Artystyczna grafika komputerowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 13-GRWA-SM-AGK1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Artystyczna grafika komputerowa |
Jednostka: | Instytut Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | praktyczny |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są opanowaniu w warsztatu cyfrowego w stopniu podstawowym. |
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu, są pierwszą próbą realizowania autorskich dzieł graficznych z wykorzystaniem warsztatu komputerowego. W trakcie semestru realizowane są co najmniej 2 zadania, na własny lub zaproponowany przez prowadzącego temat, umożliwiające rozwój warsztatu graficznego (cyfrowego). Główny nacisk kładziony jest na indywidualną wypowiedź artystyczną i stosowny dla niej dobór środków plastycznych i technicznych. Efektem końcowym jest zestaw minimum 6 grafik cyfrowych (ilość ustalana jest indywidualnie uwzględniając złożoność projektu i stopień trudności jego realizacji). Podczas pracy własnej student zobowiązany jest do: indywidualnej pracy koncepcyjnej i projektowej, poszukiwania inspiracji, przygotowania wstępnych projektów do zatwierdzenia, finalizowania realizacji w oparciu o nabytą wiedzę i umiejętności, przygotowania materiałów do prezentacji końcowosemestralnej. |
Literatura: |
Materiały udostępniane podczas zajęć. Albumy dotyczące grafiki cyfrowej i klasycznej, zwłaszcza katalogi wystaw i konkursów. |
Efekty uczenia się: |
Praca graficzna Od studenta wymagane jest podstawowe opanowanie umiejętności graficznych w obrębie warsztatu cyfrowego i wykorzystanie ich do samodzielnej realizacji swoich zamierzeń twórczych. Projekt artystyczny Oczekiwana jest umiejętność przygotowania interesującego konceptu artystycznego, uwzględniającego wrażliwość autora i jego indywidualne predyspozycje twórcze oraz gusta. Następnie transpozycji szkicu (projektu) na język grafiki cyfrowej z uwzględnieniem specyficznych możliwości i ograniczeń warsztatu. Wypowiedź ustna Od studenta wymagana jest wiedza dotycząca teoretycznych aspektów graficznego warsztatu cyfrowego, podstaw wiedzy o grafice współczesnej oraz jej kontekstach historycznych. Oczekiwane są zorientowanie w historii sztuki, w tym najnowszej, dokonaniach kultury i cywilizacji, wiedza o zasadach plastycznych i umiejętność świadomego ulokowania swoich dokonań w takich kontekstach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca graficzna Poza końcowym efektem estetycznym podstawą weryfikacji jest ocena sposobu realizacji ćwiczenia, doboru metod pracy, wyboru właściwego trybu graficznego dla osiągnięcia oczekiwanych rezultatów. Kluczowe znaczenie ma skala dokonanego postępu oraz stopnia samodzielności. Weryfikacja odbywa się na podstawie indywidualnych rozmów podczas realizacji zadań, przeglądów oraz pokazu podsumowującego semestr. Projekt artystyczny Podstawą oceny jest zakres umiejętności korzystania z różnych metod, technik i środków wypowiedzi artystycznej do tworzenia dzieł i działań artystycznych w zakresie grafiki cyfrowej o zarysowanych elementach indywidualizmu. Ocenie poddany jest stopień postępu i stopień samodzielności realizacji. Ważnym aspektem dodatkowym jest ocena umiejętności wykorzystania wiedzy o zjawiskach współczesnej kultury artystycznej — w tym grafiki współczesnej. Weryfikacja odbywa się na podstawie indywidualnych rozmów podczas realizacji zadań oraz przeglądu. Wypowiedź ustna Głównym kryterium weryfikacji jest umiejętność prezentacji własnych działań twórczych odwołująca się do rzeczowej argumentacji oraz umiejętności krytycznej ich analizy i oceny zarówno na etapie projektowania jak i prezentacji gotowej formy artystycznej. Weryfikacja odbywa się na podstawie dyskusji i autorskiej prezentacji podczas przeglądu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.