Podstawy gleboznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W2-S1OS19-1OS-78 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy gleboznawstwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Przyrodniczych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ L
W
L
L
PT SO Ct
Ct
Ct
|
Typ zajęć: |
ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Oimahmad Rahmonov | |
Prowadzący grup: | Robert Hanczaruk, Agnieszka Kompała-Bąba, Oimahmad Rahmonov, Artur Szymczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów i samodzielnych studiów wskazanej w sylabusie literatury sprawozdanie pisemne z zajęć laboratoryjnych - Ocena przygotowanego sprawozdania. Uwzględnione zostaną następujące elementy: kompletność danych, całościowe przedstawienie zagadnienia, sposób przygotowania. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu gleboznawstwa oraz zróżnicowania pokrywy glebowej w Polsce na tle uwarunkowań biotycznych oraz abiotycznych. Student zdobywa wiedzę na temat gleby jako elementu środowiska geograficznego. Poznaje rolę czynników i procesów glebotwórczych, pedonu, polipedonu, sposoby opisu profilów glebowych, poznaje poziomy diagnostyczne gleb różnych stref klimatycznych. Poznaje skład i podstawowe właściwości (fizyczne, chemiczne) gleby oraz cechy morfologiczne jako podstawę do klasyfikacji gleb. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości rozmieszczenia i cech pokrywy glebowej Polski. W terenie poznaje związki pomiędzy rzeźbą, glebą i roślinnością oraz prawidłowości w ich rozmieszczeniu. Poznaje metodykę wykonywania podstawowych analiz laboratoryjnych gleb oraz interpretacji map glebowych. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości w rozmieszczeniu typów i podtypów gleb w relacji ze zbiorowiskami roślinnymi. Uczy się obserwować i rozumieć związki pomiędzy glebą a roślinnością. Zapoznaje się praktycznie z odkrywką glebową. Nabywa umiejętności interpretowania map tematycznych oraz posługiwania się nimi w |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ L
L
L
PT SO Ct
N Ct
|
Typ zajęć: |
ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Oimahmad Rahmonov | |
Prowadzący grup: | Robert Hanczaruk, Agnieszka Kompała-Bąba, Oimahmad Rahmonov, Artur Szymczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Test pisemny (pytania zamknięte i otwarte): Weryfikacja wiedzy uzyskanej w oparciu o treści wykładów i wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu. Warunkiem pozytywnej oceny jest otrzymanie 51% wartości punktowej Kryteria oceny bardzo dobry (5.0) 0d 91 do 100 dobry plus (4.5) od 81-90 dobry (4.0) od 71 d0 80 dostateczny plus (3.50 od 61 d0 70 dostateczny (3.0) od 51 d0 60 sprawozdanie pisemne z zajęć laboratoryjnych - Ocena przygotowanego sprawozdania. Uwzględnione zostaną następujące elementy: kompletność danych, całościowe przedstawienie zagadnienia, sposób przygotowania. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu gleboznawstwa oraz zróżnicowania pokrywy glebowej w Polsce na tle uwarunkowań biotycznych oraz abiotycznych. Student zdobywa wiedzę na temat gleby jako elementu środowiska geograficznego. Poznaje rolę czynników i procesów glebotwórczych, pedonu, polipedonu, sposoby opisu profilów glebowych, poznaje poziomy diagnostyczne gleb różnych stref klimatycznych. Poznaje skład i podstawowe właściwości (fizyczne, chemiczne) gleby oraz cechy morfologiczne jako podstawę do klasyfikacji gleb. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości rozmieszczenia i cech pokrywy glebowej Polski. W terenie poznaje związki pomiędzy rzeźbą, glebą i roślinnością oraz prawidłowości w ich rozmieszczeniu. Poznaje metodykę wykonywania podstawowych analiz laboratoryjnych gleb oraz interpretacji map glebowych. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości w rozmieszczeniu typów i podtypów gleb w relacji ze zbiorowiskami roślinnymi. Uczy się obserwować i rozumieć związki pomiędzy glebą a roślinnością. Zapoznaje się praktycznie z odkrywką glebową. Nabywa umiejętności interpretowania map tematycznych oraz posługiwania się nimi w |
|
Uwagi: |
II semest, I rok OŚ |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ L
L
L
L
L
L
L
L
PT |
Typ zajęć: |
ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Oimahmad Rahmonov | |
Prowadzący grup: | Maria Fajer, Agnieszka Kompała-Bąba, Oimahmad Rahmonov | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
ćwiczenia terenowe - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Test pisemny (pytania zamknięte i otwarte): Weryfikacja wiedzy uzyskanej w oparciu o treści wykładów i wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu. Warunkiem pozytywnej oceny jest otrzymanie 51% wartości punktowej Kryteria oceny bardzo dobry (5.0) 0d 91 do 100 dobry plus (4.5) od 81-90 dobry (4.0) od 71 d0 80 dostateczny plus (3.50 od 61 d0 70 dostateczny (3.0) od 51 d0 60 sprawozdanie pisemne z zajęć laboratoryjnych - Ocena przygotowanego sprawozdania. Uwzględnione zostaną następujące elementy: kompletność danych, całościowe przedstawienie zagadnienia, sposób przygotowania. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu gleboznawstwa oraz zróżnicowania pokrywy glebowej w Polsce na tle uwarunkowań biotycznych oraz abiotycznych. Student zdobywa wiedzę na temat gleby jako elementu środowiska geograficznego. Poznaje rolę czynników i procesów glebotwórczych, pedonu, polipedonu, sposoby opisu profilów glebowych, poznaje poziomy diagnostyczne gleb różnych stref klimatycznych. Poznaje skład i podstawowe właściwości (fizyczne, chemiczne) gleby oraz cechy morfologiczne jako podstawę do klasyfikacji gleb. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości rozmieszczenia i cech pokrywy glebowej Polski. W terenie poznaje związki pomiędzy rzeźbą, glebą i roślinnością oraz prawidłowości w ich rozmieszczeniu. Poznaje metodykę wykonywania podstawowych analiz laboratoryjnych gleb oraz interpretacji map glebowych. Zdobywa wiedzę na temat prawidłowości w rozmieszczeniu typów i podtypów gleb w relacji ze zbiorowiskami roślinnymi. Uczy się obserwować i rozumieć związki pomiędzy glebą a roślinnością. Zapoznaje się praktycznie z odkrywką glebową. Nabywa umiejętności interpretowania map tematycznych oraz posługiwania się nimi w |
|
Uwagi: |
II semest, I rok OŚ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.