Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 35-ZA-S1-ZSTR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne
Jednostka: Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 5 sem. zarządzanie /stacjonarne I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

zaliczenie modułów: mikroekonomia, makroekonomia, podstawy zarządzania

Skrócony opis:

Celem modułu jest zaznajomienie Studentów z problematyką strategicznego zarządzania organizacją. Moduł ma dostarczyć Studentom niezbędnego zasobu wiedzy ogólnej na temat świadomego kształtowania perspektywy strategicznej współczesnej organizacji. Zarówno tematyka zajęć, jak i przyjęte systemowe podejście do wyjaśniania problemów organizacji ma przygotować Słuchacza do samodzielnego prowadzenia prac analitycznych oraz podejmowania decyzji strategicznych w przyszłym miejscu pracy z wykorzystaniem adekwatnych narzędzi zarządzania.

Pełny opis:

Tematyka zajęć: przedmiot zarządzania strategicznego - przedsiębiorstwo jako system, systemizm jako podejście metodyczne w zarządzaniu strate-gicznym, system zarządzania strategicznego w organizacji – podstawowe pojęcia; podstawy zarządzania strategicznego – geneza i ewolucja koncepcji; diagnoza strategiczna przedsiębiorstwa – determinanty makrootoczenia, otoczenie konkurencyjne, potencjał strategiczny organizacji, ocena konkurencyjności organizacji; formułowanie strategii: system celów przedsiębiorstwa, budowanie docelowej pozycji strategicznej – wielkie strategie rozwoju, strategie konkurowania, strategie funkcjonalne; implementacja strategii: aspekty organizacyjne i finansowe, system zarządzania wspierający wdrożenie strategii – kultura organizacyjna i system motywacji; kontrola strategiczna – istota i funkcje kontroli strategicznej, informacje na potrzeby kontroli - strategiczny system informacyjny; problemy zarządzania strategicznego w otoczeniu międzynarodowym – umiędzynarodowienie działalności; strategie przedsiębiorstw transnarodowych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Johnson G., Scholes K., Whittington R., Podstawy strategii, PWE, Warszawa 2010

Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2004

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Wyd. 4, PWE, Warszawa 2008

Literatura uzupełniająca

Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Oficyna, Warszawa 2011

Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wyd. 2, PWE, Warszawa 2009

Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wyd.2, PWN, Warszawa 2009

de Wit B., Meyer R., Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007

Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Koncepcje strategii organizacji, PWE Warszawa 2009

Penc-Pietrzak I., Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie, Wolters Kluwer, 2010

Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1996 i nast.

Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2005

Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa-Kraków 2000 i nast.

STRATEGOR, Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość, PWE, Warszawa 1996 i nast.

Gołębiowski T. ; Zarządzanie strategiczne, Difin, Warszawa 2002

Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody, Krupski R. (red.), AE Wrocław 1999

Czasopisma polecane:

„Harvard Business Review Polska”

„Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”

„Organizacja i Kierowanie”

„Przegląd Organizacji”

„The McKinsey Quarterly”

Efekty uczenia się:

Student wyjaśnia kluczowe koncepcje teorii przedsiębiorstwa odnośnie powstawania, funkcjonowania, przekształcania i rozwoju organizacji gospodarczych

Student wyjaśnia i ilustruje wpływ oddziaływania otoczenia zewnętrznego na działalność przedsiębiorstwa

Student zna metody analizy strategicznej przedsiębiorstwa i jego otoczenia

Student posiada umiejętność dokonywania obserwacji zjawisk i procesów w organizacji oraz ich opisu, analizy i interpretacji stosując podstawowe ujęcia i pojęcia teoretyczne

Student posiada umiejętność formułowania i analizy problemów badawczych pozwalających na rozwiązywanie typowych problemów organizacji

Student posiada umiejętność użycia oraz oceny odpowiednich metod i narzędzi do opisu oraz analizy problemów i obszarów działalności przedsiębiorstwa lub innej organizacji

Student posiada umiejętność użycia oraz oceny odpowiednich metod i narzędzi do opisu i analizy otoczenia przedsiębiorstwa/instytucji

Student posiada kompetencję uczestniczenia w budowaniu projektów społecznych rozmaitej natury, objaśniając aspekty ekonomiczne i zarządcze przedsięwzięć

Metody i kryteria oceniania:

egzamin - egzamin pisemny ze znajomości prezentowanych zagadnień (test wyboru, test uzupełnień, pytania otwarte, analiza przypadku)

projekt - praca zespołowa – zastosowanie wiedzy teoretycznej dla rozwiązania powierzonego zadania praktycznego

prezentacja - prezentacja wyników projektu na forum grupy ćwiczeniowej i obrona prezentowanego stanowiska w czasie dyskusji

ocena ciągła - obserwacja postępów w uczeniu się oraz pracy indywidualnej i zespołowej, ocena indywidualnej aktywności i zaangażowania słuchacza w zajęcia

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)