Zarządzanie informacją w sektorze publicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 35-ZA-S1-PP-ZRIPB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie informacją w sektorze publicznym |
Jednostka: | Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Wymagania wstępne: | Wymagana podstawowa wiedza z zakresu makroekonomii, podstaw zarządzania, technologia informacyjnej |
Skrócony opis: |
Opis poniżej |
Pełny opis: |
Studenci wybierający moduł Zarządzanie informacją w sektorze publicznym zapoznają się z: obowiązkami informacyjnymi sektora publicznego wobec obywateli, obowiązkami informacyjnymi Polski w stosunku do organizacji międzynarodowych, podstawowymi standardami informacyjnymi oraz systemami informacyjnymi w sektorze publicznym, problematyką regulacji prawnych dotyczących zarządzania informacją w instytucjach publicznych, infrastrukturą informacyjną organizacji administracji rządowej, centralnej i terenowej oraz samorządów terytorialnych, sądownictwa, specyfiką projektowania, wdrażania i eksploatacji systemów informacyjnych w administracji i innych instytucjach sektora publicznego zwłaszcza w celu zaspokajania potrzeb informacyjnych społeczeństwa. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Opracowania zwarte - Bugdol M., Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, Wyd. 2, Difin, Warszawa 2011. - Czapiński J., Panek J., (red.), Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia polaków. Raport, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2013. - Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A., e-usługi a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warszawa 2009. - Opolski K., Modzelewski P., Zarządzanie jakością w usługach publicznych, Wyd. 2, CeDeWu, Warszawa 2008. Wybrane artykuły - Batko B., Jakość informacji internetowej jako determinanta użyteczności usług e-administracji w Polsce, [w]: Jakość życia a procesy zarządzania rozwojem i funkcjonowa-niem organizacji publicznych, Noworól A. (red.), Monografie i Studia Instytutu Spraw Pu-blicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Tom 2, Kraków 2010, ss. 259-276. - Batko B., Jakość usług informacyjnych w organizacjach sektora publicznego w Polsce, [w:] Determinanty zarządzania jakością życia. Usługi i żywność, Sikora T., Balon U., (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012, ss. 17-44. - Batko B., Jakość usług organizacji sektora publicznego a rzetelność informacji publiko-wanych w Internecie, [w]: Zarządzanie jakością. Doskonalenie organizacji, Sikora T. (red.), Tom 2, UE w Krakowie, Kraków 2010, ss. 13-21. - - Batko B., Zarządzanie informacją publiczną w aspekcie bezpieczeństwa społecznego obywateli, [w]: Public Management 2011, Tom 1, Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, Szczytno 2011, ss. 57-71. - Batko B., Zarządzanie jakością informacji w administracji publicznej w aspekcie rozwoju zachowań przedsiębiorczych, [w:] Przedsiębiorcze aspekty rozwoju organizacji i biznesu, Chodyński A., (red.), AE im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2011, ss. 47-66. Źródła internetowe - Główny Urząd Statystyczny: http://www.stat.gov.pl/. - Serwis Służby Cywilnej: http://dsc.kprm.gov.pl/. - Internetowy System Aktów Prawnych: http://isap.sejm.gov.pl - Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP: http://epuap.gov.pl/wps/portal/ - Ministerstwo właściwe ds. Społeczeństwa Informacyjnego inne wybrane, np. Serwis Urzędów Pracy: www.praca.gov.pl. Uzupełniająca: Opracowania zwarte - Flakiewicz W., Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, ro-dzaje, C. H. Beck, Warszawa 2002. - Ganczar M., Informatyzacja w administracji publicznej. Nowa jakość usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorców, CeDeWu, Warszawa 2009. - Hauser J., Zarządzanie publiczne. Podręcznik akademicki, Scholar, Warszawa 2008. - Karciarz M., Dutko M., Informacja w Internecie, PWN, Warszawa 2010. - Kożuch B. (red.), Zarządzanie usługami publicznymi, TNWZ, Kraków 2008. - Stefanowicz B., Informacja, SGH, Warszawa 2004. - Szopiński T., E-konsument na rynku usług, CeDeWu, Warszawa 2012. Akty prawne - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483). - Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2001 nr 112 poz. 1198). - Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. 1995 nr 88 poz. 439). - wybrane akty wykonawcze. |
Efekty uczenia się: |
Student definiuje konstytutywne atrybuty przedsiębiorstwa oraz organizacji należących do sektora publicznego Student jest przygotowany do dokonywania obserwacji zjawisk i procesów w organizacji oraz ich opisu, analizy i interpretacji stosując podstawowe ujęcia i pojęcia teoretyczne Student jest przygotowany do użycia oraz oceny odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów i obszarów działalności przedsiębiorstwa lub innej organizacji Student jest przygotowany do identyfikacji zasad i kryteriów służących rozwiązaniu problemów organizacji Student jest przygotowany do planowania i zarządzania czasem własnym oraz w przedsięwzięciach zespołowych Student jest przygotowany do efektywnego zarządzania powierzonymi zasobami ludzkimi, materialnymi, finansowymi i informacyjnymi w celu wykonania zadań Student jest przygotowany do organizowania i kierowania pracą zespołów (projektowych, zadaniowych itp.) i organizacji w środowisku pracy i poza nim Student jest przygotowany do samodzielnego zdobywania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności profesjonalnych i badawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena przygotowania do zajęć, prezentowania materiału źródłowego, zaangażowania się podczas zajęć, kreatywności, aktywności w pracy indywidualnej i grupowej - projekt: przygotowanie projektu w małej grupie służącemu badaniu procesu zarządzania informacją w organizacji sektora publicznego na wybranym przykładzie; prezentacja projektu. Ocena efektów kształcenia według skali: 5,0 (bdb) – znakomita wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści pro-gramowych; 4,5 (db +) – bardzo dobra wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych; 4,0 (db) – dobra wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści progra-mowych 3,5 (dst +) – zadowalająca wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych, jednak ze znacznymi niedociągnięciami; 3,0 (dst) – dostateczna wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych, jednak z licznymi błędami; 2,0 (ndst) – niezadowalająca wiedza i umiejętności analityczne w zakresie zrealizowanych treści programowych. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.