Etyka w organizacjach publicznych i komercyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 35-ZA-S1-KM-EOPIK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w organizacjach publicznych i komercyjnych |
Jednostka: | Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego |
Grupy: |
Konwersatoria monograficzne zarządzanie /stacjonarne/ - do wyboru |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest uświadomienie wagi i znaczenia norm i standardów etycznych w skomercjalizowanym otoczeniu społeczno-gospodarczym. Konwersatorium ma na celu wprowadzenie do zagadnień związanych z etyką w zarządzaniu organizacją sektora publicznego i niepublicznego, w tym m.in.: zapoznanie studentów z wybranymi nurtami etyki ogólnej i etyki gospodarczej oraz zasadniczymi przesłankami zachowań etycznych praco-dawców i pracowników we współczesnej organizacji. Efektem modułu powinno być przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej w ramach reali-zowanych treści programowych oraz kształcenie kompetencji, zwłaszcza umiejętności i kompetencji społecznych. |
Pełny opis: |
Cel przedmiot i zakres nauki o etyce Moralność i etyka – pojęcia podstawowe Wybrane systemy etyczne: kultura Zachodu, kultura Bliskiego i Dalekiego Wschodu; dy-lematy związane z funkcjonowaniem systemów etycznych Etyka w organizacji publicznej i komercyjnej Etyka z zarządzaniu zasobami ludzkimi Etyka na rynku pracy: popyt i podaż pracy, praca jako towar, cena pracy Etos polskiego przedsiębiorcy a etos urzędnika Etyki zawodowe i kodeksy etyczne w wybranych zawodach ekonomicznych i społecznych Etyka wobec patologii społecznych i gospodarczych: patologie życia gospodarczego, ko-rupcja, protekcja, szara i czarna strefa, piractwo komputerowe, plagiat – prawa własności Demaskowanie nieprawidłowości – dylematy lojalności |
Literatura: |
Opracowania zwarte Bittner B., Stępień J., Wprowadzenie do etyki zawodowej, eMPi2, Poznań 2000. Bogucka I., Pietrzykiewicz T., Etyka w administracji publicznej, Wyd. 2, LexisNexis, War-szawa 2001. Chryssides G. D., Kaler J. H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa 1999. Elementy etyki gospodarki rynkowej, Pogonowska B. (red.), PWE, Warszawa 2000. Etyka biznesu, Dietl J., Gasparski W. (red.), PWN, Warszawa 2002. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006. Wybrane artykuły, m.in: Batko B., Information quality management in public administration. The crisis of work ethics, [w:] Kożusznik B., Cross-cultural and interdisciplinary approaches of Work and Or-ganizational Psychology in Management , 2012 (w druku). Kietliński K., Religijne determinanty działalności gospodarczej w perspektywie czterech wielkich religii: judaizmu, buddyzmu, chrześcijaństwa i islamu. Referat na bazie rozdziału: Religijne, historyczne i kulturowe uwarunkowania etyki biznesu, [w:] Etyka biznesu, K. Kie-tliński, V. Martinez Reyes i T. Oleksyn (red.), Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005. [dostęp: 12 marca 2010]. Dostępny w WWW: www.univ.rzeszow.pl/ekonomia/zeszyty/Zeszyt8/04_kietlinski.pdf. Lucas J.R., Ponieważ jesteś kobietą [online]. Etyka biznesu. Dostępny w WWW: http://www.etykabiznesu.com.pl/pdf/20100120154308.pdf [dostęp: 9 lutego 2012]. |
Efekty uczenia się: |
Student definiuje konstytutywne atrybuty przedsiębiorstwa oraz organizacji należących do sektora publicznego Student objaśnia i ilustruje znaczenie norm i standardów w poszczególnych obszarach działalności (standardy rachunkowości, normy pracy, systemy norm jakości itp.) Student dostrzega i wyjaśnia rolę kultury, etyki oraz postępu technicznego w procesach przemian współczesnych organizacji Student posiada umiejętności stosowania wiedzy specjalistycznej do współpracy z innymi obszarami funkcjonalnymi w typowych sytuacjach profesjonalnych Student posiada umiejętności posługiwania się normami i standardami w procesach planowania, organizowania, motywowania i kontroli (pracy, jakości itp.) Student jest przygotowany do komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim oraz przekazywania swojej wiedzy przy użyciu różnych środków przekazu informacji (w języku ojczystym i obcym) Student jest przygotowany do odważnego przekazywania i obrony własnych poglądów, nie tylko w sprawach zawodowych Student jest przygotowany do postępowania etycznego w ramach wyznaczonych ról organizacyjnych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła Czynne uczestnictwo słuchaczy, którzy samodzielnie lub w grupach analizują prezentowane przez prowadzącego przypadki wykazując się posiadaną wiedzą Praca zaliczeniowa Praca zespołowa w małych grupach: zastosowanie wiedzy teoretycznej i doświadczeń własnych do rozwiązania zadania problemowego związanego z analizą i oceną zachowań etycznych w wybranej organizacji, opracowanie wybranego zagadnienia oraz przedstawienie pracy w postaci prezentacji, referatu lub innej formie, które przewiduje dyskusję nad danym zagadnieniem. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.