Metody badań geomateriałów 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W2-GS-S2-421 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań geomateriałów 2 |
Jednostka: | Wydział Nauk Przyrodniczych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT L
L
ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 25 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Czaja, Evgeny Galuskin | |
Prowadzący grup: | Evgeny Galuskin, Rafał Juroszek, Mariola Kądziołka-Gaweł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa modułu jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych po opracowaniu wyników pomiarów spektroskopowych, tj. spektroskopii Ramana i spektroskopii Mossbauera. Opracowania te powinny mieć postać sprawozdań (raportów). W części wprowadzającej studenci wykazują się znajomością podstaw teoretycznych metody ze szczególnym naciskiem na te jej właściwości, które umożliwiają charakterystykę specyficznych cech geomateriałów. Studenci przedstawiają także podstawowe cechy i zastosowanie badanego geomateriału. Ocena z tej części sprawozdania jest oceną z wykładu tego modułu. W części drugiej raportu studenci opisują sposób wykonania pomiaru / pomiarów badanych materiałów. Przedstawiają wyniki tych pomiarów postaci opisowej i graficznej, a także obliczenia (jeśli jest to możliwe). Uzyskane rezultaty porównują z danymi literaturowymi podobnych minerałów lub faz syntetycznych. Raport powinien kończyć się niebanalnym wnioskiem / wnioskami. Ocena z tej części raportu jest oceną z ćwiczeń w ramach tego modułu. |
|
Pełny opis: |
Moduł "Metody badań geomateriałów 2" obejmuje 15 godzin wykładów i 25 godzin zajęć laboratoryjnych (ćwiczeń). Moduł "Metody badań geomateriałów 2" stanowi kontynuację modułu "Metody badań geomateriałów 1", w zajęciach z którego studenci brali udział w semestrze poprzednim. Część druga wykazuje przydatność metod spektroskopowych Ramana i Mossbauera dla badania cech substancji naturalnych lub ich modyfikacji. Są to materiały, mające coraz istotniejsze znaczenie w inżynierii materiałowej. Studenci kierunku "Geologia stosowana" poznali podstawy spektroskopii Ramana w trakcie zajęć na poziomie studiów licencjackich. W związku z tym wykład poświęcony wykorzystaniu tej metody obejmuje tylko 5 godzin i jest nie tylko resume podstaw diagnostycznych tej metody, ale także przedstawia cechy strukturalne próbek badanych. w części zajęć laboratoryjnych. Część laboratoryjna dla części spektroskopii Ramana zajmuje 13 godzin zajęć. Druga z metod, spektroskopia Mossbauera, nie jest znana studentom geologii stosowanej. Z uwago na jej podstawowe znaczenie dla badania faz naturalnych i syntetycznych zawierających Fe uznano, że studenci powinni się zapoznać z możliwościami badawczymi tej metody. Wykład obejmuje przedstawienie podstaw rezonansowej emisji i absorbcji promieniowania gamma, podstawy efektu Mössbauera, znaczenia składowych widm mössbauerowskich oraz parametrów je opisujących. Dla wykonania tego zadania dydaktycznego przeznaczono 10 godzin dydaktycznych. Część laboratoryjna jest realizowana w trakcie 12 godzin dydaktycznych i obejmuje pomiary oraz analizę prostego widma mössbauerowskiego. Student na podstawie uzyskanych parametrów potrafi określić wartościowość jonów Fe, ich koordynację, wyznaczyć udział poszczególnych składowych widma, a także sprawdzić, czy badana próbka wykazuje właściwości magnetyczne. Wszystkie te elementy umożliwiają ocenę badanego materiału jako wykazującego mniej lub bardziej pożądane własności decydujące o jego technologicznej przydatności. Prowadzący wykłady i ćwiczenia starają się dobrać omawiane substancje tak, aby były one w miarę możliwości tożsame lub bardzo podobne do materiałów, które studenci opracowują w ramach swoich prac magisterskich. W roku akademickim 2020/2021 studenci pracować będą w ramach badań Ramanowskich nad 1) Minerałami – odpowiedniki faz cementowych (tu są dwa kierunki – krzemiany Ca oraz minerały supergrupy mayenitu); 2) Perowskitami i antiperowskitami; 3)Minerały uranu jako prototypy matryc do immobilizacji odpadów promieniotwórczych. W ramach spektroskopii Mossbauera studenci zbadają następujące fazy 1) piryt i markasyt oraz produkty ich utlenienia 2) trwałe fazy zawierające Fe - granaty oraz pirokseny. |
|
Uwagi: |
Z powodu epidemii COVID część zajęć laboratoryjnych zostanie wykonana także w formie zdalnej, tak jak i całość wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.