Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W1-FP-N-S1-DJL.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Niesporek-Szamburska, Ewa Ogłoza, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek
Prowadzący grup: Ewa Ogłoza, Karolina Starnawska, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena z przedmiotu jest ustalana na podstawie średniej z uzyskanych not z dydaktyki języka oraz dydaktyki literatury i kultury.


Dydaktyka języka:

obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach i prezentacji (praca w parach/ w zespołach).


Dydaktyka literatury i kultury:

przedstawienie informacji o przeczytanych tekstach dydaktycznych; przedstawienie projektu lekcji (proza, poezja, epika, liryka, sztuka, biografia - do wyboru).


Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z:

a) dydaktyki języka:

1. Specyfika komunikacji w szkole.

2. Kształcenie językowe w świetle podstawy programowej; teoria dla praktyki (kształcenie językowe a gramatyka, funkcjonalność w dydaktyce języka i w nauczaniu szkolnym).

3. Program szkolny oraz podręcznik do nauczania języka polskiego – podstawowe narzędzia pracy nauczyciela a kształcenie językowe.

4. Charakterystyka i ocena wybranych serii podręczników do języka polskiego w kontekście kształcenia językowego i zgodności z podstawą programową.

5. Cele edukacji polonistycznej, metody polonistyczne na tle klasyfikacji metod, metody kształcenia językowego.

6. Kultura języka w szkole, czynniki kształtujące współczesną polszczyznę, słowniki i wydawnictwa poprawnościowe, ocenianie prac z języka polskiego (typologia błędów językowych, sposoby poprawiania).

b) dydaktyki literatury i kultury:

Podstawa programowa, program nauczania, podręcznik dla ucznia.

Lekcja języka polskiego - według Zenona Urygi oraz Marty Rusek.

Lekcja języka polskiego (cele, materiał, metody, pytania, polecenia, zadania, notatka, ocena uczniów).

Scenariusz lekcji z kształcenia literacko-kulturowego.

Uwagi:

moduł obligatoryjny - I st. studiów, specjalność nauczycielska

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Mitrenga, Bernadeta Niesporek-Szamburska
Prowadzący grup: Ewa Jaskóła, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena z przedmiotu jest ustalana na podstawie średniej z uzyskanych not z dydaktyki języka oraz dydaktyki literatury i kultury.


Dydaktyka języka:

obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach i prezentacji (praca w parach/ w zespołach).


Dydaktyka literatury i kultury:

przedstawienie informacji o przeczytanych tekstach dydaktycznych; przedstawienie projektu lekcji (proza, poezja, epika, liryka, sztuka, biografia - do wyboru).


Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z:

a) dydaktyki języka:

1. Specyfika komunikacji w szkole.

2. Kształcenie językowe w świetle podstawy programowej; teoria dla praktyki (kształcenie językowe a gramatyka, funkcjonalność w dydaktyce języka i w nauczaniu szkolnym).

3. Program szkolny oraz podręcznik do nauczania języka polskiego – podstawowe narzędzia pracy nauczyciela a kształcenie językowe.

4. Charakterystyka i ocena wybranych serii podręczników do języka polskiego w kontekście kształcenia językowego i zgodności z podstawą programową.

5. Cele edukacji polonistycznej, metody polonistyczne na tle klasyfikacji metod, metody kształcenia językowego.

6. Kultura języka w szkole, czynniki kształtujące współczesną polszczyznę, słowniki i wydawnictwa poprawnościowe, ocenianie prac z języka polskiego (typologia błędów językowych, sposoby poprawiania).

b) dydaktyki literatury i kultury:

Podstawa programowa, program nauczania, podręcznik dla ucznia.

Lekcja języka polskiego - według Zenona Urygi oraz Marty Rusek.

Lekcja języka polskiego (cele, materiał, metody, pytania, polecenia, zadania, notatka, ocena uczniów).

Scenariusz lekcji z kształcenia literacko-kulturowego.

Uwagi:

moduł obligatoryjny - I st. studiów, specjalność nauczycielska

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Niesporek-Szamburska, Maria Wacławek
Prowadzący grup: Ewa Jaskóła, Sylwia Kuraś, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Karolina Starnawska, Maria Wacławek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena z przedmiotu jest ustalana na podstawie średniej z uzyskanych not z dydaktyki języka oraz dydaktyki literatury i kultury.


Dydaktyka języka:

obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach i prezentacji (praca w parach/ w zespołach).


Dydaktyka literatury i kultury:

przedstawienie informacji o przeczytanych tekstach dydaktycznych; przedstawienie projektu lekcji (proza, poezja, epika, liryka, sztuka, biografia - do wyboru); prezentacja wybranego problemu metodologicznego, omówienie wybranego tekstu kultury, prezentacje studentów, referat, dyskusja.


Pełny opis:

Zadaniem modułu jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczycieli języka polskiego na poziomie szkoły podstawowej. Założono jak najpełniejsze przenikanie i dopełnianie się aspektów teoretycznego i praktycznego. Zgodnie z tym założeniem student winien w toku zajęć posiąść wiedzę teoretyczną, a także praktyczną umiejętność:

- analizowania programu, projektowania rozkładu materiału z języka polskiego, przygotowania różnego typu modeli i scenariuszy lekcji;

- wprowadzenia form wypowiedzi na lekcje.

W ramach pracy własnej student powinien poznać wiedzę w zakresie:

- krytycznego korzystania z literatury specjalistycznej,

i przygotować prace, np.: sporządzić recenzję podręcznika i prac uczniowskich.

W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z:

a) dydaktyki języka:

1. Specyfika komunikacji w szkole.

2. Kształcenie językowe w świetle podstawy programowej; teoria dla praktyki (kształcenie językowe a gramatyka, funkcjonalność w dydaktyce języka i w nauczaniu szkolnym).

3. Program szkolny oraz podręcznik do nauczania języka polskiego – podstawowe narzędzia pracy nauczyciela a kształcenie językowe.

4. Charakterystyka i ocena wybranych serii podręczników do języka polskiego w kontekście kształcenia językowego i zgodności z podstawą programową.

5. Cele edukacji polonistycznej, metody polonistyczne na tle klasyfikacji metod, metody kształcenia językowego.

6. Kultura języka w szkole, czynniki kształtujące współczesną polszczyznę, słowniki i wydawnictwa poprawnościowe, ocenianie prac z języka polskiego (typologia błędów językowych, sposoby poprawiania).

b) dydaktyki literatury i kultury:

Podstawa programowa, program nauczania, podręcznik dla ucznia.

Lekcja języka polskiego - według Zenona Urygi oraz Marty Rusek.

Lekcja języka polskiego (cele, materiał, metody, pytania, polecenia, zadania, notatka, ocena uczniów).

Scenariusz lekcji z kształcenia literacko-kulturowego.

Uwagi:

moduł obligatoryjny - I st. studiów, specjalność nauczycielska

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Niesporek-Szamburska, Karolina Starnawska, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek
Prowadzący grup: Magdalena Ochwat, Karolina Starnawska, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena z przedmiotu jest ustalana na podstawie średniej z uzyskanych not z dydaktyki języka oraz dydaktyki literatury i kultury.


Dydaktyka języka:

obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach i prezentacji (praca w parach/ w zespołach), kolokwium


Dydaktyka literatury i kultury:

obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach, dyskusja, kolokwium/konspekt


Pełny opis:

Zadaniem modułu jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczycieli języka polskiego na poziomie szkoły podstawowej. Założono jak najpełniejsze przenikanie i dopełnianie się aspektów teoretycznego i praktycznego. Zgodnie z tym założeniem student winien w toku zajęć posiąść wiedzę teoretyczną, a także praktyczną umiejętność:

- analizowania programu, projektowania rozkładu materiału z języka polskiego, przygotowania różnego typu modeli i scenariuszy lekcji;

- wprowadzenia form wypowiedzi na lekcje.

W ramach pracy własnej student powinien poznać wiedzę w zakresie:

- krytycznego korzystania z literatury specjalistycznej,

i przygotować prace, np.: sporządzić recenzję podręcznika i prac uczniowskich.

W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z:

a) dydaktyki języka:

- Specyfika komunikacji w szkole.

- Kształcenie językowe w świetle podstawy programowej; teoria dla praktyki.

- Program szkolny oraz podręcznik do nauczania języka polskiego – podstawowe narzędzia pracy nauczyciela a kształcenie językowe; charakterystyka i ocena wybranych serii podręczników do języka polskiego w kontekście kształcenia językowego i zgodności z podstawą programową.

- Cele edukacji polonistycznej, metody polonistyczne na tle klasyfikacji metod, metody kształcenia językowego.

- Kultura języka w szkole.

b) dydaktyki literatury i kultury:

Podstawa programowa, program nauczania, podręcznik dla ucznia.

Lekcja języka polskiego - według Zenona Urygi oraz Marty Rusek.

Lekcja języka polskiego (cele, materiał, metody, pytania, polecenia, zadania, notatka, ocena uczniów).

Scenariusz lekcji z kształcenia literacko-kulturowego.

Uwagi:

moduł obligatoryjny - I st. studiów, specjalność nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)