Wprowadzenie do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-KO-N1-WDJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N K
W
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Nowak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Aktywność na ćwiczeniach. 2. Prace domowe zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. 3. Sprawdziany cząstkowe weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego. 4. Egzamin pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot „Wprowadzenie do językoznawstwa” opiera się na wykładach i ćwiczeniach z dziedzin: zoosemiotyki i biolingwistyki. Wykład z zoosemiotyki i biolingwistyki ma za zadanie dostarczyć studentowi wiedzy na temat podobieństw i różnic w porozumiewaniu się ludzi i (innych) zwierząt. Wykłady prezentują biosemiotykę – naukę interdyscyplinarną, która porusza problem relacji między biosferą (biozą) i semiosferą (semiozą), tj. zagadnienia filogenezy (ewolucji) i ontogenezy (akwizycji), struktury (składniki) i funkcji (cele) komunikacji organizmów żywych. W trakcie zajęć akcent kładzie się na odnajdywanie związków między semiotyką (pragmatyką, diakrytyką, syntaktyką i semantyką) oraz biologią (systematyką, genetyką, anatomią i fizjologią): zarówno w dziedzinie komunikacji ludzi, jak i zwierząt, zwłaszcza ssaków (naczelnych) i ptaków (śpiewających). Podczas zajęć student dowiaduje się, jak mogła przebiegać ewolucja komunikacji przez kumulację informacji genetycznej w skali gatunku, por. koncepcje ewolucji biologicznej (darwinizm) i kulturowej (lamarkizm), oraz jak może przebiegać akwizycja komunikacji przez aktywację informacji genetycznej w skali osobnika, por. koncepcje akwizycji biologicznej (natywizm) i kulturowej (empiryzm). Przede wszystkim jednak wykład przedstawia dorobek biosemiotyki, por. obserwacje pasywne (etologiczne) i aktywne (psychologiczne) zachowań komunikacyjnych ssaków i ptaków (zarówno w toku ich komunikacji naturalnej, jak i sztucznej). Dzięki wiedzy wyniesionej z wykładów student będzie mógł dostrzegać i komentować podobieństwa i różnice w komunikacji ludzi i (innych) zwierząt, jakie obserwuje się na poziomach/w etapach: pragmatycznym (interakcja: kooperacyjna vs rywalizacyjna), semantycznym (sygnalizacja: symboliczna vs indeksalna), gramatycznym (kombinacja: syntaktyczna vs fonotaktyczna) i diakrytycznym (transmisja: wolicjonalna i impulsywna). Biorąc aktywny udział w ćwiczeniach z zoosemiotyki i biolingwistyki, student uświadomi sobie rangę problemu narodzin języka i mowy, jak również zrozumie rolę, jaką w sporze o początek języka i mowy odgrywa odwieczna rywalizacja między stanowiskami: pro-naturalistycznym i anty-naturalistycznym. W trakcie zajęć dyskusji zostaną poddane koncepcje mitologiczne i religijne, filozoficzne i naukowe, dzięki czemu student zorientuje się w problematyce (przedmiot i aspekt, cel i metoda), jaką porusza współczesna nauka o biologicznej ewolucji języka i mowy – biolingwistyka. Zajęcia mają na celu uświadomienie studentowi, że ewolucja języka i mowy to filogeneza ontogenezy funkcji struktury, przy czym: komponent filogenetyczny języka i mowy stanowią ich preadaptacje, a komponent ontogenetyczny – ich predyspozycje. Podczas zajęć student dowie się, że ewolucja języka i mowy obejmuje (osobno i/lub razem) zarówno ewolucję struktury reprezentacyjnej języka, jak i ewolucję funkcji komunikacyjnej mowy. W związku z tym pozna teoretyczne założenia i materiałowe odkrycia, jakie dyskutuje się w ramach: modeli ewolucji struktury języka – gramatycznych (Bickerton D., Fitch T., Chomsky N.A., Christiansen M.H.) i leksykalnych (Deacon T.W., Pinker S., Donald M., Stokoe W.C.) oraz modeli ewolucji funkcji mowy – pragmatycznych (Tomasello M., Arbib M., Miller G.F., Dunbar R.) i substancjalnych (Swadesh M., Lieberman P., Corballis M., Calvin W.H.). |
|
Uwagi: |
Nowak T.: Refleksja nad granicami języka i mowy w obliczu odkryć zoosemiotyki. „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” 2020, 7, 50 s. Nowak T.: Komunikacja komplikacji i komplikacja komunikacji. Porozumiewanie się zwierząt ludzkich i nie-ludzkich na tle założeń biosemiotyki. „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” 2021, 8, 23 s. Nowak T.: Studia nad filogenezą języka i mowy jako zwierciadło, w którym przeglądają się nowoczesne koncepcje lingwistyczne. „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” 2017, 18, s. 81–115. Nowak T.: Małpia gramatyka? Porównanie potencjału kombinatorycznego ludzi i szympansów (studium przypadku). „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” 2017, 3, s. 109–127. Nowak T.: Czy język mógł powstać samorzutnie? O pewnej koincydencji w ewolucji języka. W: Biological Turn. Idee biologii w humanistyce współczesnej”. Red. D. Wężowicz-Ziółkowska, E. Wieczorkowska. Katowice 2016, s. 130–145. Nowak T.: Przyczynek do studiów nad biologiczną ewolucją komunikacji. Na tropie pewnej hipotezy. „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” 2015, 1, s. 133–147. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Nowak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Aktywność na ćwiczeniach. 2. Prace domowe zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. 3. Sprawdziany cząstkowe weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego. 4. Egzamin pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot „Wprowadzenie do językoznawstwa” opiera się na wykładach i ćwiczeniach z dziedzin: zoosemiotyki i biolingwistyki. Wykład z zoosemiotyki i biolingwistyki ma za zadanie dostarczyć studentowi wiedzy na temat podobieństw i różnic w porozumiewaniu się ludzi i (innych) zwierząt. Wykłady prezentują biosemiotykę – naukę interdyscyplinarną, która porusza problem relacji między biosferą (biozą) i semiosferą (semiozą), tj. zagadnienia filogenezy (ewolucji) i ontogenezy (akwizycji), struktury (składniki) i funkcji (cele) komunikacji organizmów żywych. W trakcie zajęć akcent kładzie się na odnajdywanie związków między semiotyką (pragmatyką, diakrytyką, syntaktyką i semantyką) oraz biologią (systematyką, genetyką, anatomią i fizjologią): zarówno w dziedzinie komunikacji ludzi, jak i zwierząt, zwłaszcza ssaków (naczelnych) i ptaków (śpiewających). Podczas zajęć student dowiaduje się, jak mogła przebiegać ewolucja komunikacji przez kumulację informacji genetycznej w skali gatunku, por. koncepcje ewolucji biologicznej (darwinizm) i kulturowej (lamarkizm), oraz jak może przebiegać akwizycja komunikacji przez aktywację informacji genetycznej w skali osobnika, por. koncepcje akwizycji biologicznej (natywizm) i kulturowej (empiryzm). Przede wszystkim jednak wykład przedstawia dorobek biosemiotyki, por. obserwacje pasywne (etologiczne) i aktywne (psychologiczne) zachowań komunikacyjnych ssaków i ptaków (zarówno w toku ich komunikacji naturalnej, jak i sztucznej). Dzięki wiedzy wyniesionej z wykładów student będzie mógł dostrzegać i komentować podobieństwa i różnice w komunikacji ludzi i (innych) zwierząt, jakie obserwuje się na poziomach/w etapach: pragmatycznym (interakcja: kooperacyjna vs rywalizacyjna), semantycznym (sygnalizacja: symboliczna vs indeksalna), gramatycznym (kombinacja: syntaktyczna vs fonotaktyczna) i diakrytycznym (transmisja: wolicjonalna i impulsywna). Biorąc aktywny udział w ćwiczeniach z zoosemiotyki i biolingwistyki, student uświadomi sobie rangę problemu narodzin języka i mowy, jak również zrozumie rolę, jaką w sporze o początek języka i mowy odgrywa odwieczna rywalizacja między stanowiskami: pro-naturalistycznym i anty-naturalistycznym. W trakcie zajęć dyskusji zostaną poddane koncepcje mitologiczne i religijne, filozoficzne i naukowe, dzięki czemu student zorientuje się w problematyce (przedmiot i aspekt, cel i metoda), jaką porusza współczesna nauka o biologicznej ewolucji języka i mowy – biolingwistyka. Zajęcia mają na celu uświadomienie studentowi, że ewolucja języka i mowy to filogeneza ontogenezy funkcji struktury, przy czym: komponent filogenetyczny języka i mowy stanowią ich preadaptacje, a komponent ontogenetyczny – ich predyspozycje. Podczas zajęć student dowie się, że ewolucja języka i mowy obejmuje (osobno i/lub razem) zarówno ewolucję struktury reprezentacyjnej języka, jak i ewolucję funkcji komunikacyjnej mowy. W związku z tym pozna teoretyczne założenia i materiałowe odkrycia, jakie dyskutuje się w ramach: modeli ewolucji struktury języka – gramatycznych (Bickerton D., Fitch T., Chomsky N.A., Christiansen M.H.) i leksykalnych (Deacon T.W., Pinker S., Donald M., Stokoe W.C.) oraz modeli ewolucji funkcji mowy – pragmatycznych (Tomasello M., Arbib M., Miller G.F., Dunbar R.) i substancjalnych (Swadesh M., Lieberman P., Corballis M., Calvin W.H.). |
|
Uwagi: |
Nowak T.: Refleksja nad granicami języka i mowy w obliczu odkryć zoosemiotyki. „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” 2020, 7, 50 s. Nowak T.: Komunikacja komplikacji i komplikacja komunikacji. Porozumiewanie się zwierząt ludzkich i nie-ludzkich na tle założeń biosemiotyki. „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” 2021, 8, 23 s. Nowak T.: Studia nad filogenezą języka i mowy jako zwierciadło, w którym przeglądają się nowoczesne koncepcje lingwistyczne. „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” 2017, 18, s. 81–115. Nowak T.: Małpia gramatyka? Porównanie potencjału kombinatorycznego ludzi i szympansów (studium przypadku). „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” 2017, 3, s. 109–127. Nowak T.: Czy język mógł powstać samorzutnie? O pewnej koincydencji w ewolucji języka. W: Biological Turn. Idee biologii w humanistyce współczesnej”. Red. D. Wężowicz-Ziółkowska, E. Wieczorkowska. Katowice 2016, s. 130–145. Nowak T.: Przyczynek do studiów nad biologiczną ewolucją komunikacji. Na tropie pewnej hipotezy. „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” 2015, 1, s. 133–147. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
N K
W
K
K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Nowak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.