Uważność (mindfulness) w nauce i życiu codziennym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | US-OOD-S0-W3-UMWNZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uważność (mindfulness) w nauce i życiu codziennym |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Moduły ogólnouczelniane (stacjonarne) Moduły ogólnouczelniane społeczne (stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouczelniana oferta dydaktyczna |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagna Kocur | |
Prowadzący grup: | Dagna Kocur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa dla modułu jest ustalana w oparciu o średnią arytmetyczną z kolokwium oraz pracy zaliczeniowej. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń jest obecność na minimum 90% zajęć (istnieje możliwość odrabiania zajęć na dyżurach). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą realizowane w formie ćwiczeń, na których prowadząca przedstawi w formie prezentacji najnowsze wyniki badań z omawianych tematów, a następnie zaproponuje ćwiczenia i dyskusję angażujące studentów. Na zajęciach zostanie wykorzystana również platforma Moodle, na której będą zamieszczane wszystkie materiały do zajęć (syllabus, prezentacje, literatura, dodatkowe materiały i zadania). Takie rozwiązanie da możliwość pełnego zaznajomienia się z materiałem dla osób, które nie będą mogły być obecne na danych zajęciach. Połowa zajęć (15h) będzie przeprowadzona w klasycznej formie przedstawiania prezentacji oraz dyskusji. Druga połowa zajęć (15h) odbędzie się w formie zajęć praktycznych rozwijających uważności. Zajęcia te będą prowadzone w Instytucie Psychologii, w sali specjalnie przygotowanej do praktyk mindfulness (poduszki i maty). Coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju treningi rozwijające uważności. W obszarze psychologii klinicznej wykazano, że praktykowanie mindfulness sprzyja m.in. redukcji lęku i objawów depresji. Jest to jednak praktyka, która sprzyja również rozwojowi osobistemu wśród osób, które nie cierpią na objawy zaburzeń psychicznych. Medytacja mindfulness jest pozytywnie związana z zadowoleniem z życia, pewnością siebie i umiejętnością regulacji emocji, oraz negatywnie związana z odczuwanym stresem i trudnymi emocjami. Jej praktykowanie sprzyja także zadowoleniu z pracy zawodowej, osiągnięciami i jakością pracy, a także minimalizuje ryzyko wypalenia zawodowego. Dodatkowo wyższy poziom uważności sprzyja lepszemu funkcjonowaniu studentów, również w obszarze uzyskiwanych ocen. Jako autorka proponowanego modułu jestem osobą od lat związaną z tematyką mindfulness. W 2019 roku ukończyłam kurs pt. Podejście uważności (Mindfulness) z elementami podejścia współczucia (Compassion) w Europejskim Instytucie Psychologii i Psychoterapii oraz uzyskałam Certyfikat Trenera Uważności w UNITI School. W 2020 roku ukończyłam kurs MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). W 2021 roku ukończyłam kurs MBCL (Mindfulness Based Compassionate Living) oraz Certyfikowany Kursu Mindfulness w Mindfulness Association Polska. W 2022 roku ukończyłam studia podyplomowe na SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołeczny, pt. Uważność i współczucie; Podstawy, badania i psychoterapia. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.