Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-FP-N-S1-DJL.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP I |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN W
C
C
WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Niesporek-Szamburska, Ewa Ogłoza, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek | |
Prowadzący grup: | Ewa Ogłoza, Karolina Starnawska, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z przedmiotu jest ustalana na podstawie średniej z uzyskanych not z dydaktyki języka oraz dydaktyki literatury i kultury. Dydaktyka języka: obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach i prezentacji (praca w parach/ w zespołach). Dydaktyka literatury i kultury: przedstawienie informacji o przeczytanych tekstach dydaktycznych; przedstawienie projektu lekcji (proza, poezja, epika, liryka, sztuka, biografia - do wyboru). |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z: a) dydaktyki języka: 1. Specyfika komunikacji w szkole. 2. Kształcenie językowe w świetle podstawy programowej; teoria dla praktyki (kształcenie językowe a gramatyka, funkcjonalność w dydaktyce języka i w nauczaniu szkolnym). 3. Program szkolny oraz podręcznik do nauczania języka polskiego – podstawowe narzędzia pracy nauczyciela a kształcenie językowe. 4. Charakterystyka i ocena wybranych serii podręczników do języka polskiego w kontekście kształcenia językowego i zgodności z podstawą programową. 5. Cele edukacji polonistycznej, metody polonistyczne na tle klasyfikacji metod, metody kształcenia językowego. 6. Kultura języka w szkole, czynniki kształtujące współczesną polszczyznę, słowniki i wydawnictwa poprawnościowe, ocenianie prac z języka polskiego (typologia błędów językowych, sposoby poprawiania). b) dydaktyki literatury i kultury: Podstawa programowa, program nauczania, podręcznik dla ucznia. Lekcja języka polskiego - według Zenona Urygi oraz Marty Rusek. Lekcja języka polskiego (cele, materiał, metody, pytania, polecenia, zadania, notatka, ocena uczniów). Scenariusz lekcji z kształcenia literacko-kulturowego. |
|
Uwagi: |
moduł obligatoryjny - I st. studiów, specjalność nauczycielska |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT C
C
C
ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Mitrenga, Bernadeta Niesporek-Szamburska | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaskóła, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z przedmiotu jest ustalana na podstawie średniej z uzyskanych not z dydaktyki języka oraz dydaktyki literatury i kultury. Dydaktyka języka: obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach i prezentacji (praca w parach/ w zespołach). Dydaktyka literatury i kultury: przedstawienie informacji o przeczytanych tekstach dydaktycznych; przedstawienie projektu lekcji (proza, poezja, epika, liryka, sztuka, biografia - do wyboru). |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z: a) dydaktyki języka: 1. Specyfika komunikacji w szkole. 2. Kształcenie językowe w świetle podstawy programowej; teoria dla praktyki (kształcenie językowe a gramatyka, funkcjonalność w dydaktyce języka i w nauczaniu szkolnym). 3. Program szkolny oraz podręcznik do nauczania języka polskiego – podstawowe narzędzia pracy nauczyciela a kształcenie językowe. 4. Charakterystyka i ocena wybranych serii podręczników do języka polskiego w kontekście kształcenia językowego i zgodności z podstawą programową. 5. Cele edukacji polonistycznej, metody polonistyczne na tle klasyfikacji metod, metody kształcenia językowego. 6. Kultura języka w szkole, czynniki kształtujące współczesną polszczyznę, słowniki i wydawnictwa poprawnościowe, ocenianie prac z języka polskiego (typologia błędów językowych, sposoby poprawiania). b) dydaktyki literatury i kultury: Podstawa programowa, program nauczania, podręcznik dla ucznia. Lekcja języka polskiego - według Zenona Urygi oraz Marty Rusek. Lekcja języka polskiego (cele, materiał, metody, pytania, polecenia, zadania, notatka, ocena uczniów). Scenariusz lekcji z kształcenia literacko-kulturowego. |
|
Uwagi: |
moduł obligatoryjny - I st. studiów, specjalność nauczycielska |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ C
C
C
W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Niesporek-Szamburska, Maria Wacławek | |
Prowadzący grup: | Ewa Jaskóła, Sylwia Kuraś, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Karolina Starnawska, Maria Wacławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z przedmiotu jest ustalana na podstawie średniej z uzyskanych not z dydaktyki języka oraz dydaktyki literatury i kultury. Dydaktyka języka: obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach i prezentacji (praca w parach/ w zespołach). Dydaktyka literatury i kultury: przedstawienie informacji o przeczytanych tekstach dydaktycznych; przedstawienie projektu lekcji (proza, poezja, epika, liryka, sztuka, biografia - do wyboru); prezentacja wybranego problemu metodologicznego, omówienie wybranego tekstu kultury, prezentacje studentów, referat, dyskusja. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem modułu jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczycieli języka polskiego na poziomie szkoły podstawowej. Założono jak najpełniejsze przenikanie i dopełnianie się aspektów teoretycznego i praktycznego. Zgodnie z tym założeniem student winien w toku zajęć posiąść wiedzę teoretyczną, a także praktyczną umiejętność: - analizowania programu, projektowania rozkładu materiału z języka polskiego, przygotowania różnego typu modeli i scenariuszy lekcji; - wprowadzenia form wypowiedzi na lekcje. W ramach pracy własnej student powinien poznać wiedzę w zakresie: - krytycznego korzystania z literatury specjalistycznej, i przygotować prace, np.: sporządzić recenzję podręcznika i prac uczniowskich. W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z: a) dydaktyki języka: 1. Specyfika komunikacji w szkole. 2. Kształcenie językowe w świetle podstawy programowej; teoria dla praktyki (kształcenie językowe a gramatyka, funkcjonalność w dydaktyce języka i w nauczaniu szkolnym). 3. Program szkolny oraz podręcznik do nauczania języka polskiego – podstawowe narzędzia pracy nauczyciela a kształcenie językowe. 4. Charakterystyka i ocena wybranych serii podręczników do języka polskiego w kontekście kształcenia językowego i zgodności z podstawą programową. 5. Cele edukacji polonistycznej, metody polonistyczne na tle klasyfikacji metod, metody kształcenia językowego. 6. Kultura języka w szkole, czynniki kształtujące współczesną polszczyznę, słowniki i wydawnictwa poprawnościowe, ocenianie prac z języka polskiego (typologia błędów językowych, sposoby poprawiania). b) dydaktyki literatury i kultury: Podstawa programowa, program nauczania, podręcznik dla ucznia. Lekcja języka polskiego - według Zenona Urygi oraz Marty Rusek. Lekcja języka polskiego (cele, materiał, metody, pytania, polecenia, zadania, notatka, ocena uczniów). Scenariusz lekcji z kształcenia literacko-kulturowego. |
|
Uwagi: |
moduł obligatoryjny - I st. studiów, specjalność nauczycielska |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
L
CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Niesporek-Szamburska, Karolina Starnawska, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ochwat, Karolina Starnawska, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z przedmiotu jest ustalana na podstawie średniej z uzyskanych not z dydaktyki języka oraz dydaktyki literatury i kultury. Dydaktyka języka: obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach i prezentacji (praca w parach/ w zespołach), kolokwium Dydaktyka literatury i kultury: obecność, praca indywidualna; ocena z aktywności na zajęciach, dyskusja, kolokwium/konspekt |
|
Pełny opis: |
Zadaniem modułu jest przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczycieli języka polskiego na poziomie szkoły podstawowej. Założono jak najpełniejsze przenikanie i dopełnianie się aspektów teoretycznego i praktycznego. Zgodnie z tym założeniem student winien w toku zajęć posiąść wiedzę teoretyczną, a także praktyczną umiejętność: - analizowania programu, projektowania rozkładu materiału z języka polskiego, przygotowania różnego typu modeli i scenariuszy lekcji; - wprowadzenia form wypowiedzi na lekcje. W ramach pracy własnej student powinien poznać wiedzę w zakresie: - krytycznego korzystania z literatury specjalistycznej, i przygotować prace, np.: sporządzić recenzję podręcznika i prac uczniowskich. W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z: a) dydaktyki języka: - Specyfika komunikacji w szkole. - Kształcenie językowe w świetle podstawy programowej; teoria dla praktyki. - Program szkolny oraz podręcznik do nauczania języka polskiego – podstawowe narzędzia pracy nauczyciela a kształcenie językowe; charakterystyka i ocena wybranych serii podręczników do języka polskiego w kontekście kształcenia językowego i zgodności z podstawą programową. - Cele edukacji polonistycznej, metody polonistyczne na tle klasyfikacji metod, metody kształcenia językowego. - Kultura języka w szkole. b) dydaktyki literatury i kultury: Podstawa programowa, program nauczania, podręcznik dla ucznia. Lekcja języka polskiego - według Zenona Urygi oraz Marty Rusek. Lekcja języka polskiego (cele, materiał, metody, pytania, polecenia, zadania, notatka, ocena uczniów). Scenariusz lekcji z kształcenia literacko-kulturowego. |
|
Uwagi: |
moduł obligatoryjny - I st. studiów, specjalność nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.