Przedmiot specjalizacyjny I: Filozofia nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-FI-S1-PS1-FNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny I: Filozofia nowych mediów |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wołek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Na ocenę̨ końcową̨ składają̨ się̨: ocena z ćwiczeń́ (50 %) oraz z egzaminu (50%), przy czym obie oceny muszą być pozytywne. |
|
Pełny opis: |
Moduł „Filozofia nowych mediów” przedstawia wyzwania, jakie media elektroniczne stawiają współczesnemu człowiekowi, przekształcając niemal wszystkie dziedziny jego aktywności. W pierwszym rzędzie moduł podejmuje zagadnienia odpowiedniości i wystarczalności tradycyjnych dziedzin filozoficznych i ich aparatury pojęciowej wobec nowych problemów. Dyskutowany jest także podział i charakterystyka nowych i starych mediów w celu wypracowania odpowiedzi na pytania: jak można uprawiać filozofię nowych mediów, jak się ma domniemana ponadczasowość problemów filozofii do zagadnień związanych z tzw. wysoką techniką? Jedną z najważniejszych kwestii modułu jest analiza zjawiska wirtualności – wskazanie źródeł pojęcia i usytuowanie go wobec innych kategorii pochodzących z historii filozofii m.in. takich jak aktualność i realność, i wreszcie charakterystyka samego fenomenu. Problem poznania i percepcji w medium pociąga za sobą semiologiczne rozważania nad referencją oraz klasyczną koncepcje znaku i obrazu wraz z ich modyfikacjami u teoretyków współczesnych mediów. Czy mamy do czynienia ze zmianą modelu kultury z guttenbergowskiej galaktyki druku na cyfrową hybrydę? |
|
Uwagi: |
Podczas zajęć zostanie wykorzystana platforma MS Teams. Zajęcia będą odbywać się stacjonarnie lub online (w zależności od sytuacji epidemiologicznej). Zajęcia zdalne będą prowadzone zgodnie z metodyką e-learningu. Połączone zostanie nauczanie synchroniczne z asynchronicznym (Zarządzenie nr 32 Rektora UŚ: http://bip.us.edu.pl/zarzadzenie-nr-322021). Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wołek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Na ocenę̨ końcową̨ składają̨ się̨: ocena z ćwiczeń́ (50 %) oraz z egzaminu (50%), przy czym obie oceny muszą być pozytywne. |
|
Pełny opis: |
Moduł „Filozofia nowych mediów” przedstawia wyzwania, jakie media elektroniczne stawiają współczesnemu człowiekowi, przekształcając niemal wszystkie dziedziny jego aktywności. W pierwszym rzędzie moduł podejmuje zagadnienia odpowiedniości i wystarczalności tradycyjnych dziedzin filozoficznych i ich aparatury pojęciowej wobec nowych problemów. Dyskutowany jest także podział i charakterystyka nowych i starych mediów w celu wypracowania odpowiedzi na pytania: jak można uprawiać filozofię nowych mediów, jak się ma domniemana ponadczasowość problemów filozofii do zagadnień związanych z tzw. wysoką techniką? Jedną z najważniejszych kwestii modułu jest analiza zjawiska wirtualności – wskazanie źródeł pojęcia i usytuowanie go wobec innych kategorii pochodzących z historii filozofii m.in. takich jak aktualność i realność, i wreszcie charakterystyka samego fenomenu. Problem poznania i percepcji w medium pociąga za sobą semiologiczne rozważania nad referencją oraz klasyczną koncepcje znaku i obrazu wraz z ich modyfikacjami u teoretyków współczesnych mediów. Czy mamy do czynienia ze zmianą modelu kultury z guttenbergowskiej galaktyki druku na cyfrową hybrydę? |
|
Uwagi: |
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecność. Wszystkie pozostałe nieobecności należy zaliczyć w trakcie dyżurów, wykazując się znajomością materiału obowiązującego na zajęciach. Podczas zajęć zostanie wykorzystana platforma MS Teams. Zajęcia będą odbywać się stacjonarnie lub zdalnie (w razie konieczności). Zajęcia zdalne będą prowadzone zgodnie z metodyką e-learningu w formie synchronicznej bądź asynchronicznej (Zarządzenie nr 32 Rektora UŚ: http://bip.us.edu.pl/zarzadzenie-nr-322021). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.