Społeczne uwarunkowania języka: tekstologiczne aspekty wypowiedzi: praktyka tekstu mówionego i pisanego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-LO-S1-PTMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne uwarunkowania języka: tekstologiczne aspekty wypowiedzi: praktyka tekstu mówionego i pisanego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Biłas-Pleszak, Bernadetta Ciesek-Ślizowska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Ciesek-Ślizowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie z modułu |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych obejmujących: wypowiedź ustną (przemówienie) (ocena poprawności językowej i stylistycznej, wygłoszenia) kolokwium podsumowujące (ocena umiejętności oraz wiedzy) oraz aktywność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć (lektura zalecanych opracowań). |
|
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami torii tekstu oraz kształcenie umiejętności konstruowania tekstów pisanych i mówionych. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną kategorie spójności tekstu, jego intencji i funkcji, a także stylu (w tym stylów funkcjonalnych) i gatunku. Omówione zostaną wybrane gatunki użytkowe. Studenci poznają także zasady tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (kompozycja, środki retoryczne itp.). Zajęcia w głównej mierze będą miały charakter praktyczny. |
|
Uwagi: |
Literatura: 1. Bartmiński J., S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa, 2012. 2. Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice, 2000 (rozdział III). 3. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa, 2008. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Biłas-Pleszak, Bernadetta Ciesek-Ślizowska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Ciesek-Ślizowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie z modułu |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych obejmujących (w kolejności od najważniejszej oceny): kolokwium podsumowujące (ocena umiejętności oraz wiedzy), wypowiedź ustną (przemówienie) (ocena poprawności językowej i stylistycznej, wygłoszenia, realizacji tematu) oraz aktywność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć (lektura zalecanych opracowań, przygotowanie zadań). |
|
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami torii tekstu oraz kształcenie umiejętności konstruowania tekstów pisanych i mówionych. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną kategorie spójności tekstu, jego intencji i funkcji, a także stylu (w tym stylów funkcjonalnych) i gatunku. Omówione zostaną wybrane gatunki użytkowe. Studenci poznają także zasady tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (kompozycja, środki retoryczne itp.). Zajęcia w głównej mierze będą miały charakter praktyczny. |
|
Uwagi: |
Literatura: 1. Bartmiński J., S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa, 2012. 2. Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice, 2000 (rozdział III). 3. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa, 2008. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Biłas-Pleszak, Bernadetta Ciesek-Ślizowska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Ciesek-Ślizowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie z modułu |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych obejmujących (w kolejności od najważniejszej oceny): kolokwium ustne (ocena umiejętności oraz wiedzy), wypowiedź ustną (przemówienie) (ocena poprawności językowej i stylistycznej, wygłoszenia, realizacji tematu) oraz aktywność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć (lektura zalecanych opracowań, przygotowanie zadań). |
|
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami torii tekstu oraz kształcenie umiejętności konstruowania tekstów pisanych i mówionych. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną kategorie spójności tekstu, jego intencji i funkcji, a także stylu. Studenci poznają także zasady tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (kompozycja, środki retoryczne itp.) oraz będą przeprowadzać operacje na tekście (np. streszczanie, skracanie). Zajęcia w głównej mierze będą miały charakter praktyczny. |
|
Uwagi: |
Literatura: 1. Bartmiński J., S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2012. 2. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. 3. J, Wrycza-Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy, Gliwice 2018 (wybrane rozdziały). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Biłas-Pleszak, Bernadetta Ciesek-Ślizowska, Joanna Przyklenk | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Ciesek-Ślizowska, Joanna Przyklenk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie z modułu |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest średnią ocen cząstkowych: 1. Praca semestralna (indywidualna) - streszczenie. 2. Praca semestralna (zbiorowa) - zgromadzenie i przedstawienie argumentów (reprezentujących wskazane przez prowadzącego rodzaje) popierających lub obalających wybraną tezę. 3. Aktywność podczas zajęć . |
|
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami torii tekstu oraz kształcenie umiejętności konstruowania tekstów pisanych i mówionych. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną kategorie spójności tekstu, jego intencji i funkcji, a także stylu. Studenci poznają także zasady tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej (kompozycja, środki retoryczne itp.) oraz będą przeprowadzać operacje na tekście (np. streszczanie, skracanie). Zajęcia w głównej mierze będą miały charakter praktyczny. |
|
Uwagi: |
Literatura: 1. Bartmiński J., S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2012. 2. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. 3. J, Wrycza-Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy, Gliwice 2018 (wybrane rozdziały). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.