Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań empirycznych z elementami statystyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W1-KO-S1-MBE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań empirycznych z elementami statystyki
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Szymanek
Prowadzący grup: Krzysztof Szymanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Na ocenę końcową składają się: stopień z egzaminu oraz wyniki osiągnięte w czasie ćwiczeń - średnia arytmetyczna zaokrąglona w górę.

Egzamin składa się z kilku zadań. Rozwiązanie musi zawierać dokładne uzasadnienie poprawności przeprowadzonych rozumowań. Student powinien wykazać się znajomością i zrozumieniem pojęć oraz umiejętnością wykorzystania i przypomnienia poznanych na zajęciach faktów.

Aktywność na ćwiczeniach to (a) obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieobecności) (b) rozwiązywanie przykładów (punktowane) i udział w dyskusji. (c) uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch kolokwiów sprawdzających stopień opanowania i zrozumienia przerobionego materiału. Sprawdzane jest też i punktowane (a) wykonanie pracy domowej (b) znajomość podstawowych pojęć (c) pamięciowe opanowanie materiału.


Pełny opis:

Moduł składa się z wykładu (15 godzin) oraz ćwiczeń (30 godzin).

Metodologia badań empirycznych z elementami statystyki ma za zadanie dostarczyć studentom wiedzy na temat podstaw teoretycznych, na których opierają się badania naukowe, oraz najważniejszych metod prowadzenia tych badań, ze szczególnym uwzględnieniem nauk behawioralnych. Ważną rolę odgrywają tu metody oparte o pojęcia i twierdzenia statystyki służące do gromadzenia danych i ich przetwarzania. Omówione będą badania korelacyjne, eksperymentalne, zasady prowadzenia obserwacji, budowanie ankiet i testów, elementy teorii pomiaru.

Moduł składa się z wykładu kończącego się egzaminem ustnym oraz ćwiczeń o charakterze aktywizującym, na których studenci przygotowują własne

projekty badań. Praca własna studenta (60 godzin ) polega na przygotowaniu się do egzaminu poprzez przyswojeniu sobie podstawowych pojęć i praktycznych umiejętności.

Na ćwiczeniach rozwiązywane są liczne zadania ilustrujące wprowadzone na wykładzie treści. Studenci analizując różnorodne przykłady doskonalą umiejętność uzasadniania, a podczas dyskusji mają możliwość wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące omawianych zagadnień. Praca własna studenta (30 godzin) polega na przygotowaniu się do ćwiczeń poprzez przyswojenie sobie podstawowych faktów z wykładu oraz przygotowaniu się do kolokwiów. Wykaz tematów:

1. Ogólna charakterystyka nauki i badań naukowych.

2. Teorie naukowe, ich struktura. Problem wyboru teorii.

3. Pseudonauka, denializm naukowy i zagrożenia powodowane przez te zjawiska.

4. Pomiar, skale pomiarowe, błąd systematyczny i przypadkowy.

5. Najprostsze zasady budowy i analizy kwestionariuszy ankietowych.

6. Statystyczny opis populacji, średnia, mediana, dyspersja, korelacja. Współczynnik korelacji liniowej i jego interpretacja.

7. Pojęcie prawdopodobieństwa, rudymenty wnioskowania statystycznego: próba losowa, przedziały ufności.

8. Przyczynowość i metoda eksperymentalna, główne zasady prowadzenia eksperymentów.

9. Zasady prowadzenia obserwacji.

Uwagi:

Brak uwag.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Makuła
Prowadzący grup: Szymon Makuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa jest ustalana na podstawie poniższego wzoru:

(Egz. + Zal.) / 2 = OKM

Gdzie Egz. oznacza ocenę z egzaminu, zal. to zaliczenie, 2 jest liczbą naturalną. Wynik jest zaokrąglany w dół.

Pełny opis:

Moduł składa się z wykładu (15 godzin) oraz ćwiczeń (30 godzin).

Metodologia badań empirycznych z elementami statystyki ma za zadanie dostarczyć studentom wiedzy na temat podstaw teoretycznych, na których opierają się badania naukowe, oraz najważniejszych metod prowadzenia tych badań, ze szczególnym uwzględnieniem nauk behawioralnych. Ważną rolę odgrywają tu metody oparte o pojęcia i twierdzenia statystyki służące do gromadzenia danych i ich przetwarzania. Omówione będą badania korelacyjne, eksperymentalne, zasady prowadzenia obserwacji, budowanie ankiet i testów, elementy teorii pomiaru.

Moduł składa się z wykładu kończącego się egzaminem ustnym oraz ćwiczeń o charakterze aktywizującym, na których studenci przygotowują własne

projekty badań. Praca własna studenta (60 godzin ) polega na przygotowaniu się do egzaminu poprzez przyswojeniu sobie podstawowych pojęć i praktycznych umiejętności.

Na ćwiczeniach rozwiązywane są liczne zadania ilustrujące wprowadzone na wykładzie treści. Studenci analizując różnorodne przykłady doskonalą umiejętność uzasadniania, a podczas dyskusji mają możliwość wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące omawianych zagadnień. Praca własna studenta (30 godzin) polega na przygotowaniu się do ćwiczeń poprzez przyswojenie sobie podstawowych faktów z wykładu oraz przygotowaniu się do kolokwiów. Wykaz tematów:

1. Ogólna charakterystyka nauki i badań naukowych.

2. Teorie naukowe, ich struktura. Problem wyboru teorii.

3. Pseudonauka, denializm naukowy i zagrożenia powodowane przez te zjawiska.

4. Pomiar, skale pomiarowe, błąd systematyczny i przypadkowy.

5. Najprostsze zasady budowy i analizy kwestionariuszy ankietowych.

6. Statystyczny opis populacji, średnia, mediana, dyspersja, korelacja. Współczynnik korelacji liniowej i jego interpretacja.

7. Pojęcie prawdopodobieństwa, rudymenty wnioskowania statystycznego: próba losowa, przedziały ufności.

8. Przyczynowość i metoda eksperymentalna, główne zasady prowadzenia eksperymentów.

9. Zasady prowadzenia obserwacji.

Uwagi:

Brak uwag.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Makuła
Prowadzący grup: Szymon Makuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa jest ustalana na podstawie poniższego wzoru:

(Egz. + Zal.) / 2 = OKM

Gdzie Egz. oznacza ocenę z egzaminu, zal. to zaliczenie, 2 jest liczbą naturalną. Wynik jest zaokrąglany w dół.

Pełny opis:

Moduł składa się z wykładu (15 godzin) oraz ćwiczeń (30 godzin).

Metodologia badań empirycznych z elementami statystyki ma za zadanie dostarczyć studentom wiedzy na temat podstaw teoretycznych, na których opierają się badania naukowe, oraz najważniejszych metod prowadzenia tych badań, ze szczególnym uwzględnieniem nauk behawioralnych. Ważną rolę odgrywają tu metody oparte o pojęcia i twierdzenia statystyki służące do gromadzenia danych i ich przetwarzania. Omówione będą badania korelacyjne, eksperymentalne, zasady prowadzenia obserwacji, budowanie ankiet i testów, elementy teorii pomiaru.

Moduł składa się z wykładu kończącego się egzaminem ustnym oraz ćwiczeń o charakterze aktywizującym, na których studenci przygotowują własne

projekty badań. Praca własna studenta (60 godzin ) polega na przygotowaniu się do egzaminu poprzez przyswojeniu sobie podstawowych pojęć i praktycznych umiejętności.

Na ćwiczeniach rozwiązywane są liczne zadania ilustrujące wprowadzone na wykładzie treści. Studenci analizując różnorodne przykłady doskonalą umiejętność uzasadniania, a podczas dyskusji mają możliwość wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące omawianych zagadnień. Praca własna studenta (30 godzin) polega na przygotowaniu się do ćwiczeń poprzez przyswojenie sobie podstawowych faktów z wykładu oraz przygotowaniu się do kolokwiów. Wykaz tematów:

1. Ogólna charakterystyka nauki i badań naukowych.

2. Teorie naukowe, ich struktura. Problem wyboru teorii.

3. Pseudonauka, denializm naukowy i zagrożenia powodowane przez te zjawiska.

4. Pomiar, skale pomiarowe, błąd systematyczny i przypadkowy.

5. Najprostsze zasady budowy i analizy kwestionariuszy ankietowych.

6. Statystyczny opis populacji, średnia, mediana, dyspersja, korelacja. Współczynnik korelacji liniowej i jego interpretacja.

7. Pojęcie prawdopodobieństwa, rudymenty wnioskowania statystycznego: próba losowa, przedziały ufności.

8. Przyczynowość i metoda eksperymentalna, główne zasady prowadzenia eksperymentów.

9. Zasady prowadzenia obserwacji.

Uwagi:

Brak uwag.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Makuła
Prowadzący grup: Szymon Makuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa jest ustalana na podstawie poniższego wzoru:

(Egz. + Zal.) / 2 = OKM

Gdzie Egz. oznacza ocenę z egzaminu, zal. to zaliczenie, 2 jest liczbą naturalną. Wynik jest zaokrąglany w dół.

Pełny opis:

Moduł składa się z wykładu (15 godzin) oraz ćwiczeń (30 godzin).

Metodologia badań empirycznych z elementami statystyki ma za zadanie dostarczyć studentom wiedzy na temat podstaw teoretycznych, na których opierają się badania naukowe, oraz najważniejszych metod prowadzenia tych badań, ze szczególnym uwzględnieniem nauk behawioralnych. Ważną rolę odgrywają tu metody oparte o pojęcia i twierdzenia statystyki służące do gromadzenia danych i ich przetwarzania. Omówione będą badania korelacyjne, eksperymentalne, zasady prowadzenia obserwacji, budowanie ankiet i testów, elementy teorii pomiaru.

Moduł składa się z wykładu kończącego się egzaminem ustnym oraz ćwiczeń o charakterze aktywizującym, na których studenci przygotowują własne

projekty badań. Praca własna studenta (60 godzin ) polega na przygotowaniu się do egzaminu poprzez przyswojeniu sobie podstawowych pojęć i praktycznych umiejętności.

Na ćwiczeniach rozwiązywane są liczne zadania ilustrujące wprowadzone na wykładzie treści. Studenci analizując różnorodne przykłady doskonalą umiejętność uzasadniania, a podczas dyskusji mają możliwość wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące omawianych zagadnień. Praca własna studenta (30 godzin) polega na przygotowaniu się do ćwiczeń poprzez przyswojenie sobie podstawowych faktów z wykładu oraz przygotowaniu się do kolokwiów. Wykaz tematów:

1. Ogólna charakterystyka nauki i badań naukowych.

2. Teorie naukowe, ich struktura. Problem wyboru teorii.

3. Pseudonauka, denializm naukowy i zagrożenia powodowane przez te zjawiska.

4. Pomiar, skale pomiarowe, błąd systematyczny i przypadkowy.

5. Najprostsze zasady budowy i analizy kwestionariuszy ankietowych.

6. Statystyczny opis populacji, średnia, mediana, dyspersja, korelacja. Współczynnik korelacji liniowej i jego interpretacja.

7. Pojęcie prawdopodobieństwa, rudymenty wnioskowania statystycznego: próba losowa, przedziały ufności.

8. Przyczynowość i metoda eksperymentalna, główne zasady prowadzenia eksperymentów.

9. Zasady prowadzenia obserwacji.

Uwagi:

Brak uwag.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)