Genealogia kultury polskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-MP-S2-GKP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Genealogia kultury polskiej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Achtelik, Jolanta Tambor | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Achtelik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Wykład - Egzamin z modułu |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Test sprawdzający wiedzę uczestnika zajęć |
|
Pełny opis: |
Student dokonuje rekonstrukcji wybranych historycznych form obyczaju w układzie diachronicznym. Kształci swoją sprawność retoryczną. Potrafi wyodrębnić w obserwowanych zachowaniach współczesnych residua dawnych obyczajów oraz połączyć zauważone zjawiska z ich odpowiednikami historycznymi. Ma świadomość relacji między normą prawną a obyczajową, potrafi respektować prawo i zachować obyczaj, rozumie, że rozbieżność prawa i obyczaju może być źródłem konfliktów aksjologicznych |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone na platformie Teams w czasie rzeczywistym |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Jolanta Tambor | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Achtelik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Wykład - Egzamin z modułu |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin ustny egzamin ustny - odpowiedź na zestaw 2 pytań, losowo wybranych - ocenie podlega przygotowanie merytoryczne oraz poprawność terminologiczna w zakresie zrealizowanych tematów. Zakres materiału do egzaminu obejmuje treści wykładów. - kryteria oceny wypowiedzi ustnej: 5,0 - poprawna, pełna, wyczerpująca odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca doskonałą znajomość materiału, poparta licznymi przykładami, 4,5 - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta licznymi przykładami 4,0 - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta przykładami 3,5 - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca znajomość materiału, poparta przykładami 3,0 - poprawna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca znajomość materiału 2,0 - niepoprawna odpowiedź na zadane pytanie, nieudzielenie odpowiedzi na zadane pytanie |
|
Pełny opis: |
Student dokonuje rekonstrukcji wybranych historycznych form obyczaju w układzie diachronicznym. Kształci swoją sprawność retoryczną. Potrafi wyodrębnić w obserwowanych zachowaniach współczesnych residua dawnych obyczajów oraz połączyć zauważone zjawiska z ich odpowiednikami historycznymi. Ma świadomość relacji między normą prawną a obyczajową, potrafi respektować prawo i zachować obyczaj, rozumie, że rozbieżność prawa i obyczaju może być źródłem konfliktów aksjologicznych |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Jolanta Tambor | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Achtelik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Wykład - Egzamin z modułu |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Metody: egzamin ustny - weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o wykład i wskazaną literaturę przedmiotu, po zakończonym cyklu zajęć egzamin ustny - przeprowadzony po zakończonym cyklu zajęć, odwołuje się do opracowanych na zajęciach zagadnień i pośrednio do literatury przedmiotu wskazanej w sylabusie . Student losuje dwa pytania i udziela odpowiedzi. bardzo dobry - pełna i wyczerpująca wypowiedź na oba pytania, liczne odwołania do literatury przedmiotu, dokumentujące znajomość tekstu oraz umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, płynność wypowiedzi, wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, umiejętność umiejscowienia zjawiska w czasie, przywołanie badaczy, którzy zajmowali się omawianą problematyką plus dobry - pełna wypowiedź na oba pytania, odwołania do literatury przedmiotu, dokumentujące znajomość tekstu oraz umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, drobne zaburzenia płynności wypowiedzi, wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, drobne błędy merytoryczne, umiejętność umiejscowienia zjawiska w czasie, nie zawsze umiejętność wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę dobry - niepełna wypowiedź na oba pytania, odwołania do literatury przedmiotu, pojedyncze pomyłki, drobne błędy merytoryczne, częściowa umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi jednak nie wyczerpują tematu, konieczność zadawania przez egzaminującego dodatkowych pytań, zaburzenia płynności wypowiedzi, częściowe wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, pojedyncze błędy merytoryczne, niewielkie problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, nie zawsze umiejętność wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę plus dostateczny - niepełna wypowiedź na oba pytania lub pełna wypowiedź tylko na jedno pytanie, znikome odwołania do literatury przedmiotu, częste pomyłki, błędy merytoryczne, brak umiejętności krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi powierzchownie, ale odnoszą się do tematu, konieczność zadawania przez egzaminującego dodatkowych pytań, brak płynności wypowiedzi, błędy w używaniu terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, błędy merytoryczne, problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, brak umiejętności wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę dostateczny - szczątkowa wypowiedź na oba pytania lub niezbyt rozbudowana wypowiedź tylko na jedno pytanie, znikome odwołania do literatury przedmiotu, błędy merytoryczne, brak umiejętności krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi powierzchownie, często zdawkowe, konieczność zadawania przez egzaminującego często dodatkowych pytań, brak płynności wypowiedzi, błędy w używaniu terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, błędy merytoryczne, problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, brak umiejętności wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę niedostateczny - brak odpowiedzi lub szczątkowa, niespójna wypowiedź na jedno lub dwa pytania, nieumiejętność wskazania lektur i badaczy zajmujących się omawianą problematyką. UWAGA! W karcie kierunku wskazano jeszcze inne metody (sprawozdanie z lektury czy dyskusja), jednak nie odnoszą się one do wykładu, co zostało skonsultowane z kierownik kierunku. Obecność na wykładzie zgodnie z zarządzeniem Rektora nie jest obowiązkowa. |
|
Pełny opis: |
Student zostaje zapoznany z historycznym rozwojem i procesami zachodzącymi w obszarze kultury polskiej od średniowiecza do XIX wieku. Potrafi wskazać na ciągłość kulturową zjawisk w obszarze obyczajowości polskiej oraz potrafi we współczesnych zachowaniach wykazać elementy dawnych obyczajów. Posiada umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych w kontekście historycznym, ma podstawowe kompetencji w zakresie chronologicznego porządkowania zjawisk kulturowych na gruncie polskim. W trakcie procesu edukacyjnego poszerza swoją wiedzę faktograficzną i zapoznaje się ze specyfiką poszczególnych epok. Docenia wartość tradycji i dziedzictwa narodowego. |
|
Uwagi: |
Praca własne studenta 30 h Konsultacje wtorki 13.00-13.45 gabinet A0.7 |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Achtelik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Wykład - Egzamin z modułu |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Metody: egzamin ustny - weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o wykład i wskazaną literaturę przedmiotu, po zakończonym cyklu zajęć egzamin ustny - przeprowadzony po zakończonym cyklu zajęć, odwołuje się do opracowanych na zajęciach zagadnień i pośrednio do literatury przedmiotu wskazanej w sylabusie . Student losuje dwa pytania i udziela odpowiedzi. bardzo dobry - pełna i wyczerpująca wypowiedź na oba pytania, liczne odwołania do literatury przedmiotu, dokumentujące znajomość tekstu oraz umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, płynność wypowiedzi, wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, umiejętność umiejscowienia zjawiska w czasie, przywołanie badaczy, którzy zajmowali się omawianą problematyką plus dobry - pełna wypowiedź na oba pytania, odwołania do literatury przedmiotu, dokumentujące znajomość tekstu oraz umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, drobne zaburzenia płynności wypowiedzi, wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, drobne błędy merytoryczne, umiejętność umiejscowienia zjawiska w czasie, nie zawsze umiejętność wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę dobry - niepełna wypowiedź na oba pytania, odwołania do literatury przedmiotu, pojedyncze pomyłki, drobne błędy merytoryczne, częściowa umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi jednak nie wyczerpują tematu, konieczność zadawania przez egzaminującego dodatkowych pytań, zaburzenia płynności wypowiedzi, częściowe wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, pojedyncze błędy merytoryczne, niewielkie problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, nie zawsze umiejętność wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę plus dostateczny - niepełna wypowiedź na oba pytania lub pełna wypowiedź tylko na jedno pytanie, znikome odwołania do literatury przedmiotu, częste pomyłki, błędy merytoryczne, brak umiejętności krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi powierzchownie, ale odnoszą się do tematu, konieczność zadawania przez egzaminującego dodatkowych pytań, brak płynności wypowiedzi, błędy w używaniu terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, błędy merytoryczne, problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, brak umiejętności wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę dostateczny - szczątkowa wypowiedź na oba pytania lub niezbyt rozbudowana wypowiedź tylko na jedno pytanie, znikome odwołania do literatury przedmiotu, błędy merytoryczne, brak umiejętności krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi powierzchownie, często zdawkowe, konieczność zadawania przez egzaminującego często dodatkowych pytań, brak płynności wypowiedzi, błędy w używaniu terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, błędy merytoryczne, problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, brak umiejętności wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę niedostateczny - brak odpowiedzi lub szczątkowa, niespójna wypowiedź na jedno lub dwa pytania, nieumiejętność wskazania lektur i badaczy zajmujących się omawianą problematyką. UWAGA! W karcie kierunku wskazano jeszcze inne metody (sprawozdanie z lektury czy dyskusja), jednak nie odnoszą się one do wykładu, co zostało skonsultowane z kierownik kierunku. Obecność na wykładzie zgodnie z zarządzeniem Rektora nie jest obowiązkowa. |
|
Pełny opis: |
Student zostaje zapoznany z historycznym rozwojem i procesami zachodzącymi w obszarze kultury polskiej od średniowiecza do XIX wieku. Potrafi wskazać na ciągłość kulturową zjawisk w obszarze obyczajowości polskiej oraz potrafi we współczesnych zachowaniach wykazać elementy dawnych obyczajów. Posiada umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych w kontekście historycznym, ma podstawowe kompetencji w zakresie chronologicznego porządkowania zjawisk kulturowych na gruncie polskim. W trakcie procesu edukacyjnego poszerza swoją wiedzę faktograficzną i zapoznaje się ze specyfiką poszczególnych epok. Docenia wartość tradycji i dziedzictwa narodowego. |
|
Uwagi: |
Praca własne studenta 30 h Konsultacje środy 13.00-13.45 gabinet A0.7 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.