Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uważność (mindfulness) w nauce i życiu codziennym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: US-OOD-S0-W3-UMWNZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uważność (mindfulness) w nauce i życiu codziennym
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Moduły ogólnouczelniane (stacjonarne)
Moduły ogólnouczelniane społeczne (stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouczelniana oferta dydaktyczna

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dagna Kocur
Prowadzący grup: Dagna Kocur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa dla modułu jest ustalana w oparciu o średnią arytmetyczną z kolokwium oraz pracy zaliczeniowej. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z ćwiczeń jest obecność na minimum 90% zajęć (istnieje możliwość odrabiania zajęć na dyżurach).

Pełny opis:

Zajęcia będą realizowane w formie ćwiczeń, na których prowadząca przedstawi w formie prezentacji najnowsze wyniki badań z omawianych tematów, a następnie zaproponuje ćwiczenia i dyskusję angażujące studentów. Na zajęciach zostanie wykorzystana również platforma Moodle, na której będą zamieszczane wszystkie materiały do zajęć (syllabus, prezentacje, literatura, dodatkowe materiały i zadania). Takie rozwiązanie da możliwość pełnego zaznajomienia się z materiałem dla osób, które nie będą mogły być obecne na danych zajęciach. Połowa zajęć (15h) będzie przeprowadzona w klasycznej formie przedstawiania prezentacji oraz dyskusji. Druga połowa zajęć (15h) odbędzie się w formie zajęć praktycznych rozwijających uważności. Zajęcia te będą prowadzone w Instytucie Psychologii, w sali specjalnie przygotowanej do praktyk mindfulness (poduszki i maty).

Coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju treningi rozwijające uważności. W obszarze psychologii klinicznej wykazano, że praktykowanie mindfulness sprzyja m.in. redukcji lęku i objawów depresji. Jest to jednak praktyka, która sprzyja również rozwojowi osobistemu wśród osób, które nie cierpią na objawy zaburzeń psychicznych. Medytacja mindfulness jest pozytywnie związana z zadowoleniem z życia, pewnością siebie i umiejętnością regulacji emocji, oraz negatywnie związana z odczuwanym stresem i trudnymi emocjami. Jej praktykowanie sprzyja także zadowoleniu z pracy zawodowej, osiągnięciami i jakością pracy, a także minimalizuje ryzyko wypalenia zawodowego. Dodatkowo wyższy poziom uważności sprzyja lepszemu funkcjonowaniu studentów, również w obszarze uzyskiwanych ocen.

Jako autorka proponowanego modułu jestem osobą od lat związaną z tematyką mindfulness. W 2019 roku ukończyłam kurs pt. Podejście uważności (Mindfulness) z elementami podejścia współczucia (Compassion) w Europejskim Instytucie Psychologii i Psychoterapii oraz uzyskałam Certyfikat Trenera Uważności w UNITI School. W 2020 roku ukończyłam kurs MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). W 2021 roku ukończyłam kurs MBCL (Mindfulness Based

Compassionate Living) oraz Certyfikowany Kursu Mindfulness w Mindfulness Association Polska. W 2022 roku ukończyłam studia podyplomowe na SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołeczny, pt. Uważność i współczucie; Podstawy, badania i psychoterapia.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)