Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy gleboznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W2-S1OS19-1OS-78
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy gleboznawstwa
Jednostka: Wydział Nauk Przyrodniczych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Oimahmad Rahmonov
Prowadzący grup: Robert Hanczaruk, Agnieszka Kompała-Bąba, Oimahmad Rahmonov, Artur Szymczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów i samodzielnych studiów wskazanej w sylabusie literatury

sprawozdanie pisemne z zajęć

laboratoryjnych - Ocena przygotowanego sprawozdania. Uwzględnione zostaną następujące elementy: kompletność danych, całościowe przedstawienie zagadnienia, sposób przygotowania.


Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu gleboznawstwa oraz zróżnicowania pokrywy glebowej w Polsce na tle uwarunkowań biotycznych oraz abiotycznych. Student zdobywa wiedzę na temat gleby jako elementu środowiska geograficznego. Poznaje rolę czynników i procesów glebotwórczych, pedonu, polipedonu, sposoby opisu profilów glebowych, poznaje poziomy diagnostyczne gleb różnych stref klimatycznych. Poznaje skład i podstawowe właściwości (fizyczne, chemiczne) gleby oraz cechy morfologiczne jako podstawę do klasyfikacji gleb. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości rozmieszczenia i cech pokrywy glebowej Polski. W terenie poznaje związki pomiędzy rzeźbą, glebą i roślinnością oraz prawidłowości w ich rozmieszczeniu. Poznaje metodykę wykonywania podstawowych analiz laboratoryjnych gleb oraz interpretacji map glebowych. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości w rozmieszczeniu typów i podtypów gleb w relacji ze zbiorowiskami roślinnymi. Uczy się obserwować i rozumieć związki pomiędzy glebą a roślinnością. Zapoznaje się praktycznie z odkrywką glebową. Nabywa umiejętności interpretowania map tematycznych oraz posługiwania się nimi w

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Oimahmad Rahmonov
Prowadzący grup: Robert Hanczaruk, Agnieszka Kompała-Bąba, Oimahmad Rahmonov, Artur Szymczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Test pisemny (pytania zamknięte i otwarte): Weryfikacja wiedzy uzyskanej w oparciu o treści wykładów i wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu.

Warunkiem pozytywnej oceny jest otrzymanie 51% wartości punktowej

Kryteria oceny

bardzo dobry (5.0) 0d 91 do 100

dobry plus (4.5) od 81-90

dobry (4.0) od 71 d0 80

dostateczny plus (3.50 od 61 d0 70

dostateczny (3.0) od 51 d0 60


sprawozdanie pisemne z zajęć

laboratoryjnych - Ocena przygotowanego sprawozdania. Uwzględnione zostaną następujące elementy: kompletność danych, całościowe przedstawienie zagadnienia, sposób przygotowania.


Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu gleboznawstwa oraz zróżnicowania pokrywy glebowej w Polsce na tle uwarunkowań biotycznych oraz abiotycznych. Student zdobywa wiedzę na temat gleby jako elementu środowiska geograficznego. Poznaje rolę czynników i procesów glebotwórczych, pedonu, polipedonu, sposoby opisu profilów glebowych, poznaje poziomy diagnostyczne gleb różnych stref klimatycznych. Poznaje skład i podstawowe właściwości (fizyczne, chemiczne) gleby oraz cechy morfologiczne jako podstawę do klasyfikacji gleb. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości rozmieszczenia i cech pokrywy glebowej Polski. W terenie poznaje związki pomiędzy rzeźbą, glebą i roślinnością oraz prawidłowości w ich rozmieszczeniu. Poznaje metodykę wykonywania podstawowych analiz laboratoryjnych gleb oraz interpretacji map glebowych. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości w rozmieszczeniu typów i podtypów gleb w relacji ze zbiorowiskami roślinnymi. Uczy się obserwować i rozumieć związki pomiędzy glebą a roślinnością. Zapoznaje się praktycznie z odkrywką glebową. Nabywa umiejętności interpretowania map tematycznych oraz posługiwania się nimi w

Uwagi:

II semest, I rok OŚ

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
ćwiczenia terenowe, 5 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Oimahmad Rahmonov
Prowadzący grup: Maria Fajer, Agnieszka Kompała-Bąba, Oimahmad Rahmonov
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Test pisemny (pytania zamknięte i otwarte): Weryfikacja wiedzy uzyskanej w oparciu o treści wykładów i wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu.

Warunkiem pozytywnej oceny jest otrzymanie 51% wartości punktowej

Kryteria oceny

bardzo dobry (5.0) 0d 91 do 100

dobry plus (4.5) od 81-90

dobry (4.0) od 71 d0 80

dostateczny plus (3.50 od 61 d0 70

dostateczny (3.0) od 51 d0 60


sprawozdanie pisemne z zajęć

laboratoryjnych - Ocena przygotowanego sprawozdania. Uwzględnione zostaną następujące elementy: kompletność danych, całościowe przedstawienie zagadnienia, sposób przygotowania.


Pełny opis:

Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu gleboznawstwa oraz zróżnicowania pokrywy glebowej w Polsce na tle uwarunkowań biotycznych oraz abiotycznych. Student zdobywa wiedzę na temat gleby jako elementu środowiska geograficznego. Poznaje rolę czynników i procesów glebotwórczych, pedonu, polipedonu, sposoby opisu profilów glebowych, poznaje poziomy diagnostyczne gleb różnych stref klimatycznych. Poznaje skład i podstawowe właściwości (fizyczne, chemiczne) gleby oraz cechy morfologiczne jako podstawę do klasyfikacji gleb. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości rozmieszczenia i cech pokrywy glebowej Polski. W terenie poznaje związki pomiędzy rzeźbą, glebą i roślinnością oraz prawidłowości w ich rozmieszczeniu. Poznaje metodykę wykonywania podstawowych analiz laboratoryjnych gleb oraz interpretacji map glebowych. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości w rozmieszczeniu typów i podtypów gleb w relacji ze zbiorowiskami roślinnymi. Uczy się obserwować i rozumieć związki pomiędzy glebą a roślinnością. Zapoznaje się praktycznie z odkrywką glebową. Nabywa umiejętności interpretowania map tematycznych oraz posługiwania się nimi w

Uwagi:

II semest, I rok OŚ

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)