Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia warsztaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: US-WYDZ-00-BKN-PW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia warsztaty
Jednostka: Uniwersytet Śląski
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouczelniany

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mateusiak
Prowadzący grup: Joanna Mateusiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa modułu ustalana będzie w oparciu o następujące kryteria:

Obecność na zajęciach

Aktywność na zajęciach (praca indywidualna i praca w grupach).

Oceniana będzie umiejętność wykorzystania wiedzy psychologicznej do wyjaśniania sytuacji edukacyjnych.



Pełny opis:

Warsztaty psychologiczne_1 i 2 stanowią kontynuację zajęć z zakresu psychologii przygotowujących studentów zamierzających uzyskać kwalifikacje nauczycielskie. Ich celem jest przygotowanie studentów do efektywnej pracy edukacyjnej i wychowawczej. Program zajęć opracowano w oparciu o wytyczne zawarte w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. Warsztaty składać się będą z ćwiczeń i zadań (podbudowanych konspektami teoretycznymi), w trakcie których studenci będą mieli okazję wykazać się umiejętnością wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy nauczyciela. Formuła zajęć jest skonstruowana w taki sposób, aby studenci mieli okazję nie tylko zaplanować, zorganizować i przeprowadzić określone formy pracy (lekcje, programy profilaktyczne, warsztaty, ćwiczenia indywidualne), ale również mogli pogłębić posiadaną już wiedzę psychologiczną rozwiązując problemy pojawiające się w praktyce wychowawczej i edukacyjnej. Student po zakończeniu warsztatów:

 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy psychologicznej do obserwacji rozwoju uczniów, ich relacji interpersonalnych oraz zachowań, potrafi dostrzegać pojawiające się w ich trakcie trudności i problemy, wyjaśniać przyczyny, analizować mechanizmy przebiegu, prognozować możliwe następstwa oraz proponować dostępne rozwiązania.

 w oparciu o posiadaną wiedzę psychologiczną potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz przeprowadzić adekwatne do nich oddziaływania edukacyjne i wychowawcze; potrafi także tworzyć sytuacje motywujące uczniów do pracy nad sobą w celu uzyskania pożądanych efektów wychowawczych;

 potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę psychologiczną, zaprojektować i zrealizować programy wychowawczo-profilaktyczne skierowane nie tylko uczniów, ale także rodziców, opiekunów i nauczycieli oraz planować działania na rzecz własnego rozwoju zawodowego, wzmacniania swoich zasobów i radzenia sobie z trudnościami;

 posiada umiejętności interpersonalne i komunikacyjne umożliwiające kontakt z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej (pochodzącymi z różnych środowisk, będących w różnej kondycji emocjonalnej), jest gotów do dialogowego rozwiązywania konfliktów, usuwania barier komunikacyjnych, budowania relacji opartych na zaufaniu i działania w zgodzie z zasadami etycznymi;

Zapoznając się z literaturą obowiązkową i uczestnicząc w zajęciach student ugruntowuje podstawową wiedzę psychologiczną, którą uczy się wykorzystywać do interpretowania i analizowania zdarzeń i sytuacji edukacyjnych.

Uwagi:

Zajęcia (zarówno wykłady jak i ćwiczenia warsztatowe) będą się odbywały na Platformie Teams. Platforma pomocnicza: Moodle.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mateusiak, Elżbieta Turska
Prowadzący grup: Elżbieta Turska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa modułu ustalana będzie w oparciu o następujące kryteria:

Obecność na zajęciach

Aktywność na zajęciach (praca indywidualna i praca w grupach).

Ocena warsztatu.

Ocena z kolokwium.



Pełny opis:

Warsztaty psychologiczne_1 i 2 stanowią kontynuację zajęć z zakresu psychologii przygotowujących studentów zamierzających uzyskać kwalifikacje nauczycielskie. Ich celem jest przygotowanie studentów do efektywnej pracy edukacyjnej i wychowawczej. Program zajęć opracowano w oparciu o wytyczne zawarte w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. Warsztaty składać się będą z ćwiczeń i zadań (podbudowanych konspektami teoretycznymi), w trakcie których studenci będą mieli okazję wykazać się umiejętnością wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy nauczyciela. Formuła zajęć jest skonstruowana w taki sposób, aby studenci mieli okazję nie tylko zaplanować, zorganizować i przeprowadzić określone formy pracy (lekcje, programy profilaktyczne, warsztaty, ćwiczenia indywidualne), ale również mogli pogłębić posiadaną już wiedzę psychologiczną rozwiązując problemy pojawiające się w praktyce wychowawczej i edukacyjnej. Student po zakończeniu warsztatów:

1. posiada umiejętność wykorzystania wiedzy psychologicznej do obserwacji rozwoju uczniów, ich relacji interpersonalnych oraz zachowań, potrafi dostrzegać pojawiające się w ich trakcie trudności i problemy, wyjaśniać przyczyny, analizować mechanizmy przebiegu, prognozować możliwe następstwa oraz proponować dostępne rozwiązania.

2. w oparciu o posiadaną wiedzę psychologiczną potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz przeprowadzić adekwatne do nich oddziaływania edukacyjne i wychowawcze; potrafi także tworzyć sytuacje motywujące uczniów do pracy nad sobą w celu uzyskania pożądanych efektów wychowawczych;

3. potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę psychologiczną, zaprojektować i zrealizować programy wychowawczo-profilaktyczne skierowane nie tylko uczniów, ale także rodziców, opiekunów i nauczycieli oraz planować działania na rzecz własnego rozwoju zawodowego, wzmacniania swoich zasobów i radzenia sobie z trudnościami;

4. posiada umiejętności interpersonalne i komunikacyjne umożliwiające kontakt z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej (pochodzącymi z różnych środowisk, będących w różnej kondycji emocjonalnej), jest gotów do dialogowego rozwiązywania konfliktów, usuwania barier komunikacyjnych, budowania relacji opartych na zaufaniu i działania w zgodzie z zasadami etycznymi;

Zapoznając się z literaturą obowiązkową i uczestnicząc w zajęciach student ugruntowuje podstawową wiedzę psychologiczną, którą uczy się wykorzystywać do interpretowania i analizowania zdarzeń i sytuacji edukacyjnych.

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mateusiak, Elżbieta Turska
Prowadzący grup: Elżbieta Turska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)