Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ideologia i świat mediów KM

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W1-KM-S2-IŚM03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ideologia i świat mediów KM
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Derda-Nowakowski, Tadeusz Miczka
Prowadzący grup: Michał Derda-Nowakowski, Tadeusz Miczka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Egzamin ustny uwzględniający tematykę wykładów i laboratoriów.

Pełny opis:

Student zapoznaje się z różnymi podejściami do ideologii mediów – opisowym, zbliżonym do podejścia wartości (pojęć, norm przekonań, wierzeń, zasad współżycia społecznego) oraz krytycznym – wskazującym na wykorzystanie dominujących globalnie lub lokalnie ideologii jako narzędzia w walce o władzę symboliczną. Poznaje ideologie obecne w medialnych przestrzeniach dyskursywnych, między innymi: ideologie transparencji, ideologie polityczne, ideologie codzienności, ideologie indywidualizmu, ideologie konsumpcjonizmu, ideologie rozrywki i zabawy, ideologie religii. W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami związanymi z ideologiami, analizuje występowanie określonych ideologii w prasie, radiu, telewizji i internecie. Bada sposoby ich wprowadzenia i skutki społeczne oraz kulturowe, obserwuje i weryfikuje obecność ideologii w mediach. Opisuje przesłania ideologiczne poszczególnych mediów – istniejące wizje świata, bada mechanizmy kreujące pożądane stany rzeczy. Wskazuje na ich wartości pragmatyczne i funkcje ideologiczne. Wyjaśnia zmiany w kulturze współczesnej, spowodowane stosowaniem różnych ideologii.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Miczka
Prowadzący grup: Michał Derda-Nowakowski, Tadeusz Miczka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Egzamin ustny uwzględniający tematykę wykładów i laboratoriów.

Pełny opis:

Student zapoznaje się z różnymi podejściami do ideologii mediów – opisowym, zbliżonym do podejścia wartości (pojęć, norm przekonań, wierzeń, zasad współżycia społecznego) oraz krytycznym – wskazującym na wykorzystanie dominujących globalnie lub lokalnie ideologii jako narzędzia w walce o władzę symboliczną. Poznaje ideologie obecne w medialnych przestrzeniach dyskursywnych, między innymi: ideologie transparencji, ideologie polityczne, ideologie codzienności, ideologie indywidualizmu, ideologie konsumpcjonizmu, ideologie rozrywki i zabawy, ideologie religii. W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami związanymi z ideologiami, analizuje występowanie określonych ideologii w prasie, radiu, telewizji i internecie. Bada sposoby ich wprowadzenia i skutki społeczne oraz kulturowe, obserwuje i weryfikuje obecność ideologii w mediach. Opisuje przesłania ideologiczne poszczególnych mediów – istniejące wizje świata, bada mechanizmy kreujące pożądane stany rzeczy. Wskazuje na ich wartości pragmatyczne i funkcje ideologiczne. Wyjaśnia zmiany w kulturze współczesnej, spowodowane stosowaniem różnych ideologii.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Miczka
Prowadzący grup: Tadeusz Miczka, Paulina Świtała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Egzamin ustny uwzględniający tematykę wykładów i laboratoriów.

Pełny opis:

Student zapoznaje się z różnymi podejściami do ideologii mediów – opisowym, zbliżonym do podejścia wartości (pojęć, norm przekonań, wierzeń, zasad współżycia społecznego) oraz krytycznym – wskazującym na wykorzystanie dominujących globalnie lub lokalnie ideologii jako narzędzia w walce o władzę symboliczną. Poznaje ideologie obecne w medialnych przestrzeniach dyskursywnych, między innymi: ideologie transparencji, ideologie polityczne, ideologie codzienności, ideologie indywidualizmu, ideologie konsumpcjonizmu, ideologie rozrywki i zabawy, ideologie religii. W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami związanymi z ideologiami, analizuje występowanie określonych ideologii w prasie, radiu, telewizji i internecie. Bada sposoby ich wprowadzenia i skutki społeczne oraz kulturowe, obserwuje i weryfikuje obecność ideologii w mediach. Opisuje przesłania ideologiczne poszczególnych mediów – istniejące wizje świata, bada mechanizmy kreujące pożądane stany rzeczy. Wskazuje na ich wartości pragmatyczne i funkcje ideologiczne. Wyjaśnia zmiany w kulturze współczesnej, spowodowane stosowaniem różnych ideologii.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Miczka
Prowadzący grup: Tadeusz Miczka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Egzamin ustny uwzględniający tematykę wykładów i laboratoriów.

Pełny opis:

Student zapoznaje się z różnymi podejściami do ideologii mediów – opisowym, zbliżonym do podejścia wartości (pojęć, norm przekonań, wierzeń, zasad współżycia społecznego) oraz krytycznym – wskazującym na wykorzystanie dominujących globalnie lub lokalnie ideologii jako narzędzia w walce o władzę symboliczną. Poznaje ideologie obecne w medialnych przestrzeniach dyskursywnych, między innymi: ideologie transparencji, ideologie polityczne, ideologie codzienności, ideologie indywidualizmu, ideologie konsumpcjonizmu, ideologie rozrywki i zabawy, ideologie religii. W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami związanymi z ideologiami, analizuje występowanie określonych ideologii w prasie, radiu, telewizji i internecie. Bada sposoby ich wprowadzenia i skutki społeczne oraz kulturowe, obserwuje i weryfikuje obecność ideologii w mediach. Opisuje przesłania ideologiczne poszczególnych mediów – istniejące wizje świata, bada mechanizmy kreujące pożądane stany rzeczy. Wskazuje na ich wartości pragmatyczne i funkcje ideologiczne. Wyjaśnia zmiany w kulturze współczesnej, spowodowane stosowaniem różnych ideologii.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)