Informacja naukowa i metodyka pisania prac naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 35-ZA-S1-IN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Informacja naukowa i metodyka pisania prac naukowych |
Jednostka: | Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 sem. zarządzanie /stacjonarne I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | - |
Skrócony opis: |
Cel poznawczym modułu jest istota informacji naukowej wykorzystywanej czasem nieświadomie podczas studiowania, zaś cel praktycznym - wykształcenie umiejętności efektywnego poszukiwania i porządkowania informacji naukowej, etycznego wykorzystywania piśmiennictwa naukowego, a także poprawnego prezentowania wyników pracy własnej. |
Pełny opis: |
- Pojęcie nauki. Współczesna klasyfikacja nauk. Znaczenie klasyfikacji w bibliotekoznaw-stwie i informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej - Rola nauk społecznych w poznaniu rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Istota badania ekonomicznego. Formułowanie ekonomicznych problemów badawczych. Techniki badań ekonomicznych. Wykorzystywanie w badaniu ekonomicznym danych faktograficznych - Wiedza, informacja, dane - Informacja a prawo – utwór autorski, oryginał, kompilacja, plagiat - Źródła informacji w XXI wieku. Strategie wyszukiwania źródeł. Źródła drukowane vs źródła internetowe. Biblioteki vs Internet - Informacja internetowa i jej wartość – jakość informacji - Praca naukowa jako szczególna forma pracy twórczej. Pisanie pracy naukowej – koncep-cja, gromadzenie informacji, preparacja, opis, wnioskowanie - Redakcja tekstu naukowego opracowania. Język naukowych tekstów ekonomicznych. Struktura tekstu opracowania. Cytowanie zapożyczeń i obcych poglądów, techniki przypi-sów. Tablice, ilustracje graficzne (schematy, wykresy, ryciny) |
Literatura: |
Opracowania zwarte: – Antczak M., Nowacka A., Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa: jak tworzyć, jak stosować. Podręcznik, SBP, Warszawa 2009. – Cambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Wyd. 4, Kraków 2001. – Karciarz M., Dutko M., Informacja w Internecie, PWN, Wyd. 1, Warszawa 2010. – Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z Internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dy-plomowe, CeDeWu, Wyd. 1, Warszawa 2011. – Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Wyd. 4, LexisNexis, Warszawa 2010. Źródła internetowe: – Bibliografia załącznikowa, Wirtu@lne Informatorium, Biblioteka Główna UEK w Krakowie [online]. [dostęp: 7 września 2012]. Dostępny w WWW: http://kangur.uek.krakow.pl/biblioteka/wi/zalaczniki.php?link=zalacznikil. – Sawczuk-Kapica J., Przypisy bibliograficzne i bibliografia załącznikowa, BP Filia Radzyń Podlaski 25.05.2005 [onlne]. [dostęp: 7 września 2012]. Dostępny w WWW: http://amu.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0003/110289/przypisy.pdf. Własne niepublikowane materiały dydaktyczne. |
Efekty uczenia się: |
Student wyjaśnia genezę nauk o zarządzaniu i ich rozwój w kontekście zmian i rozwoju gospodarczego Student oobjaśnia i ilustruje znaczenie norm i standardów w poszczególnych obszarach działalności (standardy rachunkowości, normy pracy, systemy norm jakości itp.) Student jest przygotowany do użycia oraz oceny odpowiednich metod i narzędzi do opisu i analizy otoczenia przedsiębiorstwa/instytucji Student jest przygotowany do planowania i zarządzania czasem własnym oraz w przedsięwzięciach zespołowych Student posiada umiejętności interpretacji wybranych problemów współczesnej gospodarki i biznesu w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i naukowego zarządzania, w tym przygotowania opracowań pisemnych i wystąpień ustnych w języku ojczystym i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł Student jest przygotowany do komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazywania swojej wiedzy przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku ojczystym i angielskim) Student jest przygotowany do samodzielnego zdobywania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności profesjonalnych i badawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
test wiedzy - przyswojenie wiedzy i umiejętności w zakresie zrealizowanych podstawowych treści programowych. 5,0 (bdb) – znakomita wiedza i umiejętności analityczne; 4,5 (db +) – bardzo dobra wiedza i umiejętności analityczne; 4,0 (db) – dobra wiedza i umiejętności analityczne; 3,5 (dst +) – zadowalająca wiedza i umiejętności analityczne, jednak ze znacznymi niedociągnięciami; 3,0 (dst) – dostateczna wiedza i umiejętności analityczne, lecz licznymi błędami; 2,0 (ndst) – niezadowalająca wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych. Do uzyskania oceny 3,0 (dst) wymagane jest poprawne zaliczenie minimum 60% podanego materiału. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.