Literatura wobec historii idei
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-FP-L-S2-LWH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura wobec historii idei |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN C
W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gorliński-Kucik, Grzegorz Olszański, Wojciech Śmieja | |
Prowadzący grup: | Paweł Tomczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Według Informatora i/lub sylabusa zajęć. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach modułu Literatura wobec historii idei obejmują kurs wykładowy (15 godzin) oraz 30 godz. ćwiczeń. Kurs ma zadanie ukazać literaturę jako szczególny tryb dyskursu pozwalający na krytyczne prześwietlenie wpływowych idei i koncepcji, ich przeformułowywanie lub współtworzenie. Pokazuje relacje między twórczością literacką a refleksją nad życiem społeczno-polityczno-religijnym, z uwzględnieniem gatunków i trybów wypowiedzi sytuujących się na pograniczu tych sfer (np. utopia, traktat, parabola, esej). Wykład dotyczy historii idei jako ważnego kontekstu życia literackiego. Wykładowca wybiera omawiane zagadnienia, ukazując na przykładach historycznych i współczesnych, w jaki sposób literatura uczestniczy w debatach publicznych, sporach i konfliktach ideowych. W ramach kursu wprowadzane są i przybliżane wybrane idee filozoficzne (np. łańcuch bytów), estetyczne (np. wzniosłość), religijne (np. czyściec), polityczne (np. demokracja, rewolucja), a także bliskie im doktryny społeczno-polityczne (np. liberalizm, konserwatyzm, socjalizm). Ćwiczenia mają charakter analityczny. Omawiając wybrane dzieła (lub ich fragmenty), studenci zdobywają bardziej szczegółową wiedzę na temat konkretnej debaty czy sporu, analogii między tekstami literackimi a filozofią, religią i społeczno-politycznymi kontekstami. Postawiona zostaje również kwestia historii idei jako nauki pomocniczej dla historyka literatury oraz interpretatora dzieł literackich. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Śmieja | |
Prowadzący grup: | Piotr Gorliński-Kucik, Paweł Tomczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Test zaliczeniowy z problematyki omawianej w trakcie wykładów, weryfikuje znajomość pojęć i kategorii z zakresu historii idei oraz podstawowe wiadomości na temat omawianych w ramach wykładów autorów oraz dzieł podstawą zaliczenia jest przygotowanie lekturowe – znajomość tekstów metodologicznych omawianych w trakcie zajęć oraz aktywny udział w zajęciach ćwiczących umiejętność praktycznego zastosowania poznanych metod |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach modułu Literatura wobec historii idei obejmują kurs wykładowy (15 godzin) oraz 30 godz. ćwiczeń. Kurs ma zadanie ukazać literaturę jako szczególny tryb dyskursu pozwalający na krytyczne prześwietlenie wpływowych idei i koncepcji, ich przeformułowywanie lub współtworzenie. Pokazuje relacje między twórczością literacką a refleksją nad życiem społeczno-polityczno-religijnym, z uwzględnieniem gatunków i trybów wypowiedzi sytuujących się na pograniczu tych sfer (np. utopia, traktat, parabola, esej). Wykład dotyczy historii idei jako ważnego kontekstu życia literackiego. Wykładowca wybiera omawiane zagadnienia, ukazując na przykładach historycznych i współczesnych, w jaki sposób literatura uczestniczy w debatach publicznych, sporach i konfliktach ideowych. W ramach kursu wprowadzane są i przybliżane wybrane idee filozoficzne (np. łańcuch bytów), estetyczne (np. wzniosłość), religijne (np. czyściec), polityczne (np. demokracja, rewolucja), a także bliskie im doktryny społeczno-polityczne (np. liberalizm, konserwatyzm, socjalizm). Ćwiczenia mają charakter analityczny. Omawiając wybrane dzieła (lub ich fragmenty), studenci zdobywają bardziej szczegółową wiedzę na temat konkretnej debaty czy sporu, analogii między tekstami literackimi a filozofią, religią i społeczno-politycznymi kontekstami. Postawiona zostaje również kwestia historii idei jako nauki pomocniczej dla historyka literatury oraz interpretatora dzieł literackich. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.