Rola sił zbrojnych w systemie bezpieczeństwa państwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-BM-S1-RSZ20 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rola sił zbrojnych w systemie bezpieczeństwa państwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Wątor | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Wątor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Przedmiot kończy się zaliczeniem, uzyskanym na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach dydaktycznych; pozytywnej oceny z testu końcowego obejmującego treści kształcenia. |
|
Pełny opis: |
Po zaliczeniu przedmiotu student (studentka) 1. w zakresie wiedzy: zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu obronności, sztuki wojennej, polemologii; ma podstawową wiedzę o istocie systemu bezpieczeństwa narodowego, ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów operacyjnych (obronnego i ochronnego), a także o zadaniach Sił Zbrojnych RP realizowanych w sferze militarnej; ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji SZ RP, przeznaczenia poszczególnych komponentów oraz struktury kierowania i dowodzenia, z uwzględnieniem zachodzących zmian w tej dziedzinie; ma elementarną wiedzę dotyczącą organizacji i wyposażenia sił zbrojnych wybranych państw oraz charakterystycznych trendów zachodzących w sferze wojskowości; ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad i form współpracy wojskowej Polski z wybranymi państwami świata (regionu) ma elementarną wiedzę dotyczącą organizacji i funkcjonowania sił wielonarodowych (Sił Odpowiedzi NATO, Grup Bojowych Unii Europejskiej, w kolacjach); zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące zasadniczych działań taktycznych oraz operacji wojennych, reagowania kryzysowego oraz pokojowych; zna przyczyny oraz ogólny przebieg wybranych, współczesnych konfliktów zbrojnych oraz potrafi określić trendy im towarzyszące zna główne zadania SZ RP wynikające z ustaw (o zarządzaniu kryzysowym”, „o stanie klęski żywiołowej”„ o stanie wyjątkowym”) i przepisów wykonawczych; zna podstawy prawne udziału SZ RP w operacjach poza granicami kraju oraz przykłady ich zaangażowania w misjach zagranicznych; zna podstawy prawne oraz uwarunkowania modernizacji technicznej SZ RP; ma wiedzę dotyczącą zasad kwalifikowania i naboru do służby zawodowej w SZ RP oraz problematyki szkolenia żołnierzy rezerwy. 2. w zakresie umiejętności: rozwój umiejętności analitycznego myślenia; posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie dokumentów, literatury oraz przekazów medialnych związanych tematycznie z treściami przedmiotu, potrafi formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki badań; potrafi prawidłowo analizować i interpretować zjawiska i trendy dotyczące zagadnień związanych z przedmiotem; potrafi określić rolę i znaczenie sił zbrojnych w teorii i praktyce stosunków międzynarodowych; potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu podjęcia samodzielnych prób: diagnozowania i prognozowania zagrożeń bezpieczeństwa militarnego (na świecie/ w regionie), przemian w obszarze systemu obronnego, w tym dotyczących funkcjonowania SZ RP oraz ich zadań (w czasie pokoju, kryzysu i wojny); potrafi, w sposób ogólny, scharakteryzować zmiany w SZRP, (w tym w obszarze organizacyjnym i technicznym) oraz odnieść je do aktualnych i perspektywicznych światowych trendów w dziedzinie wojskowości; potrafi analizować przepisy prawne wchodzące w zakres treści przedmiotu. 3. w zakresie kompetencji: akceptuje potrzebę uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności, w tym w ramach innych przedmiotów (modułów); odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, planuje i wykonuje działania w zespole problemowym; wykazuje gotowość do podejmowania nowych wyzwań, poszukuje optymalnych rozwiązań |
|
Uwagi: |
W trakcie pierwszych zajęć studenci zostaną zapoznani z poszczególnymi zagadnieniami, zakładanymi efektami kształcenia (w postaci wiedzy i umiejętności), zasadami zaliczenia przedmiotu, zakresem wiadomości zalecanym do samodzielnego przyswojenia oraz literaturą. Repetytorium (realizowane na ostatnich zajęciach cyklu/ostatnich zajęciach kontaktowych) umożliwi studentom powtórzenie treści poszczególnych zajęć (uzupełnienie wiadomości przez studentów nieobecnych). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Wątor | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Wątor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Przedmiot kończy się zaliczeniem, uzyskanym na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach dydaktycznych; pozytywnej oceny z testu końcowego obejmującego treści kształcenia. |
|
Pełny opis: |
Po zaliczeniu przedmiotu student (studentka) 1. w zakresie wiedzy: zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu obronności, sztuki wojennej, polemologii; ma podstawową wiedzę o istocie systemu bezpieczeństwa narodowego, ze szczególnym uwzględnieniem podsystemów operacyjnych (obronnego i ochronnego), a także o zadaniach Sił Zbrojnych RP realizowanych w sferze militarnej; ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji SZ RP, przeznaczenia poszczególnych komponentów oraz struktury kierowania i dowodzenia, z uwzględnieniem zachodzących zmian w tej dziedzinie; ma elementarną wiedzę dotyczącą organizacji i wyposażenia sił zbrojnych wybranych państw oraz charakterystycznych trendów zachodzących w sferze wojskowości; ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad i form współpracy wojskowej Polski z wybranymi państwami świata (regionu) ma elementarną wiedzę dotyczącą organizacji i funkcjonowania sił wielonarodowych (Sił Odpowiedzi NATO, Grup Bojowych Unii Europejskiej, w kolacjach); zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące zasadniczych działań taktycznych oraz operacji wojennych, reagowania kryzysowego oraz pokojowych; zna przyczyny oraz ogólny przebieg wybranych, współczesnych konfliktów zbrojnych oraz potrafi określić trendy im towarzyszące zna główne zadania SZ RP wynikające z ustaw (o zarządzaniu kryzysowym”, „o stanie klęski żywiołowej”„ o stanie wyjątkowym”) i przepisów wykonawczych; zna podstawy prawne udziału SZ RP w operacjach poza granicami kraju oraz przykłady ich zaangażowania w misjach zagranicznych; zna podstawy prawne oraz uwarunkowania modernizacji technicznej SZ RP; ma ogólną wiedzę dotyczącą zasad kwalifikowania i naboru do służby zawodowej i terytorialnej w SZ RP oraz problematyki szkolenia żołnierzy rezerwy. 2. w zakresie umiejętności: rozwój umiejętności analitycznego myślenia; posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie dokumentów, literatury oraz przekazów medialnych związanych tematycznie z treściami przedmiotu, potrafi formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki badań; potrafi prawidłowo analizować i interpretować zjawiska i trendy dotyczące zagadnień związanych z przedmiotem; potrafi określić rolę i znaczenie sił zbrojnych w teorii i praktyce stosunków międzynarodowych; potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu podjęcia samodzielnych prób: diagnozowania i prognozowania zagrożeń bezpieczeństwa militarnego (na świecie/ w regionie), przemian w obszarze systemu obronnego, w tym dotyczących funkcjonowania SZ RP oraz ich zadań (w czasie pokoju, kryzysu i wojny); potrafi, w sposób ogólny, scharakteryzować zmiany w SZ RP, (w tym w obszarze organizacyjnym i technicznym) oraz odnieść je do aktualnych i perspektywicznych światowych trendów w dziedzinie wojskowości; potrafi analizować przepisy prawne wchodzące w zakres treści przedmiotu. 3. w zakresie kompetencji: akceptuje potrzebę uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności, w tym w ramach innych przedmiotów (modułów); odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, planuje i wykonuje działania w zespole problemowym; wykazuje gotowość do podejmowania nowych wyzwań, poszukuje optymalnych rozwiązań |
|
Uwagi: |
Praca własna studenta obejmuje przygotowanie do poszczególnych zagadnień realizowanych metodą seminarium ćwiczeniowego (referatowo-dyskusyjnego) oraz zaliczenia przedmiotu. Szczegółowe wskazówki zostaną każdorazowo określone w „Wytycznych”. Ponadto studenci, w ramach samokształcenia, pogłębią wiedzę w zakresie zadań i struktury organizacyjnej NATO oraz UE (Wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony - WPBiO) Sprecyzowanie zakresu wiadomości do samodzielnego przyswojenia nastąpi w trakcie poszczególnych zajęć cyklu (zajęć kontaktowych). |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Wątor | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Wątor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Przedmiot kończy się zaliczeniem, uzyskanym na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach dydaktycznych; pozytywnej oceny z testu końcowego obejmującego treści kształcenia. Ogólny zakres tematyczny testu oraz kwestie organizacyjne zostaną przedstawione w trakcie repetytorium. Test składa się z 15 pytań. Czas trwania testu: 20 minut. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% punktów. Zaliczenie odbywa się zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w Instytucie Nauk Politycznych Uniwersytetu Śląskiego |
|
Pełny opis: |
Po zaliczeniu przedmiotu student (studentka) 1. w zakresie wiedzy: zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu obronności, sztuki wojennej, polemologii; ma podstawową wiedzę o istocie systemu bezpieczeństwa narodowego, a także o zadaniach Sił Zbrojnych RP realizowanych w sferze militarnej; ma podstawową wiedzę w zakresie organizacji SZ RP, przeznaczenia poszczególnych komponentów oraz struktury kierowania i dowodzenia, z uwzględnieniem zachodzących zmian w tej dziedzinie; ma elementarną wiedzę dotyczącą organizacji i wyposażenia sił zbrojnych wybranych państw oraz charakterystycznych trendów zachodzących w sferze wojskowości; ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad i form współpracy wojskowej Polski z wybranymi państwami świata (regionu) ma elementarną wiedzę dotyczącą organizacji i funkcjonowania sił wielonarodowych (Sił Odpowiedzi NATO, Grup Bojowych Unii Europejskiej, w kolacjach); zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące zasadniczych działań taktycznych oraz operacji wojennych, reagowania kryzysowego oraz pokojowych; zna przyczyny oraz ogólny przebieg wybranych, współczesnych konfliktów zbrojnych oraz potrafi określić trendy im towarzyszące zna główne zadania SZ RP wynikające z ustaw (o zarządzaniu kryzysowym”, „o stanie klęski żywiołowej”„ o stanie wyjątkowym”) i przepisów wykonawczych; zna podstawy prawne udziału SZ RP w operacjach poza granicami kraju oraz przykłady ich zaangażowania w misjach zagranicznych; zna podstawy prawne oraz uwarunkowania modernizacji technicznej SZ RP; ma ogólną wiedzę dotyczącą zasad kwalifikowania i naboru do służby zawodowej i terytorialnej w SZ RP oraz problematyki szkolenia żołnierzy rezerwy. 2. w zakresie umiejętności: doskonali umiejętności analitycznego myślenia; doskonali elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie dokumentów, literatury oraz przekazów medialnych związanych tematycznie z treściami przedmiotu, potrafi formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki badań; potrafi prawidłowo analizować i interpretować zjawiska i trendy dotyczące zagadnień związanych z przedmiotem; potrafi określić rolę i znaczenie sił zbrojnych w teorii i praktyce stosunków międzynarodowych; potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu podjęcia samodzielnych prób: diagnozowania i prognozowania zagrożeń bezpieczeństwa militarnego (na świecie/ w regionie), przemian w obszarze systemu obronnego, w tym dotyczących funkcjonowania SZ RP oraz ich zadań (w czasie pokoju, kryzysu i wojny); potrafi, w sposób ogólny, scharakteryzować zmiany w SZ RP, (w tym w obszarze organizacyjnym i technicznym) oraz odnieść je do aktualnych i perspektywicznych światowych trendów w dziedzinie wojskowości; potrafi analizować przepisy prawne wchodzące w zakres treści przedmiotu. 3. w zakresie kompetencji: akceptuje potrzebę uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności, w tym w ramach innych przedmiotów (modułów); odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, planuje i wykonuje działania w zespole problemowym; wykazuje gotowość do podejmowania nowych wyzwań, poszukuje optymalnych rozwiązań |
|
Uwagi: |
W trakcie pierwszych zajęć studenci zostaną zapoznani z poszczególnymi zagadnieniami, zakładanymi efektami kształcenia (w postaci wiedzy i umiejętności), zasadami zaliczenia przedmiotu, zakresem wiadomości zalecanym do samodzielnego przyswojenia oraz literaturą. Repetytorium (realizowane na ostatnich zajęciach cyklu/ostatnich zajęciach kontaktowych) umożliwi studentom powtórzenie treści poszczególnych zajęć (uzupełnienie wiadomości przez studentów nieobecnych). Prowadzący zakłada możliwość rozszerzenia treści kształcenia objętych niniejszym sylabusem o zagadnienia zaproponowane przez studentów, stosownie do potrzeb i zainteresowań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.