Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genealogia kultury polskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W1-MP-S2-GKP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Genealogia kultury polskiej
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Achtelik, Jolanta Tambor
Prowadzący grup: Aleksandra Achtelik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin z modułu
Wykład - Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Test sprawdzający wiedzę uczestnika zajęć

Pełny opis:

Student dokonuje rekonstrukcji wybranych historycznych form obyczaju w układzie diachronicznym. Kształci swoją sprawność retoryczną. Potrafi wyodrębnić w obserwowanych zachowaniach współczesnych residua dawnych obyczajów oraz połączyć zauważone zjawiska z ich odpowiednikami historycznymi. Ma świadomość relacji między normą prawną a obyczajową, potrafi respektować prawo i zachować obyczaj, rozumie, że rozbieżność prawa i obyczaju może być źródłem konfliktów aksjologicznych

Uwagi:

Zajęcia prowadzone na platformie Teams w czasie rzeczywistym

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Jolanta Tambor
Prowadzący grup: Aleksandra Achtelik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin z modułu
Wykład - Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Egzamin ustny

egzamin ustny - odpowiedź na zestaw 2 pytań, losowo wybranych

- ocenie podlega przygotowanie merytoryczne oraz poprawność terminologiczna w zakresie zrealizowanych tematów. Zakres

materiału do egzaminu obejmuje treści wykładów.

- kryteria oceny wypowiedzi ustnej:

5,0 - poprawna, pełna, wyczerpująca odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca doskonałą znajomość materiału, poparta

licznymi przykładami,

4,5 - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta licznymi przykładami

4,0 - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca dobrą znajomość materiału, poparta przykładami

3,5 - poprawna, pełna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca znajomość materiału, poparta przykładami

3,0 - poprawna odpowiedź na zadane pytanie, potwierdzająca znajomość materiału

2,0 - niepoprawna odpowiedź na zadane pytanie, nieudzielenie odpowiedzi na zadane pytanie

Pełny opis:

Student dokonuje rekonstrukcji wybranych historycznych form obyczaju w układzie diachronicznym. Kształci swoją sprawność retoryczną. Potrafi wyodrębnić w obserwowanych zachowaniach współczesnych residua dawnych obyczajów oraz połączyć zauważone zjawiska z ich odpowiednikami historycznymi. Ma świadomość relacji między normą prawną a obyczajową, potrafi respektować prawo i zachować obyczaj, rozumie, że rozbieżność prawa i obyczaju może być źródłem konfliktów aksjologicznych

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Jolanta Tambor
Prowadzący grup: Aleksandra Achtelik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin z modułu
Wykład - Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Metody:



egzamin ustny - weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o wykład i wskazaną literaturę przedmiotu, po zakończonym cyklu zajęć


egzamin ustny - przeprowadzony po zakończonym cyklu zajęć, odwołuje się do opracowanych na zajęciach zagadnień i pośrednio do literatury przedmiotu wskazanej w sylabusie . Student losuje dwa pytania i udziela odpowiedzi.


bardzo dobry - pełna i wyczerpująca wypowiedź na oba pytania, liczne odwołania do literatury przedmiotu, dokumentujące znajomość tekstu oraz umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, płynność wypowiedzi, wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, umiejętność umiejscowienia zjawiska w czasie, przywołanie badaczy, którzy zajmowali się omawianą problematyką


plus dobry - pełna wypowiedź na oba pytania, odwołania do literatury przedmiotu, dokumentujące znajomość tekstu oraz umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, drobne zaburzenia płynności wypowiedzi, wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, drobne błędy merytoryczne, umiejętność umiejscowienia zjawiska w czasie, nie zawsze umiejętność wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę


dobry - niepełna wypowiedź na oba pytania, odwołania do literatury przedmiotu, pojedyncze pomyłki, drobne błędy merytoryczne, częściowa umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi jednak nie wyczerpują tematu, konieczność zadawania przez egzaminującego dodatkowych pytań, zaburzenia płynności wypowiedzi, częściowe wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, pojedyncze błędy merytoryczne, niewielkie problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, nie zawsze umiejętność wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę


plus dostateczny - niepełna wypowiedź na oba pytania lub pełna wypowiedź tylko na jedno pytanie, znikome odwołania do literatury przedmiotu, częste pomyłki, błędy merytoryczne, brak umiejętności krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi powierzchownie, ale odnoszą się do tematu, konieczność zadawania przez egzaminującego dodatkowych pytań, brak płynności wypowiedzi, błędy w używaniu terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, błędy merytoryczne, problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, brak umiejętności wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę


dostateczny - szczątkowa wypowiedź na oba pytania lub niezbyt rozbudowana wypowiedź tylko na jedno pytanie, znikome odwołania do literatury przedmiotu, błędy merytoryczne, brak umiejętności krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi powierzchownie, często zdawkowe, konieczność zadawania przez egzaminującego często dodatkowych pytań, brak płynności wypowiedzi, błędy w używaniu terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, błędy merytoryczne, problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, brak umiejętności wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę



niedostateczny - brak odpowiedzi lub szczątkowa, niespójna wypowiedź na jedno lub dwa pytania, nieumiejętność wskazania lektur i badaczy zajmujących się omawianą problematyką.





UWAGA! W karcie kierunku wskazano jeszcze inne metody (sprawozdanie z lektury czy dyskusja), jednak nie odnoszą się one do wykładu, co zostało skonsultowane z kierownik kierunku.



Obecność na wykładzie zgodnie z zarządzeniem Rektora nie jest obowiązkowa.

Pełny opis:

Student zostaje zapoznany z historycznym rozwojem i procesami zachodzącymi w obszarze kultury polskiej

od średniowiecza do XIX wieku. Potrafi wskazać na ciągłość kulturową zjawisk w obszarze obyczajowości polskiej oraz potrafi we współczesnych zachowaniach wykazać elementy dawnych obyczajów.

Posiada umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych w kontekście historycznym, ma podstawowe kompetencji w zakresie chronologicznego porządkowania zjawisk kulturowych na gruncie polskim. W trakcie procesu edukacyjnego poszerza swoją wiedzę faktograficzną i zapoznaje się ze specyfiką poszczególnych epok. Docenia wartość tradycji i dziedzictwa narodowego.

Uwagi:

Praca własne studenta 30 h

Konsultacje wtorki 13.00-13.45 gabinet A0.7

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron
Prowadzący grup: Aleksandra Achtelik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin z modułu
Wykład - Egzamin z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Metody:



egzamin ustny - weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o wykład i wskazaną literaturę przedmiotu, po zakończonym cyklu zajęć


egzamin ustny - przeprowadzony po zakończonym cyklu zajęć, odwołuje się do opracowanych na zajęciach zagadnień i pośrednio do literatury przedmiotu wskazanej w sylabusie . Student losuje dwa pytania i udziela odpowiedzi.


bardzo dobry - pełna i wyczerpująca wypowiedź na oba pytania, liczne odwołania do literatury przedmiotu, dokumentujące znajomość tekstu oraz umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, płynność wypowiedzi, wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, umiejętność umiejscowienia zjawiska w czasie, przywołanie badaczy, którzy zajmowali się omawianą problematyką


plus dobry - pełna wypowiedź na oba pytania, odwołania do literatury przedmiotu, dokumentujące znajomość tekstu oraz umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, drobne zaburzenia płynności wypowiedzi, wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, drobne błędy merytoryczne, umiejętność umiejscowienia zjawiska w czasie, nie zawsze umiejętność wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę


dobry - niepełna wypowiedź na oba pytania, odwołania do literatury przedmiotu, pojedyncze pomyłki, drobne błędy merytoryczne, częściowa umiejętność krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi jednak nie wyczerpują tematu, konieczność zadawania przez egzaminującego dodatkowych pytań, zaburzenia płynności wypowiedzi, częściowe wykazanie się umiejętnością stosowania terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, pojedyncze błędy merytoryczne, niewielkie problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, nie zawsze umiejętność wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę


plus dostateczny - niepełna wypowiedź na oba pytania lub pełna wypowiedź tylko na jedno pytanie, znikome odwołania do literatury przedmiotu, częste pomyłki, błędy merytoryczne, brak umiejętności krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi powierzchownie, ale odnoszą się do tematu, konieczność zadawania przez egzaminującego dodatkowych pytań, brak płynności wypowiedzi, błędy w używaniu terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, błędy merytoryczne, problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, brak umiejętności wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę


dostateczny - szczątkowa wypowiedź na oba pytania lub niezbyt rozbudowana wypowiedź tylko na jedno pytanie, znikome odwołania do literatury przedmiotu, błędy merytoryczne, brak umiejętności krytycznego odniesienia się do literatury przedmiotu w trakcie analizowania omawianego zjawiska kulturowego, odpowiedzi powierzchownie, często zdawkowe, konieczność zadawania przez egzaminującego często dodatkowych pytań, brak płynności wypowiedzi, błędy w używaniu terminologii z zakresu nauk o kulturze i religii, błędy merytoryczne, problemy z umiejętnością umiejscowienia zjawiska w czasie, brak umiejętności wskazania badaczy i ich prac, które omawiają analizowaną problematykę



niedostateczny - brak odpowiedzi lub szczątkowa, niespójna wypowiedź na jedno lub dwa pytania, nieumiejętność wskazania lektur i badaczy zajmujących się omawianą problematyką.



UWAGA! W karcie kierunku wskazano jeszcze inne metody (sprawozdanie z lektury czy dyskusja), jednak nie odnoszą się one do wykładu, co zostało skonsultowane z kierownik kierunku.



Obecność na wykładzie zgodnie z zarządzeniem Rektora nie jest obowiązkowa.

Pełny opis:

Student zostaje zapoznany z historycznym rozwojem i procesami zachodzącymi w obszarze kultury polskiej

od średniowiecza do XIX wieku. Potrafi wskazać na ciągłość kulturową zjawisk w obszarze obyczajowości polskiej oraz potrafi we współczesnych zachowaniach wykazać elementy dawnych obyczajów.

Posiada umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych w kontekście historycznym, ma podstawowe kompetencji w zakresie chronologicznego porządkowania zjawisk kulturowych na gruncie polskim. W trakcie procesu edukacyjnego poszerza swoją wiedzę faktograficzną i zapoznaje się ze specyfiką poszczególnych epok. Docenia wartość tradycji i dziedzictwa narodowego.

Uwagi:

Praca własne studenta 30 h

Konsultacje środy 13.00-13.45 gabinet A0.7

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)