustala się na podstawie średniej ważonej z ocen poszczególnych elementów projektu semestralnego Kryteria oceny: Funkcjonalność, walory estetyczne, oryginalność formalna projektu oraz jakość techniczna i aktywność podczas zajęć. Przebieg procesu weryfikacji: Prezentacja projektu na przeglądzie |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.