Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczne uwarunkowania języka: tekstologiczne aspekty wypowiedzi: praktyka tekstu mówionego i pisanego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W1-LO-S1-PTMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczne uwarunkowania języka: tekstologiczne aspekty wypowiedzi: praktyka tekstu mówionego i pisanego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Biłas-Pleszak, Bernadetta Ciesek-Ślizowska
Prowadzący grup: Bernadetta Ciesek-Ślizowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych obejmujących: wypowiedź ustną (przemówienie) (ocena poprawności językowej i stylistycznej, wygłoszenia)

kolokwium podsumowujące (ocena umiejętności oraz wiedzy) oraz

aktywność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć (lektura zalecanych opracowań).



Pełny opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami torii tekstu oraz kształcenie umiejętności konstruowania tekstów pisanych i mówionych. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną kategorie spójności tekstu, jego intencji i funkcji, a także stylu (w tym stylów funkcjonalnych) i gatunku. Omówione zostaną wybrane gatunki użytkowe. Studenci poznają także zasady tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (kompozycja, środki retoryczne itp.). Zajęcia w głównej mierze będą miały charakter praktyczny.

Uwagi:

Literatura:

1. Bartmiński J., S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa, 2012.

2. Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice, 2000 (rozdział III).

3. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa, 2008.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Biłas-Pleszak, Bernadetta Ciesek-Ślizowska
Prowadzący grup: Bernadetta Ciesek-Ślizowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych obejmujących (w kolejności od najważniejszej oceny): kolokwium podsumowujące (ocena umiejętności oraz wiedzy), wypowiedź ustną (przemówienie) (ocena poprawności językowej i stylistycznej, wygłoszenia, realizacji tematu) oraz aktywność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć (lektura zalecanych opracowań, przygotowanie zadań).

Pełny opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami torii tekstu oraz kształcenie umiejętności konstruowania tekstów pisanych i mówionych. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną kategorie spójności tekstu, jego intencji i funkcji, a także stylu (w tym stylów funkcjonalnych) i gatunku. Omówione zostaną wybrane gatunki użytkowe. Studenci poznają także zasady tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (kompozycja, środki retoryczne itp.). Zajęcia w głównej mierze będą miały charakter praktyczny.

Uwagi:

Literatura:

1. Bartmiński J., S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa, 2012.

2. Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice, 2000 (rozdział III).

3. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa, 2008.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Biłas-Pleszak, Bernadetta Ciesek-Ślizowska
Prowadzący grup: Bernadetta Ciesek-Ślizowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych obejmujących (w kolejności od najważniejszej oceny): kolokwium ustne (ocena umiejętności oraz wiedzy), wypowiedź ustną (przemówienie) (ocena poprawności językowej i stylistycznej, wygłoszenia, realizacji tematu) oraz aktywność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć (lektura zalecanych opracowań, przygotowanie zadań).

Pełny opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami torii tekstu oraz kształcenie umiejętności konstruowania tekstów pisanych i mówionych. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną kategorie spójności tekstu, jego intencji i funkcji, a także stylu. Studenci poznają także zasady tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (kompozycja, środki retoryczne itp.) oraz będą przeprowadzać operacje na tekście (np. streszczanie, skracanie). Zajęcia w głównej mierze będą miały charakter praktyczny.

Uwagi:

Literatura:

1. Bartmiński J., S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2012.

2. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.

3. J, Wrycza-Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy, Gliwice 2018 (wybrane rozdziały).

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Biłas-Pleszak, Bernadetta Ciesek-Ślizowska, Joanna Przyklenk
Prowadzący grup: Bernadetta Ciesek-Ślizowska, Joanna Przyklenk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa jest średnią ocen cząstkowych:

1. Praca semestralna (indywidualna) - streszczenie.

2. Praca semestralna (zbiorowa) - zgromadzenie i przedstawienie argumentów (reprezentujących wskazane przez prowadzącego rodzaje) popierających lub obalających wybraną tezę.

3. Aktywność podczas zajęć .

Pełny opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami torii tekstu oraz kształcenie umiejętności konstruowania tekstów pisanych i mówionych. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną kategorie spójności tekstu, jego intencji i funkcji, a także stylu. Studenci poznają także zasady tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (kompozycja, środki retoryczne itp.) oraz będą przeprowadzać operacje na tekście (np. streszczanie, skracanie). Zajęcia w głównej mierze będą miały charakter praktyczny.

Uwagi:

Literatura:

1. Bartmiński J., S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2012.

2. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.

3. J, Wrycza-Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy, Gliwice 2018 (wybrane rozdziały).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)