Ideologia i świat mediów KM
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-KM-S2-IŚM03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ideologia i świat mediów KM |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Derda-Nowakowski, Tadeusz Miczka | |
Prowadzący grup: | Michał Derda-Nowakowski, Tadeusz Miczka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin ustny uwzględniający tematykę wykładów i laboratoriów. |
|
Pełny opis: |
Student zapoznaje się z różnymi podejściami do ideologii mediów – opisowym, zbliżonym do podejścia wartości (pojęć, norm przekonań, wierzeń, zasad współżycia społecznego) oraz krytycznym – wskazującym na wykorzystanie dominujących globalnie lub lokalnie ideologii jako narzędzia w walce o władzę symboliczną. Poznaje ideologie obecne w medialnych przestrzeniach dyskursywnych, między innymi: ideologie transparencji, ideologie polityczne, ideologie codzienności, ideologie indywidualizmu, ideologie konsumpcjonizmu, ideologie rozrywki i zabawy, ideologie religii. W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami związanymi z ideologiami, analizuje występowanie określonych ideologii w prasie, radiu, telewizji i internecie. Bada sposoby ich wprowadzenia i skutki społeczne oraz kulturowe, obserwuje i weryfikuje obecność ideologii w mediach. Opisuje przesłania ideologiczne poszczególnych mediów – istniejące wizje świata, bada mechanizmy kreujące pożądane stany rzeczy. Wskazuje na ich wartości pragmatyczne i funkcje ideologiczne. Wyjaśnia zmiany w kulturze współczesnej, spowodowane stosowaniem różnych ideologii. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Miczka | |
Prowadzący grup: | Michał Derda-Nowakowski, Tadeusz Miczka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin ustny uwzględniający tematykę wykładów i laboratoriów. |
|
Pełny opis: |
Student zapoznaje się z różnymi podejściami do ideologii mediów – opisowym, zbliżonym do podejścia wartości (pojęć, norm przekonań, wierzeń, zasad współżycia społecznego) oraz krytycznym – wskazującym na wykorzystanie dominujących globalnie lub lokalnie ideologii jako narzędzia w walce o władzę symboliczną. Poznaje ideologie obecne w medialnych przestrzeniach dyskursywnych, między innymi: ideologie transparencji, ideologie polityczne, ideologie codzienności, ideologie indywidualizmu, ideologie konsumpcjonizmu, ideologie rozrywki i zabawy, ideologie religii. W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami związanymi z ideologiami, analizuje występowanie określonych ideologii w prasie, radiu, telewizji i internecie. Bada sposoby ich wprowadzenia i skutki społeczne oraz kulturowe, obserwuje i weryfikuje obecność ideologii w mediach. Opisuje przesłania ideologiczne poszczególnych mediów – istniejące wizje świata, bada mechanizmy kreujące pożądane stany rzeczy. Wskazuje na ich wartości pragmatyczne i funkcje ideologiczne. Wyjaśnia zmiany w kulturze współczesnej, spowodowane stosowaniem różnych ideologii. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Miczka | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Miczka, Paulina Świtała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin ustny uwzględniający tematykę wykładów i laboratoriów. |
|
Pełny opis: |
Student zapoznaje się z różnymi podejściami do ideologii mediów – opisowym, zbliżonym do podejścia wartości (pojęć, norm przekonań, wierzeń, zasad współżycia społecznego) oraz krytycznym – wskazującym na wykorzystanie dominujących globalnie lub lokalnie ideologii jako narzędzia w walce o władzę symboliczną. Poznaje ideologie obecne w medialnych przestrzeniach dyskursywnych, między innymi: ideologie transparencji, ideologie polityczne, ideologie codzienności, ideologie indywidualizmu, ideologie konsumpcjonizmu, ideologie rozrywki i zabawy, ideologie religii. W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami związanymi z ideologiami, analizuje występowanie określonych ideologii w prasie, radiu, telewizji i internecie. Bada sposoby ich wprowadzenia i skutki społeczne oraz kulturowe, obserwuje i weryfikuje obecność ideologii w mediach. Opisuje przesłania ideologiczne poszczególnych mediów – istniejące wizje świata, bada mechanizmy kreujące pożądane stany rzeczy. Wskazuje na ich wartości pragmatyczne i funkcje ideologiczne. Wyjaśnia zmiany w kulturze współczesnej, spowodowane stosowaniem różnych ideologii. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Miczka | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Miczka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin ustny uwzględniający tematykę wykładów i laboratoriów. |
|
Pełny opis: |
Student zapoznaje się z różnymi podejściami do ideologii mediów – opisowym, zbliżonym do podejścia wartości (pojęć, norm przekonań, wierzeń, zasad współżycia społecznego) oraz krytycznym – wskazującym na wykorzystanie dominujących globalnie lub lokalnie ideologii jako narzędzia w walce o władzę symboliczną. Poznaje ideologie obecne w medialnych przestrzeniach dyskursywnych, między innymi: ideologie transparencji, ideologie polityczne, ideologie codzienności, ideologie indywidualizmu, ideologie konsumpcjonizmu, ideologie rozrywki i zabawy, ideologie religii. W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami związanymi z ideologiami, analizuje występowanie określonych ideologii w prasie, radiu, telewizji i internecie. Bada sposoby ich wprowadzenia i skutki społeczne oraz kulturowe, obserwuje i weryfikuje obecność ideologii w mediach. Opisuje przesłania ideologiczne poszczególnych mediów – istniejące wizje świata, bada mechanizmy kreujące pożądane stany rzeczy. Wskazuje na ich wartości pragmatyczne i funkcje ideologiczne. Wyjaśnia zmiany w kulturze współczesnej, spowodowane stosowaniem różnych ideologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.