Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania informatyki i korzystania z technologii w nauczaniu: teoretyczne i praktyczne aspekty dydaktyki informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 52P-KINP-NP-MNI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania informatyki i korzystania z technologii w nauczaniu: teoretyczne i praktyczne aspekty dydaktyki informatyki
Jednostka: Centrum Studiów Podyplomowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Kania
Prowadzący grup: Sylwia Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Zaliczenie na podstawie oceny poprawności wykorzystania metod nauczania informatyki w projektach wykonanych w czasie zajęć

Pełny opis:

Dydaktyka informatyki jest młodą dziedziną, stale rozwijającą się, m.in. pod wpływem zmian w technologii, coraz bardziej dostępnej dla edukacji. Bazuje na ideach: behawioryzmu (sys-temy CAI) i z lat 1980’ – konstruktywizmu a później konstrukcjonizmu, rozwijanych przez Seymoura Paperta, jego współpracowników i innych dydaktyków. Papert proponował również kłaść nacisk na myślenie komputacyjne w edukacji, ale dopiero na początku tego stulecia stało się to możliwe w pełnej skali. Przełom wieków przyniósł konektywizm, który sankcjonuje Internet jako medium współpracujące z uczącym się. Ponadto, konstrukcja i uporządkowanie obowiązującej podstawy programowej w zakresie informatyki jest oparta na idei spiralnego kształcenia, przyjętej za Jeromem Brunerem, dzięki czemu rozwój pojęć, metod i umiejętności informatycznych ucznia następuje w szkole z latami jego rozwoju, rosnących potrzeb i zainteresowań.

Przygotowanie uczniów, wyniesione z zajęć z informatyki, zwłaszcza w zakresie myślenia komputacyjnego, może być przydatne przy rozwiązywaniu problemów z innych dziedzin (przedmiotów). Metody i narzędzia informatyczne w rękach uczniów mogą być wsparciem technologii kształcenia w zakresie innych przedmiotów.

Współczesna dydaktyka informatyki czerpie z idei konstruktywizmu – rozwoju struktur po-znawczych u uczącego się – i konstrukcjonizmu – gdy kreatywnie, learning by doing, podchodzi on do tworzenia artefaktów, np. programów komputerowych. Zajęcia informatyczne powinny również kształcić myślenie komputacyjne, bazujące na metodach rozumowania towarzyszących rozwiązywaniu problemów z pomocą komputerów, ale znajdujące wykorzystanie w bardzo wielu innych dziedzinach, w tym przedmiotach szkolnych. Właściwym podejściem do kształcenia informatycznego, opartego na tych samych celach ogólnych, ale rozciągniętego na wszystkie etapy edukacyjne, jest spiralny rozwój pojęć, metod i umiejętności informatycznych, uwzględniający intelektualną gotowość uczniów, poziom ich przygotowania, jak również rozwój zainteresowań.

Uwagi:

zajęcia mogą być prowadzone w formie zdalnej lub stacjonarnej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)