Metodyka nauczania informatyki i korzystania z technologii w nauczaniu: teoretyczne i praktyczne aspekty dydaktyki informatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 52P-KINP-NP-MNI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania informatyki i korzystania z technologii w nauczaniu: teoretyczne i praktyczne aspekty dydaktyki informatyki |
Jednostka: | Centrum Studiów Podyplomowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kania | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Zaliczenie na podstawie oceny poprawności wykorzystania metod nauczania informatyki w projektach wykonanych w czasie zajęć |
|
Pełny opis: |
Dydaktyka informatyki jest młodą dziedziną, stale rozwijającą się, m.in. pod wpływem zmian w technologii, coraz bardziej dostępnej dla edukacji. Bazuje na ideach: behawioryzmu (sys-temy CAI) i z lat 1980’ – konstruktywizmu a później konstrukcjonizmu, rozwijanych przez Seymoura Paperta, jego współpracowników i innych dydaktyków. Papert proponował również kłaść nacisk na myślenie komputacyjne w edukacji, ale dopiero na początku tego stulecia stało się to możliwe w pełnej skali. Przełom wieków przyniósł konektywizm, który sankcjonuje Internet jako medium współpracujące z uczącym się. Ponadto, konstrukcja i uporządkowanie obowiązującej podstawy programowej w zakresie informatyki jest oparta na idei spiralnego kształcenia, przyjętej za Jeromem Brunerem, dzięki czemu rozwój pojęć, metod i umiejętności informatycznych ucznia następuje w szkole z latami jego rozwoju, rosnących potrzeb i zainteresowań. Przygotowanie uczniów, wyniesione z zajęć z informatyki, zwłaszcza w zakresie myślenia komputacyjnego, może być przydatne przy rozwiązywaniu problemów z innych dziedzin (przedmiotów). Metody i narzędzia informatyczne w rękach uczniów mogą być wsparciem technologii kształcenia w zakresie innych przedmiotów. Współczesna dydaktyka informatyki czerpie z idei konstruktywizmu – rozwoju struktur po-znawczych u uczącego się – i konstrukcjonizmu – gdy kreatywnie, learning by doing, podchodzi on do tworzenia artefaktów, np. programów komputerowych. Zajęcia informatyczne powinny również kształcić myślenie komputacyjne, bazujące na metodach rozumowania towarzyszących rozwiązywaniu problemów z pomocą komputerów, ale znajdujące wykorzystanie w bardzo wielu innych dziedzinach, w tym przedmiotach szkolnych. Właściwym podejściem do kształcenia informatycznego, opartego na tych samych celach ogólnych, ale rozciągniętego na wszystkie etapy edukacyjne, jest spiralny rozwój pojęć, metod i umiejętności informatycznych, uwzględniający intelektualną gotowość uczniów, poziom ich przygotowania, jak również rozwój zainteresowań. |
|
Uwagi: |
zajęcia mogą być prowadzone w formie zdalnej lub stacjonarnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.