Procesy informacyjne w zarządzaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 35-ZA-S1-WM-PIWZR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procesy informacyjne w zarządzaniu |
Jednostka: | Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego |
Grupy: |
Wykłady monograficzne zarządzanie /stacjonarne/ - do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
Wymagania wstępne: | Wymagania formalne – zaliczenie modułów z nauki o organizacji, podstaw zarządzania oraz technologii informacyjnej, jako niezbędne do realizowania podstawowych treści programowych. |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest przekazanie wiedzy i wykształcenie u studentów umiejętności i kompetencji w zakresie: – pojmowania wagi informacji w procesach zarządzania organizacją; – rozumienia roli systemów teleinformatycznych w zarządzaniu. – efektywnej oceny wiarygodności informacji i jej źródeł; – zbierania, przetwarzania informacji i wykorzystania jej w procesach decyzyjnych; – skutecznego wykorzystania informacji w procesach komunikowania społecznego. |
Pełny opis: |
Rola informacji w procesie zarządzania Dane, informacja, wiedza – pojęcia podstawowe Jakość informacji Pojęcie procesów informacyjnych Źródła informacji i ich charakterystyka Metody i sposoby zbierania informacji. Zbiory informacji. Selekcja i dystrybucja informacji Przestrzenne systemy informacyjne Teleinformatyczne wspomaganie procesów informacyjnych Przetwarzanie informacji w procesie decyzyjnym Rola informacji w komunikowaniu społecznym |
Literatura: |
literatura obowiązkowa Opracowania zwarte: – Borowiecki R., Kwieciński M. (red.), Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Zakamycze 2003. – Flakiewicz W., Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, C. H. Beck, Warszawa 2002. – Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Placet, Warszawa 2005. – Nowicki A. (red.), Komputerowe wspomaganie biznesu, Placet, Warszawa 2006. – Stefanowicz B., Informacja, SGH, Warszawa 2004. – Stefanowicz B., Informacyjne systemy zarządzania. Przewodnik, SGH Warszawa 2007. – Zygała R., Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2007. Własne niepublikowane materiały dydaktyczne. literatura uzupełniająca Opracowania zwarte: – Karciarz M., Dutko M., Informacja w Internecie, PWN, Warszawa 2010. – Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwie, SGH, Warszawa 2005. – Malara Z., Rzęchowski Zarządzanie informacją na rynku globalnym. Teoria i praktyka, C.H.Beck, Warszawa 2011. – Oleński J., Ekonomika informacji. Metody, PWE, Warszawa 2003 – Stefanowicz B., Informacja, SGH, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Student identyfikuje obszary funkcjonalne przedsiębiorstwa i relacje między nimi, także w powiązaniu z własnymi doświadczeniami w środowisku pracy Student wyjaśnia rolę i znaczenie struktur i przepisów organizacyjnych Student charakteryzuje historyczną ewolucję struktur organizacyjnych, wskazuje na czynniki strukturotwórcze Student jest przygotowany do stosowania wiedzy teoretycznej w określonym obszarze funkcjonalnym organizacji i bycia specjalistą w tym zakresie (w powiązaniu ze studiowaną specjalnością) Student jest przygotowany do zastosowania odpowiednich metod i narzędzi analitycznych i systemów informatycznych wspomagających procesy podejmowania decyzji Student jest przygotowany do samodzielnego zdobywania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności profesjonalnych i badawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
test wiedzy - egzamin pisemny w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi 5,0 (bdb) – znakomita wiedza i umiejętności ; 4,5 (db +) – bardzo dobra wiedza i umiejętności ; 4,0 (db) – dobra wiedza i umiejętności ; 3,5 (dst +) – zadowalająca wiedza i umiejętności, ale ze znacznymi niedociągnięciami; 3,0 (dst) – zadowalająca wiedza i umiejętności, ale z licznymi błędami; 2,0 (ndst) – niezadowalająca wiedza i umiejętności w zakresie zrealizowanych treści progra-mowych. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.