Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do teorii komunikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W1-KU-S1-010
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do teorii komunikacji
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Matylda Sęk-Iwanek, Urszula Żydek-Bednarczuk
Prowadzący grup: Matylda Sęk-Iwanek, Urszula Żydek-Bednarczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Warunkiem przystapienia do egzaminu jest uzsyskanie pozytywnej oceny z konwersatorium.

Weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie i literaturę

Egzamin pisemny składa się z pytań otwartych i zamkniętych. Każde pytanie jest punktowane. Zaliczenie egzaminu na ocenę dostateczną wymaga uzyskania 60% punktów z całości. Pozostałe oceny obliczane są według zasad pomiaru wykonania wszystkich zadań.

Egzamin pisemny trwa 90 minut. Studenci otrzymują gotowe arkusze do wypełnienia. Zadania mają charakter otwarty i zamknięty, każde zadanie jest punktowane – liczba punktów za każde zadanie zapisana jest w arkuszu. Treści zadań dotyczą zagadnień przedstawionych na wykładzie laboratorium (por. Treści).

Pełny opis:

Wykład 1- 4

Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu komunikacji, komunikowania się i komunikowania. Charakterystyka triady: nadawca – przekaz – odbiorca. Rodzaje komunikowania i ich charakterystyka. Formy komunikowania, piramida McQuaila. Podstawowe modele komunikowania: transmisji, rytuału, rozgłosu i recepcji.

Kompetencje komunikacyjne.

Wykład 5-10

Wprowadzenie w historię mediów od rysunków skalnych do technologii cyfrowej. Omówienie wybranych teorii komunikowania: teorii agenda setting, użytkowania i korzyści, spirali milczenia i interakcjonizm I. Goffmana.

Zajęcia 11-12

Komunikacja niewerbalna

Zajęcia 13- 15

Komunikowanie płci. Wprowadzenie teorii: D. Tannen - dialekty rodzajowe; S. Harding, J. T. Wood – teoria punktu widzenia i Ch. Kramarae – teoria zagłuszanej grupy. Język kobiet i mężczyzn w różnych sytuacjach komunikacyjnych.

Podanie i omówienie zagadnień do egzaminu testowego.

Uwagi:

Wykład i ćwiczenia prowadzone są w formie zdalnej

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Żydek-Bednarczuk
Prowadzący grup: Barbara Orzeł, Urszula Żydek-Bednarczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z konwersatorium.

Weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie i literaturę

Egzamin pisemny składa się z pytań otwartych i zamkniętych. Każde pytanie jest punktowane. Zaliczenie egzaminu na ocenę dostateczną wymaga uzyskania 60% punktów z całości. Pozostałe oceny obliczane są według zasad pomiaru wykonania wszystkich zadań.

Egzamin pisemny trwa 90 minut. Studenci otrzymują gotowe arkusze do wypełnienia. Zadania mają charakter otwarty i zamknięty, każde zadanie jest punktowane – liczba punktów za każde zadanie zapisana jest w arkuszu. Treści zadań dotyczą zagadnień przedstawionych na wykładzie i laboratorium (por. Treści).

Pełny opis:

Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu komunikacji, komunikowania się i komunikowania.

Kompetencje komunikacyjne.

Wprowadzenie w historię mediów. Omówienie wybranych teorii komunikacji masowe i interpersonalnej - teorii agenda setting, użytkowania i korzyści, interakcjonizm, teoria spirali milczenia i

Komunikacja niewerbalna

Komunikowanie płci.

Podanie i omówienie zagadnień do egzaminu testowego.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w formie kontaktowej. W przypadku konieczności - w formie zdalnej

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Julia Legomska
Prowadzący grup: Julia Legomska, Matylda Sęk-Iwanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Na ocenę końcową z modułu (OKM) składają się odpowiednio: w 80% ocena z egzaminu (pisemnego) oraz w 20% ocena z ćwiczeń.

W granicznych przypadkach odpowiednia ocena z ćwiczeń daje możliwość podniesienia oceny z egzaminu - wg zasady:

bardzo dobry z ćwiczeń umożliwia podniesienie oceny z egzaminu o 0,75 pkt.

dobry plus z ćwiczeń umożliwia podniesienie oceny z egzaminu o 0,5 pkt.

dobry z ćwiczeń umożliwia podniesienie oceny z egzaminu o 0,25 pkt.


W granicznych przypadkach podczas wyliczania OKM odpowiednia ocena z ćwiczeń daje możliwość podniesienia OKM - wg zasady:

bardzo dobry z ćwiczeń umożliwia podniesienie OKM o 0,2.

dobry plus z ćwiczeń umożliwia podniesienie OKM o 0,1.


Kwestie sporne rozstrzyga koordynator modułu.


Pełny opis:

Moduł Wstęp do teorii komunikacji zapoznaje studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu nauki o komunikowaniu (komunikacja, komunikowanie się i komunikowanie; kanał, kod, komunikat, kontekst, nadawca, odbiorca, interakcja społeczna, sprzężenie zwrotne itp.). Student zaznajamia się z relacją: komunikacja – znaczenie – znak oraz składowymi kompetencji komunikacyjnej. Otrzymuje podstawowe wiadomości odnośnie do klasyfikacji, typologii i historii mediów masowych. Poznaje poziomy komunikowania się. Analizuje modele aktów i procesów komunikacji. Poznaje główne orientacje w badaniach komunikacji publicznej oraz wybrane teorie z zakresu komunikacji masowej i interpersonalnej. Zaznajamia się z systemami i podsystemami komunikacji niewerbalnej oraz jej podstawowymi klasyfikacjami. Rozpatruje zagadnienie: płeć a zachowania komunikacyjne.

Główny nacisk położono na wprowadzenie w problematykę komunikacji i komunikowania się oraz przedstawienie istoty i charakteru tej dyscypliny wraz z wprowadzeniem charakterystyki metod i technik badawczych Zajęcia konwersatoryjne umożliwiają praktyczne analizy założeń prezentowanych w różnych teoriach.

Uwagi:

W roku akad. 2022/2023 ćwiczenia odbywają się w formie kontaktowej, zaś wykłady w formie zdalnej, za pośrednictwem platformy MS Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)